پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 31243
تعداد نظرات: ۰
بابك شاكر

بابک شاکر – جهان امروز با تمام مشکلاتش ، به زبان حقیقت ، پایه ای را که بر آن ایستاده ایم از زیر پاهایمان می کشد و به جای آن ، پایه ای دیگر برای ایستادن فراهم نمی کند . اگر حقیقت مانند دروغ هزاران چهره داشت ، نمی دانستیم کجا ایستاده ایم ، زیرا…

تاریخ انتشار: دوشنبه ، 4 اسفند 1399 - 14:45

بابک شاکر – جهان امروز با تمام مشکلاتش ، به زبان حقیقت ، پایه ای را که بر آن ایستاده ایم از زیر پاهایمان می کشد و به جای آن ، پایه ای دیگر برای ایستادن فراهم نمی کند .

اگر حقیقت مانند دروغ هزاران چهره داشت ، نمی دانستیم کجا ایستاده ایم ، زیرا ضد آنچه دروغگو به ما می گفت را حقیقت مسلّم می گرفتیم . اما  حقیقت ، یک صورت دارد و قلمرو آن بی نهایت است.

 

تجربهٔ این که هرچه حس انسانیت و واقعیت یابی مان نایاب شود ارکان تشخیص سست می شود ، اما وقتی به این حقیقت می رسیم دیگر رها کردن آن سخت می شود و جهد در راه پیشبرد آن :همت عالی ز فلک بگذرد/ مرد به همت ز ملک بگذرد..

ما آن فرضیاتی را ترجیح می دهیم که برایمان به مثابه حقیقت می نمایند و در برابر کوشش ما برای رد کردن ، بهتر مقاومت می ورزند .

پس در حق ، محلی برای آرامش وجود ندارد ، هیچ محلی که بتوان درباره اش گفت «اکنون به حقیقت دست یافته ایم .» اما آنجا که واقعیتی نظریه های فرضى ما را به چالش می کشد ،  باید این تفکر  را رد کنیم .  در تاریخ  تنها فریاد صادقی که واقعیت دارد یک مفهوم است  و آن اخلاق  مداوم !

 

چند سالی است سخن از روح آزاده ای به میان می آید که در بدترین شرایط این شام مرگ زای به ناگه بانگ برمی دارد که هستم وتو در تشویش راه خویش ، در این تاریک افتاده وجه این مصرع عطار نیشابوری است :«که ما را از حقیقت کن خبردار » ، و چه زیبا حقیقت را یافتن و دست در دست آرامش آزادمردی گذاشتن که نفس هایش تو را به سمت کرانه سلامت می برد . ملک الشعرا می فرماید :ما جهان را براستی سپریم /«کس ندیدم که گم شد از ره راست »

 

 

 

مسلم رویین ، متولد مرداد گرم دشتستان ، دانش آموخته حقوق دانشگاه شیراز ، نام او‌با آزادگی در دفاع از موکلینش پیوندی ناگسستنی خورده است . هرجا سخن از سختی روزگار اهل قلم و نوشتن است ، دستهایش را بالا می برد که مدافع اهالی قلم و نویسندگان باشد ، هر جا برای دگر اندیشان و روشنفکران از سر سلایق قدرتمندان به غمزه ای یا اشارتی پیش بیاید خانه امن است و با تمام توان منش سوگند خویشتن را وقف آزادی و انسانیت می کند .

 

مسلم رویین در پرونده های اجتماعی بارها کنار خود دیدم آنجا که کودکی را دیو صفتان سیاه کرده بودند ، آنجا که منتقدی قدرت را به نقد کشیده بود و قدرتمند راخوشایند نبود :از آنرو هست یاران را صفاها با می لعلش / که غیر از راستی نقشی در آن جوهر نمی گیرد…

 

ادای احترام به امثال مسلم رویین ادای احترام به شغل نیست به پناهگاه طوفان ها و آرامش بحران هاست زیرا دفاع از انسانیت و حقوق انسان شغل نیست عشق است که کمر بسته راهبری می کند .

حضور مسلم رویین از خاندانی پر جهد و آزاده چه شیرین بر شجاعت قلم ، آزادی بیان و آرامش جهان زیست این دیار دریا و نخلهای استوار می افزاید . امروز به جرأت می توانم به افتخار در هفته وکیل به پاس قدرشناسی دستان او را به گرمی بفشارم و از قول فرخی این بیت را تقدیمش کنم: آزاده برکشیدن و رادان رسوم اوست / وآزادگی نمودن و رادی شعاراو….


برچسب ها: #بابك شاكر
تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا