پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
کد خبر: 28700
تعداد نظرات: ۱۱
در کوی حیرتی که همه عین آگهی است؛

پس از فوت مرحوم حیدریان، فرزند وی شادروان دکتر نادر حیدریان متولد ۱۳۴۱، دانش‌آموختهٔ دبیرستان سعادت، جهت جلوگیری از تعطیلی داروخانه و زنده ماندن یاد پدر، جهت فراگیری داروسازی به صورت آکادمیک، به کیف اوکراین می‌رود…

تاریخ انتشار: دوشنبه ، 16 تیر 1399 - 21:55

بابک شاکر – بوشهر به عنوان یک بندر تجاری در طول، تاریخ چهارراه حوادث و شاهد اتفاقات تاریخی زیادی بوده است. صنایع مدرن در این شهر از راه تجارت دریایی وارد شده و مستقر می‌گردیده است؛ از مونتاژ خودرو تا نساجی اعتمادیه.
بندر بوشهر در زمان مظفرالدین شاه قاجار، خاستگاه دومین مدرسهٔ ایرانی با سبک جدید، پیشگام در مشروطه، انتشار روزنامه و… بوده است.
حضور بافت بورژوازی در تجار و صاحبان بازرگانی‌های بزرگ در بوشهر باعث شده بود تا قشر خرده‌بورژوازی، به خاطر وجود ادارات و تجارتخانه‌ها، در خودِ بندر حضور داشته باشند که همین امر نیازهای آنان را منطبق با روش‌های علمیِ به روز منطبق می‌کرد. از سویی دیگر، کارگران و کشاورزان، به علت وجود بندر و کارخانه‌های مختلف از جمله کارخانهٔ ریسندگی، نیازمند درمان و آسیب‌های خاص بودند که می‌بایست این خدمات در بوشهر تأمین می‌شد.
این نیازها باعث شد، فعالیت‌هایی در حوزهٔ پزشکی در بوشهر صورت گیرد. از جمله این فعالیت‌ها، در سال ۱۳۳۳ خورشیدی، مجوز داروخانهٔ سلامت به عنوان اولین داروخانهٔ خصوصی رسمی بندر بوشهر به درخواست و به نام زنده‌یاد حیدر حیدریان، از طرف وزیر بهداری به اداره کل بهداری و قرنطین‌های بنادر جنوب ایران برای فروش دارو و تعهد به نسخه‌پیچی صادر شد. از همان زمان زنده‌یاد حیدریان با نسخه‌پیچی داروهای اطبای آن دوران همانند دکتر عادلی، دکتر سید علی طبیب، دکتر عطاریان و … بنیانگذار اولین داروخانهٔ خصوصی رسمی در بوشهر می‌شود و خود با دقت فراوان این امر را به صورت تجربی و حرفه‌ای ادامه می‌دهد.
پس از فوت مرحوم حیدریان، فرزند وی شادروان دکتر نادر حیدریان متولد ۱۳۴۱، دانش‌آموختهٔ دبیرستان سعادت، جهت جلوگیری از تعطیلی داروخانه و زنده ماندن یاد پدر، جهت فراگیری داروسازی به صورت آکادمیک، به کیف اوکراین می‌رود و موفق می‌شود دکترای حرفه‌ای در رشته داروسازی را اخذ و به عنوان مدیر فنی داروخانه مشغول به خدمت شود و چراغ داروخانه را با نام داروخانهٔ سلامت، در همان محل قدیمی داروخانهٔ پدر، روشن نگه دارد.
همزمان یا پیش از  تأسیس داروخانهٔ سلامت، داروخانهٔ شفا نیز در بوشهر توسط زنده‌یاد آبیاری تأسیس می‌شود که خدمات شایان توجهی به دیار دریا می‌نماید.
متاسفانه فاجعهٔ کرونا، ۶۶ سال تاریخ داروخانه و داروسازی در بوشهر را به پایان برد و با درگذشت دکتر نادر حیدریان، این تاریخ باشکوه و علمی نیز به پایان رسید.
امید است بازماندگان دکتر حیدریان با ادامهٔ فعالیت این داروخانه، همچنان چراغ سلامت شهر را روشن نگه داشته و‌ ریشه و قدمت تاریخی این حرفه، به محاق فرو نرود.
با درگذشت دکتر حیدریان، بوشهر یکی از نامداران خود را از دست داد. نامی که به سلامت و آرامشِ درمان شهرت داشت. از بوشهر این روزها یک نفر کم شد. اما با این یک نفر، تاریخی کاسته شد که اعتبار نام شهر دریاها بود.
یاد و نامش گرامی
پی‌نوشت:
با تشکر از مهندس دارا جوکار و موزهٔ تاریخ پزشکی خلیج فارس، بابت تصاویر تاریخی و ارزشمند زنده‌یاد حیدر حیدریان و داروخانهٔ سلامت

تعداد نظرات: ۱۱
azadeh
21:55 - 1399/04/16

واقعا خانواده با مرام و با قدمتی بودن و خیلی کار بلد حیف و صد حیف تسلیت به بازماندگان مرحوم روحش قرین رحمت🙏

سجاد
21:55 - 1399/04/16

انسان بسیار شریفی بود روحش شاد

احمد
21:55 - 1399/04/16

سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز مرده آن است که نامش به نکویی نبرند تسلیت به خانواده گرامیش . روحت شاد نادر آسمانی

دکتر
21:55 - 1399/04/16

مرحوم حیدر حیدریان بسیار انسان فشریف و نامداری بود
پسرشون اقا نادر بسیار خوش برخورد و مردمدار

به کل مردم بوشهر تسلیت میگم و امیدوارم چراغ قدیمی ترین دارخانه شهر بعد از رفتن نادر خاموش نشه
هیچوقت صف طولانی روس هایی که برای حرف زدن باهاش توی داروخانه سلامت به خط بودند رو فراموش نمی کنم . ادم نگاه میکرد و حض میکرد از این فرزند خلف بوشهری

روحش شاد و نامش ماندگار

عارف مشاور
21:55 - 1399/04/16

از دست دادن چنان فردی از یک فاجعه و حتی یک تراژدی هم بدتر است. دنیا چنین افرادی را کمتر به خود می بیند یادش زنده و گرامی باد
برای خانواده و بازماندگان آن عزیز از دست رفته آرزوی شکیبایی دارم

سارا بچه احمد
21:55 - 1399/04/16

خداوند به خانواده گرامیش صبر حاصل نماید
یادشان گرامی

مرجان فيروزمند
21:55 - 1399/04/16

با نهایت تاًسف به خانواده وفامیل و همچنین شهر بوشهر تسلیت عرض می کنم.
کسی کو نکونام میرد همی
ز مرگش تاسف خورد عالمی
اسدی طوسی

مریم فیروزمند
21:55 - 1399/04/16

از شمار دوچشم یک تن کم واز شمارخرد هزاران بیش تسلیت به همه که برای او ارج قائلند.

داود دهداری
21:55 - 1399/04/16

خدا رحمت کنه هر دو پدر وپسر….مرحوم نادر همکلاسی من در سعادت بود.خاطرات بسیار زیاد از ایشان دارم.بارها خدمت ایشان ومرحوم پدرشان در داروخانه بوده ام.خانواده ای اصیل مهربان ومردم دار بودند.چندین نسل از مردم بوشهر از ایشان وداروخانه شان خاطره دارند.یادشان همیشه گرامیباد.

شهرام فیروزمند
21:55 - 1399/04/16

نادر حیدریان فردی مصمم در نگهداری میراث پرافتخار داروخانه سلامت و خدمت به مردم بوشهر مانند پدر زنده یادشان، همیشه در یاد وخاطره ما زنده هستند. متأسفانه دست قهارت طبیعت خیلی زور، ما را از دیدار او محروم کرد٬ اما او فراموش نخواهد شد.

مونا صفا
21:55 - 1399/04/16

روحشون شاد.تا اونجا که بخاطر دارم مرحوم حیدریان دو تا پسر داشتن، درسته؟

ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا