پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
کد خبر: 29824
تعداد نظرات: ۱
محمدحسین ماحوزی

محمدحسین ماحوزی

تاریخ انتشار: سه شنبه ، 15 مهر 1399 - 15:23

امروزه کشور با اقتصادی بسیار افسار گسیخته روبرو است و سفره مردم روز به روز کوچکتر می‌شود. عامل اصلی در این شرایط، نبود مدیریت صحیح است. سخن بر سر این دولت و آن دولت نیست. اگر مشکل در همین حد بود با تعویض دولت‌ها مشکلات حل می‌شد و می‌شد شکاف بین دولت‌ها را دید؛ حال آنکه واقعا چنین نیست.
دولتمردان از این دولت تا آن دولت، دائما توپ را به زمین دشمنان خارجی می‌اندازند و در برخی موارد، بی‌لیاقتی دولت‌ها را به رخ می‌کشند. این در حال یاست که مقصر اصلی، ضعف علم و فناوری و خرد مدیریتی در کشور است. بنابراین مقصر اصلی فقدان مدیران و مشاوران توانمند و دانش و فناوری توانا است.
اینکه روزانه ارزش ریال در برابر دلار پایین و پایین‌تر می‌‌رود بیش از آنکه ناشی از جبران کسری بودجه توسط دولت باشد، ناشی از ضعف‌های فوق الذکر است. اساسا باید این سئوال را پرسید که چرا به اینجا رسیدیم تا بخواهیم برای جبران کسری بودجه دست به چنین کاری بزنیم.
به مصداق این ضرب المثل که باید ماهیگیری را یاد داد و نه صرفا برای یک شب گرسنه را سیر کرد، باید دانشگاه‌هایمان را با کیفیت‌تر کنیم و به فناوری‌های پیشرفته مجهز شویم و مدیریت عقلانی جهانی را در پیشبرد موضوعات در پیش بگیریم. در این راه دولت باید از استادان و اقتصاددانان بهره گیرد و به بهترین راه حل دست یابد. دولت باید راه‌های تجارت آزاد را بگشاید تا رشد اقتصاد و تجارت رقابتی دست یابد. نتیجه تجارت بسته و انحصاری سودهای کلان برای افراد معدود است و در نتیجه قشرهای ضعیف و عموم مردم آسیب‌های بیشتری می‌بینند.
اما برکنار از نکته فوق، دولت نباید به بهانه نرخ دلار قیمت سوخت را تعین کند که این نوع مقایسه فریب خود است و بس.
وقتی که در کشوری که به ریال حقوق و دستمزد تعیین می‌شود قیمت‌ها را به دلار بسنجیم بی‌سوادی محض است در صورتی که در کشورهای توسعه یافته و کمتر توسعه یافته و کمتر توسعه یافته حداقل دستمزد و حقوق بالای ۴٠٠٠ دلار است و در کشور ما نه تنها فضای رقابتی وجود ندارد و اقتصاد انحصاری است حداقل حقوق و دسمتزد پایین تر از ۲۰۰ دلار است و هزینه‌های زندگی بسیار بالاتراز ۲۰۰ دلار است و متاسفانه دولتمردان نرخ‌ها را پایین‌تر از کشورهای حوزه خلیج فارس می‌دانند که در این کشورها هم حداقل حقوق و دستمزد بالاتر از ۱۵/۰۰۰ درهم و هزینه های زندگی شاید به ۱۰/۰۰۰ درهم هم نرسد و دولتمردان ما از این رو بر مردم منت می‌گذارند؛ مردمی که در همه حال پای انقلاب و سختی‌ها و بدبختی‌ها ایستاده‌اند و ثابت شده‌اند.
محمدحسین ماحوزی
استان ( لیان ) بوشهر

تعداد نظرات: ۱
چنگیز رنجبر
15:23 - 1399/07/15

درود بر شما استاد گرانقدر ؛ بسیار عالی ؛ احسنت ؛ خداوند شما رو حفظ بفرماید انشالله

ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا