پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
کد خبر: 28990
تعداد نظرات: ۰

لطفاً اسامی، تخصص، سوابق و تصاویر این هنرمندان، زیبایی شناسان و روان شناسان بسیار محترم را منتشر کنید.

تاریخ انتشار: شنبه ، 22 شهریور 1399 - 11:10

جعفر محمدی – ماجرای حذف تصاویر دختر بچه ها از نقاشی روی جلد کتاب سوم ابتدایی، چند روزی است که موبایل به موبایل می چرخد و سوژه ای شده است برای نقد آموزش و پرورش و اسباب خنده در فضای مجازی: عده ای آن را نشانه از تفکر جنسیتی و ضد زن دانسته اند و گروهی خلاقیت های طنازانه داشته اند و طرح های جدیدی برای روی جلد این کتاب پیشنهاد کرده اند، از جمله افزودن تصویری از مریم میرزاخانی، نابغه ایران ریاضی به جلد یا جوان سازی پسر بچه های موجود در نقاشی کنونی در حالی که طفل های تازه به دنیا آمده شان را تر و خشک می کنند و … .

4 نکته درباره توجیهات عجیب و غریب وزارت آموزش و پرورش: فقط دخترها اضافی بودند؟!
اما در این نوشتار به موضوع تغییر جلد و این حاشیه ها نمی پردازم؛ اما وقتی آموزش و پرورش در این باره اطلاعیه می دهد، با توجه به محتوای شگفت انگیرش، دیگر نمی شود از کنار پدیده زشت توجیه و حتی احتمال نادیده انگاشتن شعور مردم، توسط مسؤولان با بی اعتنایی عبور کرد. ( در واقع موضوع بحث حاضر، نه تغییر جلد، که توجیه گری ناشایستی است که در این اطلاعیه وجود دارد.)

بر این باورم که یکی از مهم ترین مصائب کشور ما همین است که مسؤولان، مردم را دستکم می گیرند و تصور می کنند هر تصمیم غلطی بگیرند، اولاً غلط نیست و ثانیاً حتی اگر مردم هم نادانی کردند و ارزش تصمیمات مسؤولان را نفهمیدند، می شود با توجیهات صد من یک غاز، به مردم قبولاند که حق با مسؤولان است.

این بخش از توضیحات سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره ماجرای حذف تصویر دختر بچه ها از روی جلد کتاب سوم ابتدایی را بخوانید:
« در ارتباط با تصویر روی جلد کتاب ریاضی سال سوم ابتدایی و ویرایشی که در این تصویر انجام شده است، از آنجا که تصویر قبلی بسیار شلوغ بود و تعداد مفاهیم ریاضی مطرح شده درآن تصویر بسیار زیاد بود، پیشنهاد دوستانی که از منظرهای هنری، زیبا شناسی و روانشناسی بخش های مختلف کتاب را بررسی می کنند بر این بوده است که تصویر خلوت تر گردد. »

4 نکته درباره توجیهات عجیب و غریب وزارت آموزش و پرورش: فقط دخترها اضافی بودند؟!
در این باره چند سوال از مسؤولان آموزش و پرورش می کنم:

۱ – این دوستانی که به قول شما “از منظرهای هنری، زیبا شناسی و روانشناسی بخش های مختلف کتاب را بررسی می کنند”، سال قبل کجا بودند که شما جلدی غیرهنری، غیر زیبا و متضاد با آموزه های روان شناسی (طبق توضیحات خودتان) را روی کتاب درسی قرار دادید و به بچه های مردم تحمیل کردید؟!

۲ – لطفاً برای این که بیش از پیش به ما بقبولانید که حرف شما مسؤولان ارجح و علمی است و منتقدان در نادانی به سر می برند، توضیحات هنری، زیبایی شناسانه و روان شناسانه ای که دوستان مذکور داشته اند را منتشر کنید؛ لابد به حدی علمی و مستدل بوده است که بزرگان نظام آموزشی با آن همه دانش و فضیلت قانع شده اند.

باور کنید برای ما هم بسیار آموزنده است که بدانیم وجود تصویر آن دو دختر بچه روی جلد، چگونه نقاشی را غیر هنری، نا زیبا و مخالف علم روان شناسی کرده بود؟!

۳ – مگر آن دوستان هنرمند و روان شناس شما نگفته بودند که بهتر است نقاشی خلوت شود؟ حتی اگر فرض عجیب شلوغ بودن تصویر درست باشد، فقط با حذف تصویر دو دختر بچه می شد نقاشی را خلوت کرد؟ نمی شود بخش های دیگر تصویر را حذف کرد تا روی جلد خلوت شود؟ فقط همین دختر بچه ها اضافی بودند؟!

۴ – حتماً مردم خوشحال می شوند “دوستانی که از منظرهای هنری، زیبا شناسی و روانشناسی بخش های مختلف کتاب را بررسی می کنند” را معرفی کنید تا بدانیم این افراد چه نابغه هایی هستند که دیدند آنچه در طول یک سال گذشته بقیه ندیدند؟ لطفاً اسامی، تخصص، سوابق و تصاویر این هنرمندان، زیبایی شناسان و روان شناسان بسیار محترم را منتشر کنید.


برچسب ها: #آموزش و پرورش
تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا