سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 18054
تعداد نظرات: ۰

« صدای استان »؛ صبح دوشنبه به منظور بررسی وضعیت آب و برنامه های اجرا شده و نقدهای وارده به آب منطقه ای استان بوشهر با شاپور رجایی مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان بوشهر به گفتگو نشستیم .    رجایی مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر در مصاحبه با صدای استان گفت : تشکل‌ها و سمن…

تاریخ انتشار: سه شنبه ، 27 شهریور 1397 - 07:55

« صدای استان »؛ صبح دوشنبه به منظور بررسی وضعیت آب و برنامه های اجرا شده و نقدهای وارده به آب منطقه ای استان بوشهر با شاپور رجایی مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای استان بوشهر به گفتگو نشستیم .   

رجایی مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر در مصاحبه با صدای استان گفت : تشکل‌ها و سمن ها  به مدیریت و برنامه های آب منطقه‌ای نقد وارد می کنند که با برخی از این تشکل ها ارتباط دارم و هرشخصی که مسئولیتی می‌پذیرد باید ظرفیت نقد را داشته باشد.   

وی افزود : چه افرادی ک بصورت کارشناسی و چه غیر کارشناسی نقد می‌کنند ناراحت نمی‌شوم و اعتقاد دارم باید تحمل نقد را داشته باشیم حتی اگر نقدی در مورد شخص حقیقی بنده هم باشد سعی می‌کنم اگر درست باشد آنرا بپذیرم.   

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به اهمیت آب بیان داشت : به مسئله آب بصورت محلی و منطقه‌ای نگاه نمی‌کنم بلکه بصورت کلان‌ آن‌را می‌بینم.   

وی ادامه داد : بارندگی در یک دهه اخیر ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده و آوردگی رودخانه‌ها هم ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است که می‌توان گفت سالی ۱۵۰ تا ۱۶۰ میلیون مترمکعب با کاهش آب مواجه هستیم و با افزایش جمعیت این مشکل بیشتر شده است ولی برنامه مشخصی برای مدیریت مصرف نداشته‌ایم.   

رئیس شورای هماهنگی مدیران صنعت آب و برق استان بوشهر اظهار داشت: کدام الگوی کشت را برای کشاورزان تعیین کرده‌ایم که بر اساس نیاز کشور و منطقه کشت کنند که در مورد آب هم به همین صورت عمل کرده‌‍ایم و نتوانسته‌ایم الگو و مدیریت داشته باشیم. کشور در بحث منابع آب با مشکل مواجه است که بصورت طبیعی این اتفاق رخ داده است.   

وی بیان داشت : هرکجا نظر کارشناسی داشتیم که به نفع مردم بود .  افراد تریبون بدست بود چون منافعی داشتند که به خطر می‌افتاد مردم را در مقابل ما قرار می‌دهند.

مهندس شاهپور رجایی ادامه داد: سرانه مصرف آب ۱۰ سال اخیر به ازای هر نفر در سال ۱۳۸۶مترمکعب بوده که در سال ۹۷ به ۶۶۰ مترمکعب رسیده است. پس وقتی آب تجدیدپذیر کاهش یافته  باید از الگوی مصرف استفاده کنیم .   

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر تصریح کرد : سرمایه‌گذاری بر روی آب‌شیرین کن با هیچ منطقی سازگار نیست جون هزینه بسیار بالایی دارد و برای تهیه تجهیزات آب‌شیرین کن به کشورهایی که ما را تحریم کرده‌اند وابستگی داریم ولی وجود آب‌شیرین کن یک الزام است و نمی‌توانیم نداشته باشیم.   

وی افزود : باروری ابرها و استفاده از آب‌های ژرف کمک چندانی به ما نخواهد کرد .باید به سمتی برویم که تجهیزات آب‌شیرین کن بومی شود که به دنبال آن تا حدودی بحث اقتصادی آب شیرین کن قابل توجیح باشد. 

رجایی بیان داشت :  ۵ درصد نیاز آب استان به وسیله آب‌شیرین کن تامین می‌شود که تا سال ۱۴۰۵ به ۴۶ درصد خواهیم رسید و تا پایان برنامه هفتم توسعه وابستگی آب به خارج از استان به کمتر از ۵۰ درصد می‌رسد.   

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر اظهار داشت :  گرفتن مجوز ۴-۵ سد که همه علیه سد سازی هستند کار کمی نیست و بخاطر سد دالکی حکم کیفری جلب من گرفته شد.   

وی ادامه داد :  چرا نباید سد بسازیم و جلوی رفتن آب به دریا را بگیریم که اگر اینکار را نکنیم آب‌هایی که به دریا میریزد باید شیرین کنیم و دوباره به مردم برگردانیم به همین خاطر در استان بوشهر سدسازی توجیح دارد.   

رئیس شورای هماهنگی مدیران صنعت آب و برق استان بوشهر در مورد کشت گوجه و هندوانه تصریح کرد : کشت گوجه‌فرنگی یک مزیت نسبی است ولی باید از کشت روباز به سمت گلخانه‌ای برویم و زمانی که گوجه کشت می‌شود فصل بارندگی است و آب قابل توجهی از باران گرفته می‌شود .   

رجایی ادامه داد :  کشت هندوانه را نمی‌توانم رد کنم ولی صادارات هندوانه را رد می کنم و باید به اندازه نیاز کشور کشت کنیم و آنطور که در مورد آب‌بر بودن هندوانه می‌گویند درست نیست. یک کیلو هندوانه ۳۰۰ لیتر آب نیاز دارد و برای بدست آوردن یک کیلو خرما ۳۵۰۰ لیتر نیاز دارد وقتی مقایسه می‌کنیم به این نتیحه می‌رسیم باید نوع آبیاری اصلاح کنیم که به همین خاطر اصلاح آبیاری نخیلات را در سعدآباد شروع شده است.   

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گفت : جهاد کشاورزی استان بوشهر مقدار سهمیه آب را دریافت می‌کند و اعلام می‌کند کشاورز هرچه خواست بکارد و اینکه چه محصولی کشت بشود و اولویت با کدام است در اختیار ما نیست ولی در تمامی سدهای دنیا اولویت به ترتیب با آب شرب، زیست محیط، صنعت، باغات و زراعت است .


برچسب ها:
تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا