پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
کد خبر: 30231
تعداد نظرات: ۲

این روزها بازار مسکن و بخش اجاره در استان بوشهر بیش از گذشته در تلاطم ، نابسامانی و عدم نظارت به سر می برد.

تاریخ انتشار: چهارشنبه ، 7 آبان 1399 - 14:52

وحید امیر / طبق دستورالعمل و مصوبه‌ای که ستاد مقابله با کرونا در تیر ماه امسال تنظیم نمود قرار بود در خصوص میانگین رشد اجاره‌بها در قراردادهای جدید در تهران ۲۵ درصد ، کلانشهرها ۲۰ درصد و سایر شهرها مثل بوشهر ۱۵ درصد افزایش داشته باشد؛ اما میزان رشد اجاره بها در بوشهر در تابستان بیشتر از میزانی بود(۲۲.۶) که ستاد ملی کرونا مصوب کرده و طبق گزارش مرکز آمار ایران، بوشهر در میان استان‌هایی بود که نرخ رشد اجاره بها بالاتر از میانگین سقف مجاز اعلامی ستاد مقابله با کرونا بوده است، بدین معنا که میانگین رشد اجاره بها در بوشهر ۷.۵ درصد بالاتر از میانگین مصوبه کشوری بوده است.
بعد از اینکه عدم نظارت و عدم مدیریت بازار معاملات اجاره واحدهای مسکونی را از مسئولان استان در تابستان دیدیم سکوت و صبر کردیم تا شاید مسئولان استان خودی تکان داده و به میدان آیند اما شاهد بودیم که از نامدیریتی حضرات، این دستورالعمل در بوشهر ضمانت اجرایی پیدا نکرده است و روز به روز بازار مسکن از تلاطم به باتلاق سقوط کرد.
 واقعیت امر این است که این دستورالعمل جدید در خیلی از استان ها موثر بوده و کنش خیلی از موجران در تعیین نرخ اجاره بها طبق دستورالعمل را اصلاح نموده است اما اینکه چرا در استان بوشهر از سوی مسئولان اعمال نظارت جدی بر تعیین نرخ اجاره‌بهای مسکن صورت نمی‌گیرد جای سوال و شگفتی دارد.
 گرچه در ابتدای تصویب این دستورالعمل به عنوان راهبردی فوری برای مدیریت جو روانی بازار مسکن و اجاره بها در استان خوشبین بودیم و معتقد بودیم این دستورالعمل جدید در این وضعیت یعنی وضعیت فلاکت بار اقتصادی می‌تواند به یاری محرومان مستاجر بیاید اما اکنون با گذشت ۴ ماه از تصویب آن و عدم مدیریت مسئولان استان هیچ‌گونه امیدی به آرامش بازار اجاره‌بها نداریم.
حقیقتا نمی دانیم چه رسالت و تکلیفی مسئولان و مدیران استان برای خویش طراحی نموده اند که حاضر نیستند به هیچ کدام از مشکلات اساسی مردم ورود کنند که اگر ورود می‌کردند حداقل به این تصمیم دولت در استان ضمانت اجرایی می بخشیدند.
به نظر می‌آید موج بحران اجاره بها در استان به مسئولین مربوطه نخورده است چون که همه آنها در سایه حقوق‌های بالا، صاحب ملک و خانه شده‌اند و دلیلی نمی بینند تا زمانی که این بحران زندگی آنان را تحت‌الشعاع قرار نداده است به این موضوع رسیدگی کنند. این دستورالعمل بسیار شفاف و گویا و قابلیت اجرایی دارد که در راستای آن همه  متعاملان بازار اجاره، موظف به دریافت کد رهگیری برای معاملات خود هستند.
 کار پیچیده و سختی نیست، فقط کافی‌ست مدیران مربوطه میکروفون و شوی تبلیغاتی خویش را کنار گذاشته و با مدیریت بازار اجاره و برخورد با واسطه های معاملات، جلوی رشد اجاره بهای بالاتر از میانگین سقف مجاز قید شده در دستورالعمل را بگیرند.
 آیا حتما باید صدای آه و ناله مردم و نقد  رسانه‌ها بلند شود تا مدیران خواب آلود استان بیدار شده و قدمی بردارند؟؟
تا کی موجران از بی‌خردی و ناتوانی شما مسئولین استان باید گوش مستاجران را بریده و هرگونه افزایش نرخ اجاره‌بها را به دلخواه خود عملیاتی کنند؟
آنچه واضح و مبرهن است اینکه با تصویب این دستورالعمل، موجران در استان بوشهر هیچ گونه محدودیت و ضابطه‌ای بر رفتار آنان اعمال نشده و آزادانه با اتکای عدم نظارت دستگاه‌های اجرایی به ریش ستاد ملی کرونا و تصمیم رئیس جمهور می‌خندند.
 ما آنچه که باید می‌گفتیم را گفتیم اما مدیران استان بدانید که در سایه ناکارآمدی شما، فشار اقتصادی و اجتماعی زیادی بر دوش مردم احساس می‌شود و دیری نخواهد بود که با هجوم به شما، میز مدیریت را بر سرتان خرد نمایند.

برچسب ها: #وحید امیر
تعداد نظرات: ۲
بهزاد کوه پیکر
14:52 - 1399/08/07

سلام
کرایه خانه ها حد اقل ۱۰۰ درصد افزایش داشته ۲۰ درصد ۳۰ در صد کجا بود

بهزاد کوه پیکر
14:52 - 1399/08/07

از ۴۰۰ شده ۱۰۰۰۰۰۰ چطوری حساب کردین ۲۲ درصد

ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا