پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
کد خبر: 28369
تعداد نظرات: ۰

صدای استان: مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر گفت: ۲۶.۲ درصد از جمعیت استان را جوانان تشکیل می‌دهند و در این زمینه جایگاه هشتم کشوری را داریم.

تاریخ انتشار: چهارشنبه ، 31 اردیبهشت 1399 - 13:06

به گزارش صدای استان به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ اسکندر پاسالار با اشاره به اینکه جمعیت جوان افراد ۱۵ تا ۲۹ سال را در بر می‌گیرد، بیان کرد: ۲۶.۲ درصد از جمعیت استان را جوانان تشکیل می‌دهند که جایگاه هشتم کشوری را رقم زده است.

او  ادامه داد: جمعیت برآوردی ایرانیانِ استان تا پایان سال ۱۳۹۸ به یک میلیون و ۱۷۳ هزار و ۲۱۱ نفر رسیده که ۵۳ درصد از آن‌ها مرد و ۴۷ درصد دیگر زن هستند و ۷۱.۵ درصد از جمعیت استان در شهر‌ها ساکن هستند.

کاهش گروه سنی جوانان

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر به نتایج آخرین سرشماری اشاره کرد و افزود: در استان بوشهر در گروه سنی جوانان شاهد کاهش ۷.۵ درصدی بوده‌ایم که زنگ خطری برای استان است و نشان می‌دهد که استان بوشهر نسبت به متوسط کشور به سمت پیرشدن جمعیت در حال حرکت است.

پاسالار عنوان کرد: هرچند روند جمعیت استان بوشهر از سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ دارای رشد بوده، اما از سال ۱۳۹۶ تا کنون استان با کاهش نرخ رشد جمعیت روبه‌رو شده است.

۴.۲ درصد بوشهری‌ها سالمند هستند

او، میانگین طول عمر و امید به زندگی در مردان و زنان شهری را به ترتیب حدود ۷۱ و ۷۴ سال و مردان و زنان روستایی را به ترتیب ۷۰ و ۷۱ سال عنوان کرد.

مدیرکل ثبت احوال استان بیان کرد: در حال حاضر ۴.۲ درصد از جمعیت استان بوشهر کهنسال (بالای ۶۵ سال) هستند که از این حیث رتبه هفدهم کشور را در اختیار داریم.

کاهش ۱۷ درصدی ولادت

پاسالار، از ولادت ۱۶ هزار و ۳۵۵ نوزاد در استان در سال ۹۸ خبر داد و افزود: از این تعداد ۸ هزار و ۵۴۲ نوزاد پسر و ۷ هزارو ۸۱۳ نوزاد دختر هستند که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ حدود ۱۷ درصد کاهش داشته است.

او در ادامه آمار وفات استان در سال ۹۸ را ۴ هزار و ۴۸۰ نفر اعلام و  بیان کرد: از این تعداد ۲ هزار و ۵۴۱ نفر مرد و هزار و ۹۱۹ نفر زن بوده‌اند و تعداد فوتی‌ها نسبت به سال پیش از آن، حدود ۷.۶ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر روند کاهشی جمعیت و پیر شدن آن را یکی از مشکلات مهم کشور عنوان و بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در سیاست‌های کلی جمعیت که شامل ۱۴ بند بود به بحث فرزند آوری بسیار تاکید داشتند.

پنجره طلایی جمعیت

پاسالار به شاخص پنجره طلایی جمعیت که سن ۱۵ تا ۶۴ سال را شامل می‌شود هم اشاره کرد و ادامه داد: پنجره طلایی جمعیت یعنی دو سوم جمعیت کشور در یک گروه سنی قرار بگیرند که بیشترین فعالیت را در حوزه اقتصادی و اجتماعی خواهند داشت.

او گفت: ۶۹.۵ درصد از جمعیت استان بوشهر در پنجره طلایی جمعیت قرار دارند و این استان رتبه هفدهم کشور را در این شاخص به خود اختصاص داده است.


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا