شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 30904
تعداد نظرات: ۰
محمد بحرینی فرد

شکّی نیست که ارزش سلامت انسان¬ها مهمتر از هر چیزی است و مدیریت این سلامت بسیار مهم است. اما به نظر می¬رسد که ما تعطیل کردن را با مدیریت کردن اشتباه گرفته¬ایم. مدیریت کردن یعنی اینکه من در عین حال که به شکلی معتدل از امکانات آموزش حضوری بهره ببرم، سلامتم هم به تمهیداتی تضمین شود. حالا ما مدیریت کردیم؟

تاریخ انتشار: یکشنبه ، 7 دی 1399 - 14:33

محمد بحرینی فرد – برخلاف مصوبات و تفاهمات ابتدایی ستاد کرونا و وزارت آموزش و پرورش که در وضعیت زرد اختیار را به شورای مدرسه سپرده بود، تصمیمات جدید وقتِ¬اضافه¬ای ستادکرونا در حالی که یک هفته هم از روزهای امتحان نیمسال اول گذشته بود و بعضی از مدارس برنامه ریزی را انجام داده و در حال اجرا بودند، برگزاری آزمون حضوری را ممنوع کرد و تاکید شد که امتحانات مجازی برگزار شود. این در حالی بود که همزمان رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد که در شرایط زرد تصمیم با شورای مدرسه است و این دوگانگی باعث سردرگمی مدیران مدارس و معلمان شد. قبل از آن هم که به شکل مرتب مدارس تعطیل بود و آموزش صرفاً در بستر مجازی دنبال شد که بنابه شرایط قرمز و نارنجی لازم بود.

 

شکّی نیست که ارزش سلامت انسان¬ها مهمتر از هر چیزی است و مدیریت این سلامت بسیار مهم است. اما به نظر می¬رسد که ما تعطیل کردن را با مدیریت کردن اشتباه گرفته¬ایم. مدیریت کردن یعنی اینکه من در عین حال که به شکلی معتدل از امکانات آموزش حضوری بهره ببرم، سلامتم هم به تمهیداتی تضمین شود. حالا ما مدیریت کردیم؟

 

و امای دوم اینکه ما کجاها را تعطیل کردیم؟ فقط زورمان به دیوار کوتاه مدارس رسید. تالارها، پاساژها، دورهمی¬ها، مدارس فوتبال، سالن¬های ورزشی، کافی¬نت¬ها، رستوران¬ها، کافی¬شاپ¬ها¬، مسافرت با هواپیماهای ۱۰۰ و ۲۰۰ نفره و…. همه و همه باز بودند و تقریباً یک ایمنی گله¬ای ایجاد شد. در این بین تعدادی از مردم که توان بدنیشان به علت بیماری زمینه¬ای یا سن بالا پایین بود متاسفانه فوت کردند. و البته کم قدرت شدن کرونا هم بعد از اینهمه پیک به شیوه ی دیگر طاعون¬ها قابل کتمان نیست.

کاش کمی با واقع بینی بیشتر، نگاه مثبت و اعتمادسازی اینهمه آجر از دیوار مدارس برنمی داشتید که محل پرش هر دستوری خارج از حدود آموزش و سرخوردگی مدارس شود!

بگذریم و برگردیم به ناهماهنگی در تصمیماتی که نقض و منجر به مجازی شدن آزمون¬ها شد. اما…
۱٫ آیا به این مسئله اندیشیده شده که به جای حراست از آموزش در مسیر تصمیماتی که فقط مدارس را تعطیل کرده پدیدهِ مدرسه هراسی ایجاد شده است؟
۲٫ آیا مدرسه ای که دانش آموز با رعایت تمام پروتکل¬ها در حد یک ساعت و با فاصله فیزیکی می¬آید و می رود اینهمه هراسناک است؟
۳٫ آیا زیرساخت های آزمون آنلاین که همراه با اعتماد و راستی آزمایی باشد فراهم است؟
۴٫ آیا همه ی معلمان آموزش های لازم در زمینه ی استفاده از نرم¬افزارهای اموزش مجازی و آزمون های دقیق مجازی را گذرانده¬اند و وزارت آموزش و پرورش با حمایت دولت (ستادکرونا) تمهیدات لازم را در این زمینه اندیشیده بود و اصلا دولت در این زمینه برنامه ای جهت تقویت نیروی انسانی و ابزارها و زیرساخت های اینترنتی مدارس – غیر از شاد که دائم ناخوش است – داشته است؟ حتماً می خواهید بگویید این مسئله به ستاد کرونا ربط ندارد، اما آیا فقط تعطیل کردن ربط دارد؟
۵٫ به آسیب¬های آموزشی ناشی از این روش و روند متزلزل توجه شده است؟ آیا ستادکرونا به این پارادوکس توجه کرده که سال قبل داشتن تلفن همراه آسیب حساب می شد و امسال یک حُسن آن هم حُسنی سراسر عیب؟ آیا برنامه ای برای لایروبی آبرفت¬های تنبلی و پسآب¬های بدبوی نمرات غیرواقعی که به شکلی بدآموزانه طرفدار پیداکرده و بین جامعه و مدرسه انشقاق پیداکرده و قطعاً باعث نوعی رواج لُمپنیسم آموزشی خواهد شد وجود دارد؟
۶٫ آیا آسیب های روحی فضای مجازی که حتی خانوادها را هم درگیر کرده اما به خاطر نمره فعلا طرفدار همین مجازند توجه شده؟
۷٫ آیا برای چشم و گردن نسلِ سر در گریبان آینده بیمه و دیه¬ای شبیه واکسن کرونای خانم محرز در نظر گرفته شده است؟
۸٫ آیا به درخواست اولیا و دانش¬آموزان طرفدار آزمون های حضوری که هم شرایط را می¬فهمند و هم به مدرسه اعتماد دارند توجه شده است که دوست دارند فرق درسخوان و تنبل را بدانند؟
۹٫ از بین رفتن نقش شورای مدرسه و مدرسه محوری که بی¬انگیزگی را در نیروی مدارس رشد می-دهد و گروهی تنبل اما اندک را پیروز ماجرا نشان می دهد و ترس از یان می رود که بعدها هم کسی از ترازوی مدرسه حساب نبرد چقدر مورد توجه است؟
۱۰٫ ممکن است بعضی بگویند که آموزش حضوری نبوده و امتحان حضوری استرس¬زاست. شکی نیست که آموزش مجازی و امتحان حضوری یک دغدغه¬ی به حق هست. اما این مسئله توجه بوده و هست و تاکید شده که آزمون برای بالابردن سطح یادگیری است، نه مچ¬گیری و بارُم¬بندی-های دروس تعدیل شده و مسائل روحی وروانی قطعاً مورد نظر مدارس هست!
۱۱٫ کاش به این موارد اندکی توجه می¬شد!
📌 قطعاً این تصمیمات مدرسه هراسانه تبعات بسیار بد آموزشی و اجتماعی در پی خواهد داشت.
از ما گفتن و از شما ….✂️ لطفاً شما طبق وظیفه واکسن بخرید
✒️رسانه آموزش باشیم✒️

تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا