پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
کد خبر: 31417
تعداد نظرات: ۰
فاجعه در راه است؛

اخذ چنین تصمیمی در شرایط فعلی که روند بروز بیماری کماکان صعودی و کرونای جهش یافته در حال انتشار است می‌تواند شرایط را برای استان‌های بدون محدودیت تردد -که فعلا قرمز یا نارنجی نیستند- سخت کند و آنها را نیز به مرز بحران برساند.

تاریخ انتشار: یکشنبه ، 24 اسفند 1399 - 11:49

زهره عرب – استان بوشهر در آخرین نوروز قبل از شیوع ویروس کرونا میزبان بیش از ۸ میلیون مسافر نوروزی بود و جزو سه مقصد گردشگری کشور شد. سال گذشته نیز با وجود محدودیت‌ها باز هم شاهد ورود مسافران و غیربومی‌های زیادی از اقصی نقاط و به طرق گوناگون بودیم. حالا با اعلام وزارت کشور مبنی بر آزاد شدن سفر به شهرهایی که در رنگ‌بندی کرونایی قرمز و یا نارنجی نیستند معلوم نیست پس از نوروز چه بر سر بوشهر بیاید…

 

به گزارش ایسنا، استان بوشهر با تمام محدودیت‌های بخش بهداشت و درمان و مشکلات بیمارستانی مشمول ممنوعیت و محدودیت پذیرش و ورود مسافر در ایام نوروز نشده است یعنی بنا بر اظهارات وزیر کشور که “سفرهای نوروزی به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع و به بقیه شهرها آزاد است.” و با توجه به اینکه در آخرین رنگ‌بندی کرونایی شهرهای کشور، هیچکدام از شهرهای استان بوشهر در وضعیت قرمز و نارنجی قرار ندارند مسافران نوروزی دیگر با فراغ بال و آزادی عمل بیشتری به این استان سفر می‌کنند!

 

اخذ چنین تصمیمی در شرایط فعلی که روند بروز بیماری کماکان صعودی و کرونای جهش یافته در حال انتشار است می‌تواند شرایط را برای استان‌های بدون محدودیت تردد -که فعلا قرمز یا نارنجی نیستند- سخت کند و آنها را نیز به مرز بحران برساند.

روز گذشته نیز سخنگوی وزارت بهداشت نسبت به آغاز سفرها و مهمانی‌های نورزی اظهار نگرانی کرد و گفت: اقدام به سفر و برپایی مهمانی‌ها در تعطیلات، همگی زنگ خطری جدی در ایجاد خیز چهارم بیماری در کشور است. به گفته سیما سادات لاری “میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور در حال حاضر به کمترین میزان خود در ۴ ماه اخیر رسیده است. وجود روند نگران کننده کاهشی در عمل به توصیه‌های بهداشتی، تقارن آن با شیوع ویروس جهش یافته در کشور و از طرفی گذر از ایام پایانی سال و نگرانی‌ها از اقدام به سفر و برپایی مهمانی‌ها در تعطیلات همگی زنگ خطری جدی در ایجاد خیز چهارم بیماری در کشور باشد.”

با توجه به بسته بودن بیشتر استان‌های گردشگرپذیر و اعمال محدودیت، استان بوشهر قطعا یکی از استان‌های هدف مسافرت‌های نوروزی خواهد بود و بیشترین حجم مسافر به این منطقه سرازیر خواهد شد، و متاسفانه باز بودن راه‌ها و برقراری پروازها و همچنین ناوگان زمینی به تسریع روند صعودی شیوع بیماری و بدتر کردن شرایط کمک خواهد کرد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز اعلام کرده محدودیت‌های تردد از ساعت ۲۱ تا ساعت ۳ صبح در همه شهرها بدون توجه به رنگ بندی آنها در ایام نوروز و تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ ادامه دارد و مرتب تذکر خواهیم داد و اگر وضع شهری بدتر شود، احتمال تغییر وجود دارد. به گفته وی “اگر شهری قرمز شود مطابق با آن محدودیت سفر اعمال می‌شود؛ البته برای اعمال محدودیت‌های جدید، ۲ تا ۳ روز مهلت داده می‌شود.”

اما از این موضوع غفلت شده و یا شاید هم نادیده گرفته شده که با آزاد شدن سفر به شهرها حتی اگر نقطه‌ای سفید، آبی، زرد و یا هر رنگ دیگری هم باشد دیر یا زود قرمز و یا حتی سیاه خواهد شد و بعد اعمال محدودیت‌ها چه دردی از ساکنان و یا حتی مسافران و در مجموع مردم کرونازده دوا خواهد کرد؟

البته مطابق آمار روزانه ۱۳۰هزار مسافر با اتوبوس به شهرهای کشور و حتی استان‌های قرمز و نارنجی سفر می‌کنند و سفرهای خاموش حتی به استان‌های قرمز و نارنجی از هفته گذشته آغاز شده است هر چند در هفته‌های اخیر وزارت بهداشت صراحتا توصیه کرد «مردم فکر سفر در نوروز را از سر خارج کنند؛ چون تبعات آن ورود به فاز چهارم کرونا در کشور و خارج از توان کادر درمان است.» اما هیچ اهرم قانونی و یا منعی برای ممنوعیت سفر در نظر گرفته نشده و تجربه گذشته نشان می‌دهد که در این شرایط هر کسی خود را از دیگران جدا دیده و می‌گوید ما رعایت می‌کنیم و کرونا نمی‌گیریم، پس سفر هم می‌رویم و خوش می‌گذرانیم. نتیجه همین تفکر بود که آغاز سال ۱۳۹۹ را با یک فاجعه سرخ رقم خورد و حالا با شرایط فعلی و وضعیت شیوع کرونای جهش‌یافته و درگیری اکثر نقاط کشور با کرونای انگلیسی خدا اول سال ۱۴۰۰ را به خیر کند…

اوضاع حاکم بر جامعه، قوانین و اخبار و رفتار مردم نوید روزهای خوبی را نمی‌دهد، اما امید است با تصمیم مناسب در زمینه اعمال محدودیت‌ها نوروز بدون دغدغه ای را پیش رو داشته باشیم و سلامت مردم با سفر و خوشی موقت مورد تهدید قرار نگیرد. شاید بهتر باشد در سایه کرونا و ناهماهنگی‌های موجود، خودمان بیشتر به فکر سلامتی خانواده و اطرافیانمان باشیم تا از گزند بیماری و غم و مرگ در امان بمانیم.


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا