جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
کد خبر: 30421
تعداد نظرات: ۰
خودسرانه داروی گیاهی و دمنوش‌ استفاده نکنید؛

به گفته وی، هرگونه تبلیغات غیرقانونی و فریبنده نظیر درمان چاقی، لاغری، ترک اعتیاد، ناباروری، مشکلات جنسی و… در واحد‌های عطاری ممنوع است.

تاریخ انتشار: دوشنبه ، 12 آبان 1399 - 17:37

دکتر سرور قدیمی پزشک داروساز شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان گفت: تجویز و فروش دارو به صورت گیاهی و شیمیایی در عطاری‌ها تخلف محسوب می‌شود و هیچ‌گونه مجوزی هم به آن‌ها در این زمینه صادر نشده است.

 

 

 

او افزود: بیماری کووید ۱۹ چند وقتی است که جهان را درگیر کرده است و به هر کشور، شهر یا خانه‌ای که بخواهد سرک می‌کشد و تاکنون متخصصان نتوانسته‌اند درمان قطعی برای آن پیدا کنند.

این داروساز ادامه داد: در این شرایط حساس، برخی افراد سودجو در داخل کشور وجود دارند که به فکر کسب درآمد هستند و دارو‌هایی را تولید می‌کنند که به اسم داروی ضد کرونا به فروش می‌رسانند و افراد زیادی هم از روی ناآگاهی این دارو را خریداری می‌کنند، اما غافل از اینکه هیچ دارویی در دنیا وجود ندارد که بخواهد این ویروس را شکست بدهد.

قدیمی عنوان کرد: با این‌که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است کرونا هیچ درمان قطعی ندارد، ولی هنوز کسانی مدعی هستند که در کنج خانه یا دکان خود داروی درمان آن را یافته‌اند و با زیرکی، قربانیان را از میان افرادی که هنوز در بند جهل و خرافه هستند، پیدا می‌کنند.

او تاکید کرد: عطاری‌ها تکلیفشان مشخص است که چه وظایفی دارند و مردم هم باید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهند.

مصرف خودسرانه گیاهان و دمنوش‌ها ممنوع

این پزشک داروساز در خصوص مصرف خودسرانه گیاهان و دمنوش‌ها هم گفت: به دلیل اینکه ممکن است گیاهان ویژگی‌های ناشناخته داشته باشند و مصرف ترکیبی و زیاد از هر کدام از این گیاهان ممکن است دردسرساز شود، از سوی دیگر شناخت کافی راجع به عملکرد دقیق ویروس کرونا در سلول نداریم، بنابراین ممکن است با مصرف بی‌رویه گیاهان که عوامل ناشناخته دارند باعث شویم  مشکلاتمان بیشتر شود.
عرضه داروی شیمیایی در عطاری مجاز نیست

قدیمی افزود: هرگونه تبلیغات غیرقانونی و فریبنده نظیر درمان چاقی، لاغری، ترک اعتیاد، ناباروری، مشکلات جنسی و… در واحد‌های عطاری ممنوع است.

او بابیان اینکه، خرید و فروش هرگونه فرآورده شیمیایی با اثر درمانی حتی در صورت دارا بودن مجوز‌های لازم، در عطاری ممنوع است، بیان کرد: عطاری تنها مجاز به فروش گیاهان خشک (گیاهان بدون نیاز به نسخه معتبر پزشک) و عرقیات دارای مجوز با سیب سلامت است.

این داروساز ادامه داد: تهیه، نگهداری و فروش هرگونه فرآورده دست‌ساز بدون مجوز وزارت بهداشت در عطاری تخلف محسوب می‌شود.

مکمل‌های تغذیه‌ای فقط در داروخانه عرضه شود

قدیمی بیان کرد: محل فروش فرآورده و مکمل‌های تغذیه‌ای و ورزشی، داروخانه است، بنابراین وجود این کالاها چه دارای مجوز و چه بدون مجوز،  در عطاری، تخلف محسوب می‌شود.

او به مردم توصیه کرد: از عطاری‌ها در خصوص بیماری کرونا و دیگر بیماری‌ها مشورت نگیرند، زیرا ممکن است این مشورت برای آن‌ها خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد و نکته جالب اینجاست که هیچ سازمانی هم مسئولیت این خطای جبران‌ناپذیر را به گردن نخواهد گرفت، زیرا متصدی عطاری پزشک و داروساز نیست.


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا