پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
کد خبر: 31019
تعداد نظرات: ۰
کارخانه نوآوری داریم یا نداریم، مسئله این است!

اردیبهشت امسال بود که کارخانه نوآوری بوشهر یا مجتمع فناوری مروارید با حمایت و تخصیص اعتبار میلیاردی از معاونت علمی ریاست جمهوری به اضافه اعتبار چند میلیاردی از محل بودجه استانی افتتاح شد، مجتمعی که فردای روز افتتاح تعطیل شد.

تاریخ انتشار: یکشنبه ، 12 بهمن 1399 - 09:48

به گزارش عصر بوشهر، علی‌رغم اینکه انتظار می‌رفت این کارخانه با هزینه میلیاردی انجام شده نتیجه و محصولی داشته باشد از فردای افتتاح در سکوت و سکون فرو رفت تا جایی که هفته‌ی گذشته رسانه‌ها از خاک خوردن و غبار گرفتن این ساختمان میلیاردی خبر دادند.

آنچه بیش از همه تاسف‌آور است اینکه حتی یک اتاق از ساختمان میلیاردی کارخانه نوآوری موسوم به مروارید فعال نیست و این کارخانه با آن همه شعار حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به یک ساختمان متروکه تبدیل شده است…

 

داستان‌های دنباله‌دار کارخانه نوآوری بوشهر

اما کارخانه نوآوری استان بوشهر داستان‌های دیگری هم دارد. ماهیت و کارکرد این فضای ۳۰۰۰ متری که میلیاردها تومان هم برای آن هزینه شده و به گفته رئیس دانشگاه خلیج‌فارس قرار بوده محل تجمع شرکت‌های دانش‌بنیان باشد و خدمات موردنیاز و مرتبط آنان را به شکل متمرکز فراهم کند؛ در ۸ ماه اخیر -پس از افتتاح در اردیبهشت ماه- با آنچه وعده داده شده بسیار تفاوت داشته است. روی دیگر این سکه انتشار فراخوان پرابهام شناسایی توسعه‌گر یا همان بهره‌بردار و سرمایه‌گذار برای راه‌اندازی مجدد کارخانه نوآوری بوشهر است!

در این فراخوان آمده “جهت راه‌اندازی کارخانه نوآوری بوشهر به عنوان مجموعه‌ای خصوصی و با هدف کمک به ارتقای اکوسیستم نوآوری و رشد و توسعه استارتاپ‌ها و کسب‌و کارهای نوآورانه، از شرکت‌های خصوصی به عنوان شرکت توسعه‌گر (بهره‌بردار) و سرمایه‌گذار کارخانه نوآوری دعوت به عمل می‌آورد.” نکته اول اینکه در این فراخوان قوانین مناقصه و شرایط برابر و بازگشایی پاکت پیشنهادات، به شکل انحصاری و از طریق دانشگاه خلیج‌فارس و زیرمجموعه‌های آن شامل پارک علم و فناوری و یا منطقه ویژه علم و فناوری که خود جای حرف فراوان دارند انجام می‌شود. نکته دوم و مهم‌تر این است که بوشهر یک کارخانه نوآوری -هر چند تعطیل و بی‌حاصل- داشته است، پس کارخانه دوم برای چیست؟!

 

 

بالاخره کارخانه نوآوری داریم یا نداریم؟

اینکه میلیاردها تومان اعتبار ملّی و استانی در این خصوص تخصیص یافته و هزینه شده اما محل آن دقیقاً معلوم نیست و هیچ خروجی و عملکردی هم نداشته این سوال را پیش می‌آورد که بودجه‌های میلیاردی کجا و چرا صرف شده است؟ که برای روشن شدن پاسخ این سوالات حتی بازرسی نیز وارد عمل شده و در حال تحقیقات برای روشن شدن ابهامات و تناقض‌های مربوط به این موضوع و تضاد میان کارخانه راکد نوآوری افتتاح شده در اردیبهشت ۹۹ و بودجه‌های صرف شده در آن تا کارخانه جدید نوآوری که قرار است با فراخوان منتشر شده توسط دانشگاه خلیج‌فارس راه‌اندازی شود، است.

البته پس از مطرح شدن این ابهامات در فضای رسانه‌‌ای، دانشگاه مادر استان بوشهر با انتشار جوابیه‌ای سعی کرد اذهان و افکار عمومی را از این ابهامات دور نماید، و پوششی برای این ماجرا پیدا کند ولی حتی در این جوابیه طول و تفسیردار هم حرفی از شرکت‌های مستقر و کارآفرینان فعال در این به اصطلاح کارخانه نوآوری و یا محصولات و دستاوردهای آن به میان نیامده است.

گفتنی است ماهیت و رسالت ذاتی کارخانه نوآوری حمایت از جوانان صاحب ایده و خلاقیت و همچنین بخش خصوصی فناور بوده که در همین راستا نیز احداث و تامین بودجه شده است؛ بنابراین توقع جامعه علمی استان بوشهر این بوده که شاهد استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده‌ها به منظور توسعه اکوسیستم کارآفرینی مثل سایر کارخانه‌های نوآوری در کشور باشند، ولی در میان اظهارات جامعه هدف، و مطلعان امر در تماس با عصر بوشهر تحقق این مهم به چشم نمی‌خورد.

 

 

یک مجموعه چند طبقه‌ اما بی‌حاصل با صرف میلیاردها بودجه

تصاویر موجود از ساختمان مروارید یک مجموعه چند طبقه متروکه را نشان می‌دهد که حتی یک نفر برای نشانه در یکی از طبقات آن مستقر نیست! ساختمان میلیاردی کارخانه نوآوری موسوم به مروارید که قرار بوده از شرکت‌های دانش بنیان حمایت کند و مکانی برای استقرار ایده‌پردازان و کارآفرینانِ صاحب ایده باشد پس از گذشت ۸ ماه از افتتاح، خالی و خمود روزگار می‌گذراند.

البته شاید چندان هم عجیب نیست چون ما سال‌هاست که به جلسات فرمایشی و افتتاح‌های نمایشی عادت کرده‌ایم اما هدر رفت بودجه میلیاردی آن هم از بیت‌المال و آنچه حق جوانان استان بوشهر است، دردآور می‌نماید. فراخوان مبهم تاسیس مجدد کارخانه نوآوری که مشخص نیست چه مباحثی پشت آن وجود دارد نیز حرف دیگری است که باید نسبت به آن حساسیت بیشتری به خرج داده شود.

 

دخالت بخش دولتی و دانشگاه مادر در یک امر خصوصی!

اینکه دانشگاه خلیج‌فارس با همکاری چند مرکز دیگرِ خود و همکاری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر برای راه‌اندازی کارخانه نوآوری و تخصیص بودجه مجدد خیز برداشته، در حالی که هدف از ایجاد کارخانه نوآوری حضور بخش خصوصی برای توسعه اکوسیستم کارآفرینی بوده اما در استان بوشهر با دخالت بخش دولتی و دانشگاه مادر همراه شده است!

تکرار مکرر فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی در مجتمع نوآوری مروارید هم یک توجیه خوب علمی نیست، هزینه‌های هنگفت ساخت و نگهداشت، در کنار بی‌حاصلی این کارخانه تنها به معنای هدررفت فرصت‌ها و ظرفیت‌ها و بودجه‌های میلیاردی استان بوشهر است که استان با همین اقدامات حرفی در حوزه علم و فناوری در کشور ندارد. استانی که ظرفیت های بسیار زیادی از قبیل نفت، گاز، انرژی و آبزیان دارد ولی دانشگاه آن نقشی در توسعه استان نداشته است.

شاید به همین خاطر می‌بینیم امروز رتبه دانشگاه مادر -خلیج فارس- در کشور با این همه ظرفیت استانی گواه حقایق تلخ علمی، آموزشی پژوهشی استان است…


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا