چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 31549
تعداد نظرات: ۰
از فارس و خوزستان تا هرمزگان و بویر احمد؛

در روزهای گذشته فراخوان ثبت‌نام برای استخدام ۱۸۴ نفر در نیروگاه اتمی بوشهر منتشر شد که تا اینجای کار فرصت خوب و بسیار هم طلایی برای علاقه‌مندان و متقاضیان اشتغال محسوب می‌شد؛ اما با مطالعه دفترچه راهنما و شرایط متقاضیان شرکت در آزمون نکته عجیبی بود که همه را متعجب کرده است.

تاریخ انتشار: سه شنبه ، 24 فروردین 1400 - 12:56

در روزهای گذشته فراخوان ثبت‌نام برای استخدام ۱۸۴ نفر در نیروگاه اتمی بوشهر منتشر شد که تا اینجای کار فرصت خوب و بسیار هم طلایی برای علاقه‌مندان و متقاضیان اشتغال محسوب می‌شد؛ اما با مطالعه دفترچه راهنما و شرایط متقاضیان شرکت در آزمون نکته عجیبی بود که همه را متعجب کرده است.

این فراخوان ساکنین و متولدین استان‌های همجوار شامل کهگیلویه‌و‌بویراحمد، خوزستان، فارس، و هرمزگان را بومی محسوب کرده است و در آزمون برای بومی‌ها و در صورت کسب نمره حد نصاب آزمون کتبی و دارا بودن شرایط بومی، ضریبی در محاسبه نمره آزمون کتبی لحاظ می‌شود. در حالی که سهمیه بومی و بومی‌گزینی حق و امتیازی برای کسانی است که در استان و منطقه‌‌ی استقرار واحد، متولد شده و یا بیش از ده سال زندگی کرده باشند که شرایط بومی بودن نیز توسط متولیان امر استخدام بررسی و صحت‌سنجی می‌شود.

همانطور که ماده (۴۴) قانون مدیریت خدمات کشوری –مصوب ۷ آبان ۱۳۸۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی- می‌گوید با توجه به تعریف داوطلبان بومی شهرستانی مورد اشاره در ماده واحده قانون فوق‌الذکر، که داوطلب باید متولد یا ساکن با سابقه ده سال سکونت در همان شهرستان باشد، بومی بودن افراد از طریق ذیل احراز می‌گردد؛ یک: شهرستان محل تولد مندرج در شناسنامه داوطلب با شهرستان مورد تقاضا یکی باشد.

دو: استفاده از اولویت بومی از طریق سکونت به موجب تایید ساکن بودن و حداقل ده سال سکونت با ارائه استشهاد محلی (براساس فرم پیوست) ممهور به مهر نیروی انتظامی (پاسگاه یا کلانتری محل) در شهرستان مورد تقاضا خواهد بود. به عنوان تبصره داشتن گواهی تحصیل در مقاطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی یا دبیرستان در شهرستان محل مورد تقاضا با تایید اداره آموزش و پرورش شهرستان مربوطه می‌تواند به عنوان تمام یا قسمتی از سابقه ده سال سکونت به شرط ارائه استشهاد محلی مبنی بر تایید ساکن بودن فعلی فرد در شهرستان محل مورد تقاضا ملاک محاسبه قرار گیرد.

به گزارش عصر بوشهر، علی‌رغم لازم‌الاجرا بودن این قانون، در فراخوان به کارگیری نیروی انسانی موردنیاز نیروگاه اتمی بوشهر، و در شرایط داوطلبان بومی، قید شده که علاوه بر متولدین استان بوشهر متولدین استان‌های همجوار شامل کهگیلویه‌و‌بویراحمد، خوزستان، فارس، و هرمزگان و یا ساکنان ده ساله‌ی این استان‌ها نیز به عنوان بومی در حوزه‌ی استخدامی استان بوشهر قلمداد می‌شوند! ضمن اینکه این مسئله یک اجحاف بزرگ در حق جوانان استان بوشهر است؛ سوال اینجاست که برای استخدام فقط ۱۸۴ نفر از میان خیل چندهزار نفری جوانان بیکار و متقاضیان شغل در استان بوشهر آیا منطقی است که چهار استان دیگر را نیز در میان بومیان آورده و به آنان سهمیه پیشکش کنیم؟ آن هم صنایعی که تا بوده هیچ امتیاز و آورده‌ای برای استان بوشهر نداشته‌اند.

 

نکته دیگر اینکه در استخدامی‌های مراکز صنعتی و یا دستگاه‌های اجرایی استان‌های همجوار مثل همین کهگیلویه‌و‌بویراحمد و خوزستان یا اصلاً فارس، و هرمزگان هیچگاه یک بوشهری به عنوان بومی آن منطقه قلمداد نمی‌شود و هرگز نمی‌بینیم که حتی در مشاغل سطوح پایین صنایع، دست به استخدام و یا استفاده از نیروهای بومی استان بوشهر –یا دیگر استان‌های کشور- خود بزنند.

در این زمینه جا دارد که مسئولان ارشد استانی و یا نمایندگان حوزه‌های انتخابیه بوشهر در مجلس شورای اسلامی، از شمال تا جنوب استان پیگیر احقاق حق و حقوق مردم و جوانان توانمند و تحصیلکرده، امّا بیکار و محروم بوشهری باشند چرا که صنایع مستقر در منطقه، باید نسبت به اعمال سهمیه بومی بیش از این پایبند باشند نه اینکه با بی‌توجهی و زیر پا گذاشتن عدالت، چهار استان دیگر را در حقوق مسلم بوشهری‌ها سهیم کنند.

اگر دغدغه‌ای برای اشتغال و استخدام جوانان منطقه در صنایع مستقر، به عنوان کمترین حق آنان از میزبانی وجود نداشته باشد پس چه زمانی قرار است برای مشکل اشتغال کاری کنیم؟ آن هم در حالی که ماده ۴۷ برنامه ششم توسعه و قانون اصلاح ماده ۴۴ قانون مدیریت خدمات کشوری به صراحت موضوع بومی‌گزینی و شرایط آن را بیان کرده است.

بر اساس ماده ۴۷ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی “کلیه دستگاه‌های اجرایی از جمله وزارت نفت و نیرو و سازمان انرژی اتمی و بنگاه‌های اقتصادی نهادهای عمومی مکلف هستند در طول اجرای قانون برنامه در طرح‌ها و پروژه‌های خود و در شرایط برابر به پیمانکاران بومی واجد شرایط استانی اولویت دهند و در قرارداد با کلیه شرکت‌ها و پیمانکاران، اولویت با به کارگیری نیروهای بومی استانی (در شرایط برابر از نظر علمی و تجربی و با اولویت محل سکونت نزدیک‌تر) را درج و بر حسن اجرای آن نظارت کنند.”

در این قوانین و آیین‌نامه‌ها و ابلاغیه‌ها نه تنها هیچ اشاره‌ای به بومی قلمداد شدن داوطلبان و نیروهای استان‌های همجوار میزبان نشده است بلکه بومیان را بر اساس نزدیکی به محل اجرای طرح یا استقرار واحد، صنعت و دستگاه مذکور اولویت داده است که بر این اساس حتی شهرستان میزبان نسبت به سایر شهرستان‌های استان میزبان نیز اولویت بالاتری دارد چه برسد به یک استان همجوار که از محل اجرای پروژه یا طرح ساعت‌ها فاصله دارد.

البته و علی‌رغم انتشار اخبار و فراخوان استخدام نیروگاه اتمی، و اینکه در این آزمون چهار استان‌ کهگیلویه‌و‌بویراحمد، خوزستان، فارس، و هرمزگان بومی استان بوشهر محسوب می‌شوند؛ امروز اصلاحیه‌ای تحت عنوان اصلاحات و اضافات آزمون به‌کارگیری نیروی قراردادی شرکت تعمیرات و پشتیبانی نیروگاه‌های اتمی منتشر شد که در آن، این مناطق “استان‌های همجوار” اطلاق شده‌اند با قید این تذکر که در شرایط برابر اولویت با داوطلبان بومی خواهد بود!

 

 

تعریف عجیب نیروگاه بوشهر از نیروی بومی در دفترچه ثبت‌نام آزمون استخدامی، اعتراض به حق بوشهری‌ها را به همراه داشته است، مسئله‌ای که پیش از این نیز در استخدام‌های پارس جنوبی و یا تقسیم عوارض آلایندگی دیدیم که با یک اقدام غیرکارشناسی و دور زدن قانون استخدام، نیروهایی را از استان‌های دیگر به کار گرفته و یا عوارض آلایندگی را که حق منطقه میزبان است به استان همجوار هبه کردند و نمایندگان و مسئولان استان بوشهر نیز در برابر قدرت و رانت و یا هر چیز دیگر در سطح ملّی نتوانستند کار زیادی از پیش ببرند!

این اتفاق نامیمون این بار چهار استان همجوار را بومی -و یا هم‌رده با داوطلبان بومی- حساب کرده آن هم در حالی که شهرستان‌های استان بوشهر بیشترین آمار بیکاری را دارند و جوانان تحصیلکرده حتی در مدارج بالا نیز، بهترین روزهای زندگیشان را به دنبال شغل گشته و ناامیدانه چشم به آینده دارند. جا دارد نمایندگان مجلس و مسئولان ارشد استانی، فرمانداران و حتی مسئولان نیروگاه اتمی بوشهر در این زمینه و نسبت به این بی‌عدالتی محض و تعریف نادرست و بهتر بگوییم تحریف قوانین واکنش نشان داده و نگذارند حق استان بوشهر و جوانان آن به این آسانی پایمال شود.

 

 

 


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا