پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
کد خبر: 30888
تعداد نظرات: ۰
منصوره حسینی

منصوره حسینی

تاریخ انتشار: شنبه ، 6 دی 1399 - 18:16

✏️بیان این حقیقت که پدران و مادران امروزی مسئولیت خطیر خویش را به دست معلم میسپارند حتما نباید از جنبه منفی و نومید کننده آن مورد توجه قرار بگیرد چرا که اگر معلمان برای قبول این مسئولیت اماده گردند میتوان امیدوار بود که 《از ایفای نقش تربیت نونهالان امروزی》 به خوبی برآیند. هیچ کس به اندازه یک معلم برای افریدن یک محیط مساعد، دلپذیر ، صمیمی و توام با گذشت و همکاری ،صلاحیت ندارد.
چرا که در جریان تعلیم و تعلّم در شرایط اموزشی معلم نقش” مفتاح مشکلات” را بر عهده دارد و خلاقیت از ان اوست.

✏️ معلم در حقیقت مانند پیام آوری است که با پیام خود دل های مرده انسان ها را حیات میبخشد و انها را از تاریکی جهل و نادانی به سرمنزل علم و دانش راهبری میکند. به راستی که معلمان ادامه دهنده راه پیامبرانند و همچون آنان قلب های تاریک قربانیان جهل و نادانی را روشنایی میبخشند.

✏️ در کلاس درس هیچ چیز بدتر از این نیست که معلم تحت تاثیر عوامل مختلف درونی و بیرونی از شدت ناراحتی به حالت انفجار دراید؛ به دانش اموزی توهین و یا وی را توبیخ کند و از خود برنجاند. اگر معلمی نتواند خود را کنترل کند نباید از شاگردان خود انتظار اطاعت داشته باشد. عده ای از این مدرسان چنان در مسایل شخصی ، خانوادگی و اداری غرق شده اند که کودکان و نوجوانان را فراموش کرده و به خواسته ها و نیازهای دانش اموزان توجه نمیکنند!!

⁉️کثرت دانش آموزان ، حقوق غیر مکفی ، وظایف فوق برنامه ، مسئولیت خانواده و فشارهای اداری و اجتماعی که به معلمین وارد شود، ممکن است موجب احساس عدم امنیت کارکنان اموزشی گردد.

↩️به ویژه در شهرهای کم جمعیت که رفتار معلمان در معرض داوری افکار عمومی است.مردم از آنان بیش از دیگران توقع و انتظار دارند . زمانی که معلّمی احساس خستگی جسمی و روحی میکند غیرممکن است که بتواند بر خود چیره شده و افسردگی خود را به کودکان و نوجوانان سرایت ندهد و بتواند بطور صحیح در نقش معلمی و برنامه پیشگیری از بزهکاری یا آموزش و پرورش صحیح عمل کند! البته انتظاری هم دراین شرایط نمیتوان داشت.

⁉️معلمانی که ترس ،خجالت، اندوه، افسردگی و نظیر این حالات عاطفی را در بین نوجوانان نادیده گرفته و اهمیت نمیدهند سخت در اشتباهند.

این قبیل معلمان فقط به نقش اموزشی خود توجه داشته و وظیفه پرورشی و تربیتی خود را فراموش میکنند. اطفال و نوجوانان از اموزگاران و دبیران خود توقع دارند که رابطه صمیمانه ای با انها برقرار کرده و به استعدادهای انان توجه و عنایت بیشتری مبذول دارند.

✏️توجه به شخصیت ، عدم تبعیض بین شاگردان ، همکاری و مشورت با دانش اموزان ، استفاده از دروس علمی با وسایل کمک اموزشی نظیر اسلاید، فیلم و … همچنین ایجاد انگیزه تحصیلی در دانس اموزان از دیگر خواسته های اطفال و نوجوانان است.

⁉️❗️ ضروری و منطقی است که در رفع مشکلات اقتصادی و خانوادگی این قشر پرکار ، زحمتکش و دلسوز اقدام شایسته صورت گیرد.

🚨همانطور که در یادداشت مرتبط قبلی عرض نمودم وقتی آموزگار یا دبیری به علت کمبود درآمد ناگزیر است که در چند جا فعالیت داشته باشد ویا درآمدش کفاف یک زندگی نسبتا مرفه و عاری از دغدغه مالی را نداشته باشد ؛ حال چه انتظاری میتوان در خصوص پیشگیری از بزهکاری اطفال و نوجوانان از وی داشت؟ بنظر میرسد توجه خاص باید به این موضوع داشت و با طراحی برنامه ویژه از جانب مسئولین کشور جهت رسیدگی به این امر مهم اقداماتی شود.

🚨توجه خاص و تخصیص بودجه مناسب برای طراحی و اجرای برنامه های پیشگیری رشد مدار در جهت کاهش بزه برای این نسل حیاتی و آینده سازان کشور.

📝 اکثر پژوهشگران معتقدند که جهت اخذ نتایج بهتر اموزشی اقدامات زیر باید مورد عنایت و توجه مسئولین و مقامات اموزش و پرورش قرار گیرد:

۱⃣افزایش برنامه های علمی، تفریحی ، اموزشی فضای سبز و کتابخانه در مدارس.
۲⃣ایجاد رابطه ای دوستانه و محیطی جذاب برای جلب اعتماد دانش اموزان.

۳⃣استفاده از وسایل کمک اموزشی ، گردش علمی ،بازدید از مراکز صنعتی و تجاری در مدارس.
۴⃣توجه به شخصیت و محیط خانوادگی نوجوان و شخصیت دادن به او.
۵⃣توجه به مسایل روحی ،عاطفی و خانوادگی نوجوانان و پیگیری مشکلات انان.
۶⃣ برنامه ریزی اموزشی دقیق و مدیریت صحیح.
۷⃣توجه به استعدادها و خلاقیتهای دانش اموزان.
۸⃣ایجاد انگیزه تحصیلی در نوجوانان و امیدوار ساختن انها به اینده.

۹⃣وجود رابطه ای نزدیک و مستمر بین اولیا خانه و مدرسه.
🔟شناسایی افراد نابهنجار با بزهکار و بررسی علل بزهکاری انان توام با هدایت و کنترل مستمر، به کارگیری صحیح و به موقع اصل تشویق و تنبیه.

۱⃣۱⃣رواج و گسترش اصول اخلاقیات صحیح در بین اطفال و نوجوان

۲⃣۱⃣استفاده از مربیان مدیران و معلمان مجرب و کاردان
۳⃣۱⃣مشارکت دادن دانش اموزان در فعالیت های فوق برنامه و ایجاد حس مسیولیت در انان
۴⃣۱⃣تشکیل کنفرانس ها و کارگاههای اموزشی جهت ارتقا سطح علمی و هماهنگی بین مدرسین و معلمین.


برچسب ها: #منصوره حسینی
تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا