جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
کد خبر: 30647
تعداد نظرات: ۰
در گفتگو با رئیس بهزیستی دشتستان:

یکی از مشکلات معلولین متاسفانه با توجه به مصوبه دولت در خصوص بکارگیری ۳ درصد از موارد استخدامی عمدتاً وزارتخانه‌ها این حق را از معلولین دریغ می‌کنند که انتظار است با توجه به تخصص های خوبی که در بین معلولین وجود دارد دستگاه‌های مرتبط این حق مسلم را از معلولین دریغ نکنند.

تاریخ انتشار: چهارشنبه ، 12 آذر 1399 - 13:45

پروانه پاپری –  انصاری رییس بهزیستی شهرستان دشتستان در گفتگو با خبرنگار صدای استان ضمن تبریک ١٢ آذر روز معلولین بیان داشت: ١٢ آذر مطابق با سوم دسامبر روز جهانی معلولین نامگذاری شده است .هدف از نامگذاری این روز افزایش آگاهی عمومی و درک پذیرش افراد معلول در جامعه است بزرگترین اقلیت اجتماعی در سطح جهان و کشور جامعه معلولین است که این قشر از جامعه دارای توانمندی های بسیار زیادی هستند.

حمید انصاری اضافه کرد : این روز جهت تجلیل از دستاوردهای معلولین و معرفی توانمندی‌های آنها به نامگذاری شده است . جامعه‌ای مطلوب است که بتواند از ظرفیت ۱۰۰ درصد آحاد جامعه که بخشی از جمعیت آن را معلولین تشکیل می‌دهند استفاده ببرد .

رییس بهزیستی دشتستان بیان داشت: معلول در جامعه نیازمند ترحم و دلسوزی نیست معلول نیازمند حمایت است و مسئولین باید زیرساخت‌های و شرایط اجتماعی را به صورتی طراحی کنند که فرد معلول بتواند راحت به همه موقعیت های اجتماعی دسترسی داشته باشد.

 

وی اظهار داشت : معلولین در سطح جامعه متاسفانه با مسائل و مشکلات زیادی روبرو هستند یکی از مهم‌ترین مشکلات آن‌ها فضای نامناسب و مبلمان معیوب مناطق شهری و روستایی از حیث مناسب‌سازی است که این موضوع مانع بسیار بزرگی برای حضور موثر و کارآمد معلولین در سطح جامعه است . معلول باید با رنج معلولیت خود بسازد نه این که به واسطه معلولیت نتواند به دلیل شرایط نامناسب فضای فیزیکی شهر از منزل خارج شود. اگر یک فرد نابینا بخواهد با عصای سفید از منزل خارج شود با موانع عدیده فیزیکی در سطح شهر مواجه می‌شود یا برای معلول جسمی ویلچر نشین باعث سرخوردگی فرد معلول می شود که جدای از معلولیت جسمی متاسفانه دچار لطمات روحی و روانی نیز می‌گردد هر کجا که شرایط برای حضور فعال معلول در سطح جامعه مهیا بوده و توانسته حضور موثر و شایسته‌ای داشته باشد که نمونه های زیادی از آن در جهان، کشور و منطقه وجود دارد البته اقدامات خوبی در جهت مناسب سازی فضای فیزیکی شهرها در کشور صورت گرفته و در حال انجام است اما تا رسیدن به شرایط مطلوب و برابری با کشورهای پیشرفته فاصله زیادی است.

 

رییس بهزیستی دشتستان گفت : یکی دیگر از مشکلات معلولین متاسفانه با توجه به مصوبه دولت در خصوص بکارگیری ۳ درصد از موارد استخدامی عمدتاً وزارتخانه‌ها این حق را از معلولین دریغ می‌کنند که انتظار است با توجه به تخصص‌های خوبی که در بین معلولین وجود دارد دستگاه‌های مرتبط این حق را از معلولین دریغ نکنند همچنین بخش خصوصی و خیرین هم در زمینه ایجاد اشتغال برای معلولین می توانند نقش داشته باشند.

 

 

 

انصاری اظهار داشت : ارائه خدمات بنا بر میزان و شدت معلولیت توانخواهان مشمول دریافت مستمری و یارانه معیشتی می‌شوند که بخش زیادی از آنها وسایل کمک توانبخشی از قبیل (ویلچر ،تشک مواج،واکر ،عصا، سمعک و موارد دیگر) دریافت می‌کنند که در این زمینه بهزیستی شهرستان کمک‌های شایسته‌ای انجام داده است.

 

وی یادآوری شد : در زمینه ساخت مسکن نیز کمک های خیلی خوبی به این قشر از جامعه صورت گرفته خصوصاً به خانواده‌های دارای دو عضو معلول یا بیشتر که در مناطق شهری مبلغ صد و چهل میلیون تومان و در مناطق روستایی ۷۵ میلیون تومان کمک هزینه‌ ساخت مسکن به صورت بلاعوض دریافت می‌کنند.معلولینی که مشکل مسکن دارند به دلیل عدم برخورداری از زمین جهت احداث واحد مسکونی است که در این زمینه با مسئولین در حال رایزنی هستیم تا این مشکل را حل کنیم.

 

آماری از معلولین تحت پوشش بهزیستی شهرستان دشتستان به تفکیک :

_ تعداد قریب ۷۵۰۰ نفر معلول در سطح شهرستان دشتستان وجود دارد که آمار آنها به تفکیک به این قرار است:
_تعداد مستمری‌بگیران ۱۵۹۶
_تعداد پرونده موردی ۴۶۳۱
_تعداد مراکز حرفه آموزی و توانبخشی شبانه روزی ۶ مورد
_تعداد تشکیل پرونده توانبخشی ۶۲۲۷نفر
_تعداد دانش‌آموزان ۵۵۱ نفر
_تعداد دانشجویان ۵۴ نفر
_تعداد ضایعه نخاعی ۱۱۷نفر
_تعداد دریافت کننده حق پرستاری و هزینه وسایل بهداشتی
_مراکز آموزشی و توانبخشی روزانه امید ۳۲ نفر
_مراکز آموزشی و توانبخشی روزانه ۱۲ آذر دخترانه ۳۴ نفر
_مراکز آموزشی و توانبخشی روزانه پسرانه اندیشه نو ۳۵ نفر
_مرکز کودک کم شنوا و ناشنوا توانا روزانه ۲۹ نفر
_مرکز نگهداری و توانبخشی بیماران روانی مزمن خلیج فارس ۹۸ نفر
_مرکز سالمندان صاحب الزمان ۴۸ نفر
_ تعداد وسایل توانبخشی ۹۵ مورد ویلچر توالت فرنگی تشک‌مواج
_تعداد معلولین موفق در شهرستان در زمینه های ورزشی  تحصیلی شغلی ۵۱ نفر
_تعداد معلولین دریافت کننده تسهیلات اشتغالزایی ۱۰۶ نفر
_تعداد معلولین دریافت کننده تسهیلات مسکن و مناسب‌سازی ۷۸ نفر
_تعداد شرکت کننده در کمیسیون‌های پزشکی ۴۹۶ نفر
_تعداد شرکت کننده در کمیسیون معافیت ۵۳ نفر

تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا