پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
کد خبر: 29632
تعداد نظرات: ۰
مدیرکل امور روستایی استانداری بوشهر :

صدای استان : مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری بوشهر گفت: از سال ۹۲ تا ۹۸، از محل مواد ۳۸ و ۳۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده ۹هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به حساب دهیاری‌های این استان پرداخت شد.

تاریخ انتشار: یکشنبه ، 13 مهر 1399 - 16:17

 فاطمه دهقانی به مناسب ۱۵ مهرماه روز روستا در گفت وگو با ایرنا افزود: همچنین از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه نیز ۶۰۶ میلیارد ریال اعتبار ارزش افزوده در اختیار دهیاری‌های این استان قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: این درحالی است که در سه سال ۹۰ تا ۹۲ در مجموع ۲۴۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ارزش افزوده به حساب دهیاری‌های استان واریز شده‌ بود.

 برای ۸۲۲ نفر از روستاییان بوشهر شغل ایجاد شد 

وی بیان کرد: علاوه براین از سال ۹۶ تا ۹۸ نیز از محل تفاهم نامه معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، بنیاد علوی و بانک سینا ۶۰۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال تسهیلات برای اجرای ۷۸ طرح اشتغال روستایی به طرح‌های تولیدی شامل آبزی‌پروری، کارگاه‌های تولیدی، دامداری و گردشگری به روستاییان استان بوشهر پرداخت شد.

دهقانی اضافه کرد: با پرداخت این تسهیلات زمینه اشتغال ۸۲۲ نفر در روستاهای این استان فراهم شده‌است.

۳۶۴ کیلومتر معابر روستاهای بوشهر از محل قیر رایگان آسفالت شد

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری بوشهر گفت: طرح آسفالت معابر از محل قیر رایگان از مهمترین طرح‌های این دفتر است که با هدف بهسازی معابر روستایی با مشارکت مسئولان محلی برای افزایش میزان برخورداری روستاها از اجرای طرح هادی اجرا شده‌است.

وی ادامه داد: در این ارتباط از سال ۹۴ تا ۹۷ با هزینه ۶۶۱ میلیارد ریال ۳۶۴ کیلومتر از معابر روستاهای استان بوشهر با مشارکت دهیاری‌ها  از محل قیر رایگان بهسازی شد.

دهقانی یادآور شد: براین اساس میزان برخورداری روستاها از اجرای طرح هادی از ۳۴ درصد در سال ۹۴ به ۵۰ درصد در سال ۹۸ افزایش یافت.

بوشهر توریسم ۲۰۲۲ طرحی برای توسعه گردشگری این استان است

وی با اشاره به تدوین طرح توسعه گردشگری بوشهر توریسم ۲۰۲۲ در سال ۱۳۹۷ گفت: این طرح با رویکرد اشتغال زایی و کسب درآمد پایدار، تدوین شده و با تعیین شاخص‌ها مطابق با هدف‌های توسعه گردشگری بویژه در مناطق روستایی و عشایری اجرا و هماهنگی لازم با دستگاه‌های اجرایی برای بهبود زیرساخت‌های گردشگری روستایی انجام شد.

دهقانی یادآور شد: به این ترتیب با اجرای طرح توسعه گردشگری برای نخستین بار توسعه یکپارچه و سه جانبه گردشگری شهری، روستایی و عشایری در این استان رقم می‌خورد.

وی تاکید کرد: افق طرح توسعه گردشگری استان بوشهر تا جام جهانی ۲۰۲۲ در کشور قطر و با هدف بهره‌گیری از توجه جهانی به این منطقه در همسایگی این استان تعریف شده و با نام طرح بوشهر توریسم ۲۰۲۲ نام‌گذاری شده‌است.

به گفته دهقانی، ۲۶ روستا و ۲ منطقه عشایری و سه شهر استان بوشهر با توجه به ظرفیت‌های گردشگری موجود به عنوان مناطق منتخب گردشگری این استان شناسایی و طرح بوشهر توریسم ۲۰۲۲ بر آن اساس تدوین شد.

وی ادامه داد: بر اساس مستندات و اقدام‌های صورت گرفته ۲۶ میلیارد تومان اعتبار بابت توسعه گردشگری در مناطق هدف این طرح تخصیص یافت که در همه دوره‌های گذشته از تاسیس دهیاری‌ها تاکنون بی سابقه بوده‌است.

دهقانی گفت: تا پیش از اجرایی شدن طرح توسعه گردشگری توجه به بوم‌گردی و گردشگری روستایی چندان مورد توجه نبود و حضور گردشگران بویژه در نوروز درآمدی را نصیب ساکنان روستاها نمی‌کرد اما پس از معرفی طرح و به دنبال آن برگزاری جلسه‌های آموزشی گردش مالی دهیاران در روستاهای ساحلی در نوروز ۹۷ به رقم ۵۰ میلیارد ریال رسید و تغییر نگاه دهیاران به گردشگری و تلفیق میهمان نوازی جنوبی با صنعت گردشگری، دریچه جدیدی برای معرفی استان و رونق گردشگری روستایی گشود.

توسعه پایگاه و ماشین آلات آتش نشانی روستایی

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری بوشهر گفت: تا پیش از سال ۹۲ تنها ۲ ماشین آتش نشانی در پایگاه‌های آتش نشانی روستایی مستقر بود که این تعداد تا پایان سال ۱۳۹۸ به ۱۴ پایگاه آتش نشانی روستایی ارتقا یافته است.

وی اضافه کرد: همچنین از ابتدای شکل‌گیری دهیاری‌ها تا سال ۱۳۹۱ تعداد ماشین آلات تخصیص یافته به دهیاری‌های استان ۱۸۲ دستگاه بود که از سال ۹۲ تا ۹۹، ۲۱۸ دستگاه دیگر به  این ناوگان افزوده شد و امروز این خودروها به ۴۰۰ دستگاه رسیده‌است.

زیرساخت‌های ورزشی روستاها توسعه یافته‌است

وی در باره توسعه زیرساخت‌های ورزشی در روستاهای استان بوشهر بیان کرد: توجه به زیرساخت‌های ورزشی روستایی از جمله سیاست‌های دولت تدبیر و امید است که در این ارتباط در قالب طرح احداث زمین‌ چمن مینی فوتبال همه روستاهای دارای ۵۰۰ نفر جمعیت و بیشتر این استان از یک زمین چمن مینی فوتبال استاندارد با چهار برج روشنایی و فنس کشی پیرامونی برخوردار شده‌اند.

دهقانی یادآور شد: در این مدت ۱۵۱ زمین چمن مینی فوتبال با ۲۷۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی در روستاهای استان بوشهر احداث و به جوانان و ورزشکاران تحویل شده‌است.

وی اضافه کرد: با اجرای این طرح حدود ۱۸۱ هزار و ۲۰۰ مترمربع به فضای ورزشی روستاهای استان بوشهر افزوده شد و  سرانه ورزشی روستایی استان به میزان ۵۵ صدم مترمربع افزایش یافت.

به گفته دهقانی همچنین ۱۵ زمین چمن مصنوعی به مساحت ۱۸ هزار مترمربع نیز در روستاهای کمتر از ۵۰۰ نفر جمعیت با اعتبار ۶۷ میلیارد ریال در دست احداث است.

وی احداث ۲۰۰ زمین والیبال در روستاهای دارای ۴۰۰ نفر جمعیت استان بوشهر در محدوده بوستان‌های امید روستایی را از جمله دیگر طرح‌های اجرا شده برای تقویت زیرساخت‌های ورزشی و ایجاد نشاط اجتماعی در روستاها عنوان کرد.

۲۶۲ بوستان امید در روستاهای بوشهر احداث شد

دهقانی هدف از اجرای طرح بوستان امید روستایی را  بهره‌مندی ساکنان همه روستاهای استان بوشهر از فضای پارک، امکانات و تجهیزات سرگرمی و بازی کودک و نوجوان و سایر امکانات فرهنگی، هنری و ورزشی عنوان کرد.

وی ادامه داد: در اجرای این طرح ۲۶۲ بوستان روستایی با سرانه سه متر به مساحت ۵۴۶ هزار متر مربع و با اعتبار ۳۵۴ میلیارد ریال در هفت سال اخیر در استان بوشهر احداث شده‌است.

به گفته دهقانی با اجرای طرح بوستان امید مساحت پارک‌ها و فضای سبز در روستاهای استان از۶۳هزار و ۵۰۰ متر مربع به ۶۰۹هزار و ۵۹۴ متر و سرانه فضای سبز روستایی از ۱۹صدم متر مربع به ۸۷.۱ صدم مترمربع افزایش یافته است.

دهقانی با اشاره به احداث سینماهای روباز در روستاهای استان بوشهر گفت: تلاش شد در قالب طرح سینمای روباز سن ( سکو ) و دیوار نمایش در محدوده روستاها با طراحی متناسب با معماری سنتی استان احداث و ابعاد و شرایط لازم برای نمایش به صورت ویدئو پروژکتور و تجهیزات سینمای سیار فراهم شود.

۲۳۶ پروژه روستایی در هفته دولت امسال در استان بوشهر افتتاح و اجرا شد

وی ادامه داد: با وجود همه مشکلات و تنگناهای اقتصادی اما با برنامه ریزی‌های صورت گرفته در هفته دولت امسال بیش از ۲۱۱ پروژه به ارزش ۷۳۰ میلیارد ریال ازسوی دهیاران استان بهره بردرای و عملیات اجرایی ۲۵ پروژه به ارزش ۴۹۳ میلیارد ریال آغاز شد.

دهقانی یادآور شد: میزان اعتبار پروژه‌های افتتاحی یا کلنگ زنی دهیاری‌های استان بوشهر در هفته دولت امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از رشد ۷۸ درصدی برخوردار بوده‌است.

وی گفت: شهرستان دشتستان با ۴۹ پروژه به ارزش ۲۰۹میلیارد ریال بیشترین سهم ریالی از سبد پروژه‌های بهره‌برداری دهیاری‌های استان و تنگستان با ۱۰ پروژه به ارزش ۴۴۳ میلیارد ریال بیشترین سهم ریالی از پروژه‌های اجرایی هفته دولت دهیاری‌های این استان را به خود اختصاص دادند.


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا