جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
کد خبر: 31425
تعداد نظرات: ۰
به مناسبت 100 سالگی فرودگاه بوشهر؛

سینا برازجانی – سال‌ها سال آدمی‌زاد رؤیای پرواز داشت و این محقق نشد مگر به لطف مدرنیته. یکی از مظاهر دوران مدرن اختراع و به‌دنبال آن به‌کارگیری هواپیما بود. به مدد مدرنیته، راه‌ها نزدیک‌تر شده بود و آدمی‌زاد به رؤیای سال‌های خود رسیده بود. دیگر راه و جاده‌های قدیمی، مال‌رو و شوسه از کارآیی خود…

تاریخ انتشار: یکشنبه ، 24 اسفند 1399 - 12:56

سینا برازجانی – سال‌ها سال آدمی‌زاد رؤیای پرواز داشت و این محقق نشد مگر به لطف مدرنیته. یکی از مظاهر دوران مدرن اختراع و به‌دنبال آن به‌کارگیری هواپیما بود. به مدد مدرنیته، راه‌ها نزدیک‌تر شده بود و آدمی‌زاد به رؤیای سال‌های خود رسیده بود. دیگر راه و جاده‌های قدیمی، مال‌رو و شوسه از کارآیی خود فاصله گرفته بودند. اما هرکدام از مظاهر مدرنیته که به ثمر می‌نشست، تبعاتی به‌همراه خود داشت، نیازمندی‌هایی داشت و البته وابستگی‌هایی.
بوشهر، بندربوشهر، یکی از پیشروان مدرنیسم در ایران و حتا حوزه خلیج فارس بود. مداخل مدرنیسم در ایران چند منطقه مشخص بودند؛ در کنار تبریز و تهران، بوشهر هم از پیشروان و پدران صنایع جدید و فرهنگ مدرن در ایران است. قدیمی‌ترین یا دیرپاترین یا اولین یا بزرگ‌ترین خیلی مظاهر در بوشهر پدید آمد. از صنایع چاپ تا سینما؛ از فوتبال تا بیلیارد و یا شاید باله! در این بین و به‌لطف محل قرارگیری این بندر دوست‌داشتنی، یکی از اولین فرودگاه‌های کشور که دارای طولانی‌ترین باند فرودگاهی بود در بوشهر افتتاح شد.
فرودگاه‌ها و البته هواپیماها پیش‌تر کاربردهای نظامی یا خدماتی نظیر ارسال محموله‌های پستی داشتند. فرودگاه بوشهر -که این روزها بیش‌وکم یکصد سال از راه‌اندازیش می‌گذرد- هم در اوان تولدش لابد بیشتر دارای چنین کارکردهایی بوده.
نو و تازه‌بودن این صنعت در قرن گذشته وابستگی ایرانیان به مستشاران و کاربلدان خارجی طبیعی جلوه می‌داد. تخصص این متخصصین به یاری ایرانیان آمده بود و تا چند سال بخش‌های مختلف فرودگاه بوشهر توسط افراد ایشان اداره می‌شد. اما با تحصیل ایرانی‌ها و البته بوشهری‌ها به‌مرور از این وابستگی کم شد تا سال ۱۳۳۲ که مرحوم غلامحسین برازجانی از دانشکده هواپیمایی فارغ‌التحصیل و مدیریت فرودگاه بوشهر به وی سپرده شد.
مرحوم غلامحسین برازجانی، بزرگ خاندان برازجانی، را در خانواده «آسین» (آقا حسین) خطاب می‌کردند. او فرزند ارشد مرحوم «آقا احمد» (که او را هم «آاحمد» صدا می‌کردند) بود.
سال‌ها پیش از این‌ها خانوادهٔ برازجانی پس از توقفی طولانی در برازجان به بوشهر آمدند؛ مرحوم «حسن‌خان» و «حسین‌خان» همراه با خانواده و تفنگ‌چی‌های خود به بوشهر آمدند و فعالیت‌های خود را در بوشهر ادامه دادند، از جمله ساخت مسجد برازجانی‌ها که بعدها مسجد توحید نام گرفت، این‌ها در کنار اسکان‌دادن به افراد مختلف، تحصیل و ارائه دانش، از جمله فعالیت‌های این دو برادر بود. پس از آن‌ها هم میرزاعباسعلی اولین بوشهری‌ بود که جهت تحصیلات عالیه به تهران رفت و درس حقوق خواند.
نسل بعد هم از آقاحسین -که اکبر آن نسل بود- شروع شد و افتخار نخستین مدیر ایرانی فرودگاه بوشهر را کسب نمود.
«آسین» چند سال پیش درحالی‌که در عزت و فخر زندگی می‌کرد درگذشت. او همیشه از دوران خدمتش در فرودگاه بوشهر به نیکی یاد می‌نمود.
یادش گرامی

تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا