پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
کد خبر: 31005
تعداد نظرات: ۰
همزمان با آیین افتتاح ۲۴ مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادان با حضور وزیر؛

آیین افتتاح مرکز جامع درمان برازجان با حضور معاون استاندار و مدیرکل بهزستی ، فرماندار دشتستان و دیگر مدیران استانی وشهرستانی برگزار شد.
عکاس : محمد دریس براک

تاریخ انتشار: چهارشنبه ، 8 بهمن 1399 - 12:29

پروانه پاپری – در این آیین علیرضا حاجیونی مدیرکل بهزیستی استان بوشهر اظهار داشت :بیماران این مرکز پس از پذیرش وارد مرحله سم زدایی شده و به مدت ۲ هفته این مرحله را طی می نمایند و بعد از سم‌زدایی به مدت سه و نیم ماه به صورت اقامتی تحت درمانهای روانی اجتماعی و معنوی به صورت نظامند قرار می گیرند و در مرکز مراحل مختلفی را طی می‌نمایند و مسولیت اداره امور داخل مرکز از نظافت تا شستشو و آشپزی را خود بیماران بعهده می‌گیرند.پس از پایان دوره سم زدایی و اقامت (۴ماه) فرد بهبود یافته بر اساس مدل درمان سرپایی و خودیاری به مدت ۸ ماه و با شرکت در ۵۲ جلسه ۳ساعته به صورت سرپایی با برنامه از قبل تعیین شده تحت نظر مدیر مورد در جلسات درمانی و آموزشی مرکز شرکت مینماید.

 

حاجیونی اضافه کرد : در پایان اقامت افرادی که سرپناه و خانواده ندارند اسکان و اقامت به مراکز اقامتی توانمندسازی ارجاع می شوند.در صورت داشتن شغل با کمک مددکار به شغل سابق باز میگردند.و در غیر این صورت با مهارت آموزی به اشتغال ایشان کمک میشود.

 

در طی دوره چند ماهه درمان غیراقامتی بیمار مداخلات روان شناختی فردی (از جمله آموزش شناختی رفتاریمصاحبه انگیزشی وغیره)آموزش خانواده،بهره کندی از ظرفیت گروههای خودیار ،گروه درمانی ،مداخلات توسعه ،اجتماعی فرد و آموزش های شغلی و کسب و کار دریافت میکند.در نتیجه در این مدل سعی شده فرد پس از رهایی از مواد و کسب مهارت‌های اولیه ب مدت یکسال در کنار مدیر مورد در مسیر بازگشت ب زندگی سالم و مستقل هدایت شود.

 

حاجیونی در ادامه بیان کرد: درمان در این مدل بمدت یکسال است

نقاط قوت مدل:
۱_در این مدل تیم درمان نقش اساسی در ارائه برنامه و مداخله در فرد دارد و برای هرکس با مشارکت خودش اهداف و روشهای درمانی تعیین میشود .(تک دوزی)
۲_قسمت عمده درمان در این مدل بصورت سرپایی بوده و فرد بهبود یافته طوری تحت درمان و آموزش قرار میگیرد که در محیط خانواده و جامعه حضور داشته و تلاش میکند که عود روی شود.
۳_در این الگو به بهبود یافته پس از درمان همچنان دسترسی وجود دارد و بنابراین به راحتی میتوان سیر درمان و عود را پیگیری و پیشگیری نمود.
۴_نقش اساسی مدیر مورد به عنوان پیگیری کننده تمامی مراحل درمان و تلاش برای رفع موانع فردی و اجتماعی بهبودی شخص در این رویکرد قابل توجه می‌باشند .
۵_مراقبت در درمان و همراه کردن خانواده در این مراقبت از اصول اساسی این مدل می‌باشند.
در ادامه دکتر عبداله فتاح موسس و مدیر مرکز جامع درمان و بازتوانی معتادین مبتنی بر ادامه درمان خلیج فارس ضمن خوشامدگویی و تشکر ویژه از همه مسؤلین محترم بیان کرد:
مراکز جامع باهدف تداوم و استمرار درمان با تجمیع همه مدلهای درمانی تاسیس شده است.

 

هدف این کار یک سیستم جدید که از نقاط قوت انواع مراکز ترک اعتیاد که وجود دارد محسنات آنها را گرفته و یک کار جدید شروع شده رویکردی پرهیزمدار که اساساً به اجتماعی کردن فرد توجه ویژه شده رویکردی اجتماعی و اجتماع مدار دارد .
دکتر فتاح گفت: هدف بوجود آمدن تغییرات کلی در شیوه زندگی و بازگشت به زندگی سالم و مستقل از اصول کار است .(بازتوانی فرد مدنظر است)

درمان اثربخش باید بتواند جنبه های رفتاری ، روان شناختی ،اخلاقی ،شغلی ،اجتماعی و خانوادگی فرد را در کنار مشکل مصرف موادش مدنظر قرار دهد.
به مسأله اشتغال توجه ویژه شده که وام‌های خوداشتغالی /کارفرمایی جهت آینده شغلی آنها در نظر گرفته شده است .
البته درمان در این مدل بمدت یکسال است.
و ما به فردی بهبود یافته میگویم که حداقل یکسال هیچ یک از نشانه های اختلال مصرف مواد را نداشته باشد .(تغییرات رفتاری/شخصی و بهبود عملکرد اجتماعی را در فرد ببینیم نه فقط آزمایش منفی بشود و یا مصرف مواد نداشته باشد .

 

 

و در آخر فتاحی افزود : مساحت این مرکز ۵۰۰۰ متر است و ظرفیت اسمی ۶۰ نفر است که با ۳۵ نفر شروع به کار کرده ایم .انواع اشتغال ایجاد شده در این مرکز عبارتند از جوشکاری ، گل‌های زینتی و کارگاه MDF

و عنوان کرد : کار عنصر اساسی درمان است که از عهده ی یک مجموعه بهزیستی به تنهایی برنمی آید و ما نیاز به کمک همه افراد و ارگان ها داریم و کمک همه را میطلبیم .

عکاس : محمد دریس براک

 


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا