جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
کد خبر: 28382
تعداد نظرات: ۰

جناب آقای دکتر مصلح ریاست محترم دانشگاه خلیج فارس با سلام و احترام در شرایطی قرار داریم که کشور و جهان درگیر ویروس کویید-۱۹ می‌باشد و این بیماری تمام حوزه‌های زیست بشر را تحت تاثیر خود قرار داده و جان و نان بخش زیادی از همنوعان‌مان را به خطر انداخته است؛ به ویژه استان بوشهر…

تاریخ انتشار: پنجشنبه ، 1 خرداد 1399 - 21:48

جناب آقای دکتر مصلح
ریاست محترم دانشگاه خلیج فارس
با سلام و احترام
در شرایطی قرار داریم که کشور و جهان درگیر ویروس کویید-۱۹ می‌باشد و این بیماری تمام حوزه‌های زیست بشر را تحت تاثیر خود قرار داده و جان و نان بخش زیادی از همنوعان‌مان را به خطر انداخته است؛ به ویژه استان بوشهر که به دلایل متعددی از جمله نبود زیرساخت‌های کافی‌ در بخش بهداشت و درمان و همچنین ضعف خدمات عمومی شهری، روز به روز به تعداد مبتلایان و متضررین این بیماری افزوده می‌شود. در چنین شرایطی خبر از بازگشایی دانشگاه و خوابگاه‌های‌ دانشجویی نگران کننده است.
علی‌رغم ضعف‌های گسترده آموزش مجازی از جمله، عدم امکان دسترسیِ مناسب برای همگان، عدم تطابق هزینه‌های بسیار زیاد خدمات اینترنت با بودجه دانشجویان، مشکلات فنی و امکان‌ناپذیری انتقال صحیح محتوا علمی، بازگشایی دانشگاه با شرایط عادی امری خطرناک و اشتباهی جبران‌ناپذیر خواهد بود.
با وجود مسائل ذکر شده، حفظ حیات اجتماعی و علمی دانشگاهیان نیز باید با جدیت در دستور کار دانشگاه قرار گیرد. همان‌گونه که مستحضرید، دانشگاه علاوه بر مأموریت‌های علمی و پژوهشی و نقشی که در آموزش و پیشبرد توسعه علمی و فناوری کشور برعهده دارد، رسالت فرهنگی و اجتماعی سترگی را نیز بر دوش دارد. از ابتدای شکل‌گیری دانشگاه در ایران که هم‌زمان با پاگرفتن دولت مدرن در کشور بود، دانشجویان و اساتید دانشگاه نقش آگاهی‌بخشی و روشنگری را در جامعه مدنی نوپای ایران، ایفا می‌کردند، بطوریکه همواره از آنها به عنوان نیرو محرکه جامعه نام برده می‌شود. از ملی شدن صنعت نفت گرفته تا انقلاب اسلامی و رفرماسیون‌های پس انقلاب، هیچ حرکت اجتماعی بدون نقش‌آفرینی دانشگاهیان تصور شدنی نیست. لذا بدیهی است که در شرایط فروبسته فعلی که فشارهای اقتصادی، اجتماعی و روانی جامعه را بیش از پیش ضعیف و ازهم‌گسیخته کرده است، وفاق و اتحاد و پویایی اجتماعی در گروه استمرار حیات فرهنگی و اجتماعی دانشگاه است. در این راستا، مطالبات و ضرورت‌هایی وجود دارد که در قالب شش پیشنهاد ارائه می‌شود:
۱) تا پایان سال تحصیلی جاری، تنها دروس عملی(آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها) به صورت حضوری دایر گردند.
۲) امکان حذف دروس عملی برای دانشجویانی که امکان حضور در دانشگاه ندارند فراهم شود.
۳) دانشجویان غیربومی، در خوابگاه‌ها در اتاق‌های جداگانه با ظرفیت نهایتاً ۲ نفر اسکان داده شوند.
۴) اقلام بهداشتی کافی اعم از مواد ضدعفونی کننده، ماسک، دستکش به صورت رایگان در اختیار دانشجویان قرار بگیرد.
۵) مسئولین خوابگاه به وسایل پیشگیری و تشخیص علائم بیماری مجهز شوند.
۶) درمانگاه دانشگاه تجهیز شود و به صورت رایگان و در بازه‌ی زمانی کوتاه، دانشجویان را معاینه نمایند.
از سوی دیگر به دلیل روشن نبودن چشم انداز بیماری، انتظار می‌رود دانشگاه با افزایش استانداردهای زیست دانشجویان، با افزایش خوابگاه‌ها، کاهش ظرفیت کلاس‌ها و همچنین تداوم پیشنهادات بیان شده در بالا، شرایط را جهت برگزاری هر چه بهتر فعالیت‌های دانشگاهی اعم از علمی، فرهنگی و پژوهشی در سال تحصیلی آینده مهیا نماید.
پیشاپیش از بذل توجه‌تان سپاسگذاری به عمل می‌آید.


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا