شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 30985
تعداد نظرات: ۰

قدیمی ترین مدیرِ این حمام، شخصی بود به نامِ «مشهدی رجبعلی» که اهل کازرون بود.

تاریخ انتشار: یکشنبه ، 28 دی 1399 - 23:11

مسعود آتشی از اعضای انجمن فرهنگسازان محیط زیست در خصوص احداث و فعالیت گرمابه های برازجان اینگونه بیان کرد :نخستین گرمابه عمومی برازجان «حمام سالم خانی» می باشد. این حمام در حدود دویست سال پیش توسط سالم خان برازجانی در چهار راه شریعتی جایی که اکنون بانک سینا فعالیت دارد ساخته شد.

 

این گرمابه در همه روزهای هفته فعال بود و به شهروندان خدمات ارایه می کرد و در صبح علی الطلوع روزهای سه شنبه هر هفته، بوق چی حمام در بوق خود که از جنس شاخ بود می دمیدند تا قُرق بودن حمام توسط بانوان را اعلام کند.

قدیمی ترین مدیرِ این حمام، شخصی بود به نامِ «مشهدی رجبعلی» که اهل کازرون بود.
پس از او مدیریت حمام به «استاد کربلایی حسینِ حمومی» واگذار گردید. ایشان هم اصالتاً کازرونی بود.

آخرین مدیر این گرمابه قدیمی، کربلایی کرم کوهستانی نام داشت که از بدو جوانی تا سال ۱۳۵۶ آن مکان را مدیریت می کرد.

 

حمام سالم خانی پس از صد و هفتاد سال فعالیت با واگذار کردن مدیریت آن توسط کَل کرم کوهستانی، مخروبه شد تا این که در سال های اخیر توسط آقای «نادر استوار» به بانک سینا و مغازه تبدیل گردید.

آتشی اضافه کرد: *دومین گرمابه عمومی شهر برازجان* در سال ۱۳۳۵ به پیشنهاد شهردار «سید محمدرضا محقق» و با سرمایه گذاری آقایان «حاج شکراله خیراندیش» ، «حاج مهدی عظیمیان» و «حاج فرج اله سنگی» در محله ای به نام «کوتی» پشت سازمان انتقال خون فعلی برازجان احداث شد.

معمار این گرمابه، «استاد ماشاالله کازرونی» و ‌«استاد محمد صادق بنیادی کِرونی» بودند.
این حمام در بدو تاسیس با نامِ «حمامِ محقق» فعالیت خود را شروع کرد.
شهردار سید محمدرضا محقق اهل بیرجند بود. او قبل از این که شهردار برازجان شود فرماندار این شهر بود و در روزهای آخر خدمت اش در شهرداری، دستور داد تا نامِ «محقق» را از آن حمام حذف کنند.

 

 

و از آن جایی که در همان ایام، مرحوم حاج شکراله خیراندیش سهام شرکاء را خریداری کرده بود و شش دانگِ حمام به نامِ ایشان ثبت شده بود، اسمِ آن گرمابه به «حمام خیراندیش» تغییر نام یافت.

مدیریت این حمام در بدو تاسیس در اختیار مرحوم «عالی ابولی برازجانی» فرزند حسین بود و بعدها مرحوم «غلامحسین ابولی برازجانی» که برادر کوچکتر عالی بود مدیریت آن را بر عهده گرفت.

گرمابه خیراندیش، از دو حمامِ جداگانه تشکیل شده بود که در واحد آقایان و بانوانان فعالیت می کرد.

 

 

این گرمابه علاوه بر این که یک حمام عمومی بود کابین های نمره ای هم داشت ولی به سبک اتاقک های اختصاصی امروزی نبود. بدین معنی که مشتریان پس از تمیز کردن خود در فضای عمومی، می توانستند وارد اتاق های نمره ای شوند تا به نظافتِ بیشتری بپردازند.

و در ادامه به *سومین حمامِ عمومی در برازجان*، اشاره داشتند : که در سال ۱۳۴۵ در چهار راه مخابرات فعلی توسط شهردار «حبیب اله صدیق» احداث گردید.

مدیر این گرمابه هم در بدو تاسیس همانند حمام خیراندیش به مرحوم «عالی ابولی برازجانی» واگذار شد. ولی بعدها «کرم اخلاقی» مدیر آنجا شد

گرمابه شهرداری نخستین حمام نمره ای به سبک جدید در شهر برازجان محسوب می شود که در همه روزهای هفته برای آقایان و خانم ها دایر بود.

این گرمابه تا اوائل انقلاب به فعالیت خود ادامه داد ولی بعدها توسط شهرداری تخریب و زمین آن به اداره مخابرات واگذار شد.

مسعود آتشی *چهارمین گرمابه عمومی برازجان*، را اینگونه معرفی کرد : این گرمابه در زمان شهرداری «مهدی بختیاری» در خیابان جمهوری اسلامی روبروی اداره دخانیات، کوچه «حسین فرخنده» جنب «منزل آقایان بجلی ها» ساخته شد.

این حمام در فضای مناسبی احداث نشده بود و از استانداردهای لازم برخوردار نبود به همین علت قبل از این که افتتاح شود تعطیل گردید. و بعدها ساختمان آن توسط شهرداری به مرحوم «گرگعلی برجویی» فروخته شد.

 

 

و در آخر : *پنجمین گرمابه عمومی برازجان* پس از سی سال که برازجان فاقد حمام بود سرانجام در سال ۱۳۸۵ و در زمان شهرداری «ایوب پاپری» در زمینی به مساحت دو هزار متر مربع در بلوار جمهوری اسلامی جنب اداره کشاورزی احداث شد و یک سال بعد از طرف شهرداری برازجان و تایید شورای شهر مدیریت آن به شخصی شناخته شده به نامِ «محمدابراهیم ابولی برازجانی» واگذار گردید.

هم اکنون این گرمابه عمومی که در دو ساختمان جداگانه که برای آقایان و بانوان ساخته شده و هر کدام دارای دوازده چشمه و اتاقک نمره ای می باشند مشغول فعالیت و سرویس دهی به شهروندان و مسافران می باشد.


تعداد نظرات: ۰
Comments are closed.
جدیدترین خبرها
بالا