جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
کد خبر: 31323
تعداد نظرات: ۰
مدیرکل منابع طبیعی بوشهر مطرح کرد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: در زمینه ایجاد فضای سبز و حفاظت از منابع طبیعی از مجموعه پارس جنوبی شاهد همکاری خوبی نبوده ایم.

تاریخ انتشار: دوشنبه ، 18 اسفند 1399 - 09:46

غلامرضا منتظری در نشست مطبوعاتی ضمن گرامیداشت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری عنوان کرد: ظرفیت‌هایی مانند استفاده از آب‌های نامتعارف و عرصه‌هایی که امکان تولید محصولات چوب‌بر دارند مغفول مانده است.

 

 

وی با اشاره به مدیریت بهره‌برداری از مراتع با تاکید بر تولید گیاهان دارویی افزود: وضعیت اقلیمی استان بوشهر به شکلی است که گاهی خشکسالی‌های مداوم داریم و مراتع اقتصادی نیست، لذا نگاه ما این است که از ظرفیت مراتع برای کشت گیاهان دارویی استفاده و منجر به درآمدزایی شود.

این مسئول در شرح عملکرد حوزه‌های مختلف منابع طبیعی و آبخیزداری بیان کرد: عملیات سازه بند سنگی ملاتی و خاکی توسط معاونت آبخیزداری منابع طبیعی که تا سال ۹۹ به میزان ۸۳۳ سازه با حجم استحصال آب سالانه ۱۲۸ میلیون متر مکعب و سطح تحت تاثیر ۲۳۳ هزار و ۳۱۹ هکتار انجام شده، اجرای طرح کاداستر اراضی استان توسط معاونت حفاظت منابع طبیعی نیز تا سال ۹۹ به میزان ۲ میلیون و ۱۵۵ هزار و ۳۶۰ هکتار اجرا شده است. همچنین طرح توسعه جنگل و احیای مراتع کوه تا سال ۹۹ به میزان ۵۸۴ هزار و ۴۹۵ هکتار اجرا شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر عنوان کرد: پارک‌های جنگلی نیاز به برون‌سپاری و واگذاری به بخش خصوصی دارند و ماده ۳ قانون حفاظت به ما اجازه داده که به شکل احاله مدیریت محدوده پارک‌های جنگلی را به بخش‌های خصوصی واگذار کنیم. در استان بوشهر مجموعا ۸ پارک جنگلی داریم که یک پارک در دیلم واگذار شده و با توجه به فراخوان منتشر شده افراد و سرمایه‌گذاران با طرح‌های خود -متناسب با چارچوب‌ها- می‌توانند به منابع طبیعی مراجعه کنند.

 

 

منتظری با اشاره به حجم زیاد آتش‌سوزی‌ها در بخش‌های ارم و بوشکان و خسارت‌های وارده گفت: به مدت دو سال بارش‌های فرانُرمال داشتیم و با توجه به پوشش گیاهی متراکم شرایط برای آتش‌سوزی‌ها مساعد بوده و ۶۴ مورد حریق در عرصه‌های ملی استان بوشهر داشتیم که به ۳۴۰۰ هکتار از اراضی خسارت وارد کرد. بخشی از این حوادث ناشی از عوامل انسانی و بخشی نیز ناشی از عوامل طبیعی چون صاعقه بوده، این کم سابقه بوده که سطح ۱۵۰۰ هکتار بابت صاعقه دچار آسیب شود البته این تجربه‌ای شد تا برای سال جدید آمادگی لازم را داشته باشیم.

وی در پاسخ به اینکه عمده عوامل خسارات و آسیب بالای آتش به منابع طبیعی چه بوده است، توضیح داد: بخشی از دلایل و عوامل فراتر از مجموعه ما بوده و ستاد بحران و هماهنگی بین دستگاهی و مدیریت کلان استان نقش داشته اند، البته به عقیده من سطح استان هماهنگی خوبی از حیث حضور جوامع محلی، مردم دهیاری‌ها، شهرداری‌ها، شوراهای اسلامی، سمن‌ها و تعاونی‌ها وجود داشت اما ایده‌آل نبوده چرا که تجهیزات محدود است و عمده مناطق نیز صعب‌العبور بوده‌اند که رفت‌وآمد و انتقال تجهیزات و خودروها به سختی انجام میشده است.

این مسئول با اشاره به مسائل مالی و محدودیت‌های امکانات و تجهیزات گفت: پیگیری هایی صورت گرفته تا تجهیزات لازم به ویژه تجهیزات انفرادی همچون آتش‌کوب، کوله پشتی و… تامین شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر تصریح کرد: در زمینه ایجاد فضای سبز و حفاظت از منابع طبیعی تا امروز از مجموعه پارس جنوبی شاهد همکاری خوبی نبوده ایم.

 

در حاشیه این نشست آیین درختکاری و آبیاری فضای سبز با حضور فرماندار بوشهر و جمعی از مسئولین و همچنین اجرای گروه هنرهای رزمی برگزار شد./ایسنا


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا