پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
کد خبر: 28784
تعداد نظرات: ۱
بومی یا غیربومی، مسئله این است؟

همواره شاهد مدیران پروازی در رده‌های پایین تا ارشد مدیریت صنعت نفت در استان بوشهر بوده‌ایم، به گونه‌ای که حتی تصدی پست‌هایی چون روابط عمومی و ناظر و کارشناسان جزء تا دیگر نیروهای شاغل در مجموعه‌ها نیز به غیربومی‌ها می‌رسد.

تاریخ انتشار: شنبه ، 25 مرداد 1399 - 12:55

وحید امیر / سال‌هاست که بوشهر و بوشهری میزبان نفت و گاز و محل استقرار پتروشیمی‌ها و شرکت‌های مختلف بوده‌اند امّا هیچگاه نتواسته‌اند از مواهب و منافع سرشار آن بهره‌مند شوند. نمونه بارز این موضوع، شهرستان عسلویه و منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس است که با نگاهی به انتصابات و به کارگیری نیروها در چند سال اخیر درمی‌یابیم که همواره نسبت به بوشهری‌ها اجحاف صورت گرفته است. البته که چه بومی و چه غیر بومی، باید اصل شایسته‌سالاری در نظر گرفته شود اما با وجود افراد شایسته، انتصابات با نگاه به خارج استان انجام می‌شود که تبعات منفی آن گریبانگیر نیروهای بومی و منطقه می‌شود.

 

 

نخبگان، نیروی انسانی و جوانان بومی استان بوشهر از تحصیلات، استعداد و توانمندی‌های بالایی برخوردار هستند اما همواره نادیده گرفته شده‌اند و شاهد عدم استفاده از نیروهای بومی منطقه و حتی تغییرات مدیریتی و جابجایی برخی نیروهای بومی و انتصاب مدیران غیربومی بوده‌ایم که مردم و رسانه‌ها همیشه نسبت به آن معترض بوده و این موضوع را اعلام کرده‌اند. شاید بی‌توجهی مدیران ارشد استانی و شاید هم تداوم این روند نادرست و سکوت نمایندگان ادوار و خصوصاً تک نماینده جنوب استان بوشهر (شهرستان‌های کنگان، دیّر، جم و عسلویه) موجب بروز این اتفاق شده است.

در استان‌های همجوار همچون خوزستان، فارس، و یا هرمزگان اما وضعیت اینگونه نیست. بارها شاهد بوده‌ایم که بعضی از نمایندگان مجلس در خوزستان ورود مدیر و نیروی غیربومی به این منطقه را ممنوع اعلام کرده‌اند که البته چنین نگاهی پذیرفته نیست ولی آنچه روشن است اینکه در انتصاب و به کارگیری نیروها و استفاده از توان نیروی انسانی اولویت اول با نیروهای بومی یک منطقه است.

توجه به نیروهای بومی و در کنار آن و در مواقع ضرورت استفاده از توانایی افراد متخصص غیربومی می‌تواند راهی به سوی پیشرفت و توسعه باشد، البته این روند نباید به حذف نیروهای بومی بیانجامد. نتیجه انتخاب مدیران غیربومی نارضایتی مردم و در درازمدت متضرر شدن منطقه است زیرا تجربه نشان داده که انتصاب مدیران ارشد غیربومی منجر به گسیل افرادی از منطقه موردنظر به همراه مدیر مذکور خواهد شد. توضیح بیشتر اینکه در برخی از پتروشیمی‌ها و یا مجموعه‌های مختلف به محض انتصاب یک مدیر غیربومی از مرکز و یا یکی از استان‌ها، پای مدیران کل و جزء و کارمند و کارشناس از آن استان به منطقه باز می‌شود، تا جایی که نیروهای بومی به مُحاق رفته و به تدریج به انزوا کشیده شده و یا حتی کنار گذاشته می‌شوند.

متاسفانه حضور بیش از اندازه‌ی چهره‌های غیربومی در پست‌های مدیریتی و حتی در تصدی جایگاه‌هایی چون معاونت‌‌ها و یا مدیریت‌های‌ میانی از چارچوب شرایط و یا دستورالعمل خارج شده و تبدیل به یک روال شده است. این مسئله می‌تواند تا حدودی و به علت ضرورت استفاده از سرمایه‌های مدیریتی کل کشور توجیه شود اما نباید به این بهانه و یا دلیل، در انتصابات از فرزندان شایسته و توانمند و بومی استان بوشهر غافل شد.

تفاوت معنادار نیروهای غیربومی نسبت به بومی‌ها در استان بوشهر مردم و حتی گاه مسئولان و امامان جمعه را معترض کرده است. سال ۹۷، امام جمعه جم در واکنش به انتصاب مدیران غیربومی در مجموعه نفت، با انتقاد شدید از اختلافات چهار نماینده استان بوشهر و عنوان کرد: «اختلافات سبب شده اکثر مسئولان دولتی و نفت و گاز در استان بوشهر غیربومی باشند و جوانان استان بوشهر از این اختلاف ضرر کنند.»

حجت‌الاسلام محمد گنجی یکی از عوامل جدی دور شدن بومی‌ها از مسئولیت را همین اختلافات بین نمایندگان مجلس و مسئولان دانسته و گفته بود: «بیش از هزار نفر مدیر و معاون غیربومی در شرکت‌های نفت و گاز و همچنین پتروشیمی‌های مناطق مختلف استان بوشهر مشغول کار هستند، آیا واقعاً استان بوشهر یک نیرو در حد مدیر ندارد؟ چرا در پالایشگاه گاز فجر جم از سال ۶۲ تا کنون همه‌ی مدیران غیربومی بوده اند؟ مدیران، اقدام به انتخاب معاونین غیربومی کرده و عملا اجازه نمی‌دهند نیروهای بومی رشد کنند.»

وی همچنین با اشاره به برخی از شرکت‌های گازی مستقر در جنوب استان بوشهر اظهار کرده بود: باید به حال خود و مسئولان افسوس خورد که هنوز عده‌ی زیادی از روابط عمومی‌های شرکت های نفت و گاز غیربومی هستند.

متاسفانه همواره شاهد مدیران پروازی در رده‌های پایین تا ارشد مدیریت صنعت نفت در استان بوشهر بوده‌ایم، به گونه‌ای که حتی تصدی پست‌هایی چون روابط عمومی و ناظر و کارشناسان جزء تا دیگر نیروهای شاغل در مجموعه‌ها نیز به غیربومی‌ها می‌رسد. افرادی که شاید بتوان گفت به دلیل عدم حضور مستمر در منطقه و ده‌ها دلیل دیگر مثل شناخت ناکافی از منطقه و ظرفیت‌ها و مشکلات آن تا جایی که حتی نام مناطق را اشتباه تلفظ می‌کنند، منشا خسارت خواهند شد، زیرا دلسوزی و تلاش و تاثیر مدیران بومی بر روند توسعه غیر قابل انکار است.

تکیه غیربومی‌ها بر صندلی‌‎های مدیریتی شرکت‌های نفت و پتروشیمی، نیروهای بومی را به رغم توانمندی به حاشیه برده و در بعضی موارد سهم نیروهای بومی تنها مناصب معمولی و یا جایگاه‌های سطح پایین چون فضای سبز و خدماتی است و در اندازه یک کارمند ساده باقی می‌مانند؛ در حالی که با اعتماد به نیروهای بومی و سپردن مسئولیت به جوانان مستعد، خلاق و تحصیلکرده بومی می‌توان راه را برای آنان باز کرد و درصد حضور مدیران و نیروهای غیربومی را کمتر کرد، چرا که در حال حاضر بیشتر مدیران پارس جنوبی به علت غیر بومی بودن بر به کارگیری نیروهای غیر بومی اصرار دارند که این باعث ایجاد یک چالش اجتماعی و نگرانی عمومی و زخم ناسور شده است.

بارها پیش آمده که نیروهای بومی از سمت مدیران شرکت‌های پتروشیمی و گاز بدون دلیل عزل یا اخراج می‌شوند و در حالی که مالکان این منطقه مردم هستند اما هولدینگ‌های سرمایه‌گذاری و نیروهای غیربومی‌ در حال برداشت سرمایه‌های آن هستند.

سوال این است که دلیل این حجم از بی‌توجهی به نیروهای بومی و چنین انتصاباتی چیست؟ مردم استان بوشهر با اعتراض به اجحاف بزرگ صورت گرفته در این سالیان نسبت به نیروهای بومی‌ منطقه، سکوت نمایندگان و مسئولین استان منتظر پاسخگویی مدیران هولدینگ‌های سرمایه‌گذاری در عرصه پتروشیمی و گاز هستند. 


تعداد نظرات: ۱
ناشناس
12:55 - 1399/05/25

واقعا که , ما جوانان استان بوشهر تا کی باید آرزوی یه پست خوب و درخورمان داشته باشیم , همه ی استخدامی های شرکت نفت در بوشهر نیرو از کل کشور و یا حداکثر از استان های همجوار از هرمزگان گرفته تا فارس و خوزستان نیرو میگیرند ولی بقیه استخدامی های استان ها از جمله استان خوزستان رو شما نگاه کنید تو شرایطشون زده فقط بومی همون استان , از تبریز گرفته تا به شیراز همه و همه هیچ نیرویی از خارج استان نیرو نمیگیره , مثل این که تنها جایی که فداکاره و حقشون از بین رفته نیرو های بوشهریه که با وجود فرصت های بسیار زیاد منطقه جنوب بوشهر , درصد زیادی از جوانان تحصیلکرده استان بیکارند و به دنبال کار میگردند , این حداقل حق جوانان استان است که با وجود میزبانی از شرکت های عظیم , هیچکدام از آنها بیکار نباشند , از نمایندگان استان باالاخص آقای شیخ احمدی نماینده خوب شهرستان های جنوب استان وهمچنین آقای دکتر رضایی درخواست دارم که به این مهم در مجلس رسیدگی کنند و پست های مدیریتی در شرکت ها رو تغییر بدهند و نگذارند کسی غیر بومی برای استان بوشهر تصمیم گیری کنند استان بوشهر به قدر کافی از سواد و تحصیل برخوردار هستند .

ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا