شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 28417
تعداد نظرات: ۰
تاریخ انتشار: دوشنبه ، 5 خرداد 1399 - 18:46

رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر می گوید : «برای اینکه از ویروس کرونا در امان باشیم و سلامتی ما حفظ شود باید در خانه بمانیم تا سالم بودن ما تضمین شود.»
این دقیقا از آخرین اظهارات رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر دکتر سعید کشمیری درباره علل بالا رفتن آمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان بوشهر است . اما این فرموده صرفا در رسانه ها منعکس می شود و‌اقدامی اجرایی و الزام آوری دیده نمی شود. کل جامعه را اقشار مختلفی تشکیل می دهند که شاید دسترسی به این اظهارات نداشته باشند از طرفی شاغلین ادارات و اماکن صنعتی و تجاری نیز امکان در خانه ماندن ندارند زیرا با گزینه تخلف اداری، انضباطی و ضرر مالی روبرو می شوند ، پس در گام اول این استراتژی با شکست روبرو می شود زیرا بازوی قانونی وجود ندارد .

رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر می گوید : «در حال حاضر تنها راه علمی و سلاح ما در مبارزه با ویروس کرونا فاصله‌گذاری اجتماعی، نمونه‌گیری، ردیابی و ایزوله افراد کرونا مثبت است.» اما با عادی سازی رفت و آمدها و بازگشایی اصناف ، عدم آگاهی رسانی مناسب برای نمونه گیری باعث می شود تنها فعالیت فضاهای مجازی مطلع شوند . که این امر نیز با شکست روبرو می شود ، اگر نظام جامع سلامت شرایط عمومی بیماریابی در صف جامعه داشته باشد آنگاه این موضوع صحیح به نظر می رسد .

از طرفی ایزوله افراد در خانه یک استراتژی شکست خورده است زیرا افراد دانش قرنطینه و ایزوله کردن را نمی دانند و این خود بر سیر صعودی شیوع می افزاید.شخص با مراجعه به مراکز درمانی با تشخیص آلودگی به ویروس کویید ۱۹ به خانه جهت قرنطینه هدایت می شود اما آیا این افراد دانش صحیح قرنطینه را می دانند ؟ آیا تحت نظارت هستند ؟ آیا دیگر اعضای خانواده دانش پیشگیری را دارند؟ تعداد اندک آمار بستری شدگان در مقابل مبتلایان می تواند نشانه ی رها سازی مبتلایان و کمک به تکمیل شیوع باشد .

این ها مواردی کم از استراتژی اشتباه مدیریتی است به قول ناصر خسرو : «حاکم در خورد شهریان باید»… نه اینکه ما با اتخاذ راهبرد اشتباه و افزایش تعداد مبتلایان بعلت عادی سازی روند ابتلا فشار را بر کادر بی ادعا و بی رسانه درمان وارد کنیم .

کادر درمانی استان بوشهر وجه بارز فرشتگان سلامت استان هستند زیرا :نیست بر مردم صاحبنظر/ خدمتی از عهد پسندیده تر…. و هیچکس نمی تواند خدمات انان را که از جان گذشته اند را نادیده بگیرد … پزشکان ، پرستاران ، بهیاران و تمامی ساختار بیمارستان های استان نمونه ی بارز آیه شریفه وَاخْفِضْ جَنَاحَکَ لِمَنْ اتَّبَعَکَ مِنْ الْمُؤْمِنِینَ هستند که بال و پر گشوده اند برای مردمشان و جهادی عظیم را رقم زده اند.

 

بابک شاکر


برچسب ها: #کرونا
تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا