شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 29336
تعداد نظرات: ۰

صدای استان : گناوه از بنادر شمالی استان بوشهر به عنوان یکی از درگاه‎های تجاری مطرح جنوب کشور اکنون در مسائل محیط زیستی و پدافندغیرعامل با مشکلاتی روبرو است که وجود شناورهای فرسوده و مغروق در خور ( آبراه ورودی و خروجی شناورها از بندر) یکی از آنها است.

تاریخ انتشار: سه شنبه ، 8 مهر 1399 - 13:20

ایرنا؛ وجود شناورهای چوبی مغروق در خور گناوه و لنج‌های فرسوده که از رده خارج و مستهلک شده‌اند در چند نقطه اسکله این بندر، مانعی برای عملیات امداد رسانی در زمان اضطرار و خدمات دهی مطلوب به دیگر شناورها است.

ضرورت خارج کردن شناورهای فرسوده و مغروق از خور گناوه

همچنین وجود این شناورها چهره و منظر حوضچه این بندر را نازیبا کرده‌است و خارج کردن آنها به دلیل ایمنی دریانوردی و  آلودگی‌های زیست محیطی در بستر دریا بسیار ضروری است.

وجود این شناورها در صورتیکه حادثه‌ای ناگوار نظیر آتش سوزی و یا نجات به آسیب دیدگان رخ دهد، مانعی بر سر راه امدادرسانان خواهد بود.

اداره بنادر و دریانوردی گناوه به‌ عنوان متولی اصلی خور و نهاد ناظر بر فعالیت‌های شناورها اگرچه در زمینه جمع‌آوری شناورهای مستهلک و لنج‌های مغروقه پیگیری و گامهایی برداشته‌است اما  هنوز شماری از آنها در این حوضچه و آبراه باقی مانده‌است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناوه گفت: برای جمع‌آوری شناورهای مغروق و فرسوده با اداره بندرودریانوردی شهرستان پیگیری و مکاتبه صورت گرفت و در این زمینه اقدام‌هایی انجام شده‌است.

کامبیز عبدالهی افزود: شناورهای مغروق در صورتیکه فقط چوبی باشند آلودگی نخواهند داشت اما  اگر حاوی سوخت یا مواد شیمیایی باشد و یا در ساخت بدنه آنها موادشیمایی، پلاستیکی و مصنوعی بکار رفته باشد برای محیط زیست دریایی خطرناک است.

وی اظهارداشت: درصورتی که شناورهای مغروق مدت طولانی در خور بمانند علاوه براینکه گل و لای و پسماندها در لای بدنه آنها نفوذ و موجب آلودگی زیست محیطی دریایی خواهدشد، به منظری نازیبا در خور این بندر گردشگرپذیر تبدیل می‌شوند.

رئیس اداره بندر و دریانوردی گناوه گفت: وجود شناورهایی که در سال‌های گذشته در کانال ورودی و خروجی بندر گناوه غرق و رها شده‌اند معضل و خطرساز هستند که  برای خارج کردن آنها اقدام و پیگیری‌های لازم انجام شده‌است.

داود بهادری افزود: وجود طولانی‌مدت این موانع علاوه بر ایجاد مشکلاتی در تردد شناورها و کاهش ایمنی آنها، موجب ایجاد مانع بزرگ در برابر اقدام مناسب در زمان بروز حوادث غیرمترقبه، افزایش تدریجی ورود آلاینده‌ها به دریا و بروز مخاطرات محیط زیستی شده‌است.

وی اظهارداشت: به منظور ارتقای سطح ایمنی تردد شناورها، اسکله و تاسیسات بندری و عکس‌العمل مناسب در زمینه حوادث غیرمترقبه از مالکان شناورهای مغروق و نیمه مغروق خواسته شده تا نسبت به خارج کردن این شناورها هر چه سریع‌تر اقدام کنند.

بهادری افزود: بر اساس هماهنگی با دریابانی و دستگاه‌های مربوطه و به استناد دستور دادستان شهرستان به مالکان شناورهای مغروق و نیمه مغروق در خور گناوه تا ۲۱ شهریور ماه امسال فرصت داده شد که شناورهای خود را خارج کنند.

رئیس اداره بندر ودریانوردی گناوه گفت: با پایان مهلت داده شده، برای خارج سازی سریع شناورهای مغروق مجوز لازم از دادستانی اخذ  و به اداره کل بندر و دریانوردی استان بوشهر ارسال شده‌است که اداره کل متبوعه نیز  به سازمان بنادر و دریانوردی منعکس کرده تا پس از تائید، مناقصه بین شرکت‌های مرتبط برگزار و جمع‌آوری آنها آغاز شود.

وی ادامه داد: براساس دستورالعمل ساماندهی و برای تشویق مالکان شناورهای مغروق، یکی از شروط ساماندهی شناور جدید در خور، خارج سازی شناور نیمه مغروق و ابطال گواهینامه ثبت آن در اداره ثبت و بازرسی شناورها است.

بهادری گفت: در این ارتباط هفت مالک از امتیاز خارج سازی شناور نیمه مغروق و ابطال گواهینامه ثبت آن استفاده کرده و یک فروند شناور جدید را جایگزین و ساماندهی می‌کنند.

وی اظهارداشت: در این ارتباط تاکنون سه فروند شناور مغروق از حوضچه بندرریگ خارج شده‌است.

رئیس اداره بندر و دریانوردی گناوه افزود: حدود ۴۸  شناور مغروق در خور این بندر وجود دارد که  طبق برنامه ریزی صورت گرفته، خارج کردن همه آنها در دستور کار قرار گرفته است و در این زمینه تعدادی جمع‌آوری شده‌است.

بندر گناوه از بنادر فعال تجاری استان بوشهر دارای بیش از  ۹۰۰  فروند شناور باری فعال است.


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا