چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 28008
تعداد نظرات: ۱
رییس جمهور اعلام کرد:

رییس جمهوری با بیان اینکه ۱۳۲ شهرستان وضعیت سفید دارند،‌ گفت: متوسط ٨٣ درصد مردم اصول بهداشتی را رعایت کرده‌اند که نشان از توجه مردم به پروتکل بهداشتی برای سلامتی است.

تاریخ انتشار: یکشنبه ، 14 اردیبهشت 1399 - 12:51

رئیس جمهور گفت: اولاً می‌خواهم از مردم بزرگوار به خاطر همکاری و همراهی شأن تشکر کنم. امروز وزارت بهداشت و درمان در جلسه اعلام کرد که پروتکل‌هایی که به مردم و صنوف اعلام شده، به طور متوسط در کشور حدود ۸۳ درصد مراعات شده و در بعضی شهرستان‌ها تا ۹۲ درصد و در برخی از شهرها حدود ۸۰ درصد مورد مراعات قرار گرفته است.

ممکن است دارو کرونا کشف شود

رئیس جمهور افزود: خیلی از دانشگاه‌ها و مراکز علمی بزرگ در جهان همانند مؤسسات ما تلاش می‌کنند. ما دلمان می‌خواهد بشر هر چه زودتر به این واکسن برسد و ان شاءالله به هر حال نیز به آن خواهد رسید؛ اما اینکه کِی هست، برای ما روشن نیست. برای درمان هم ۱۳۰ مرکز برای تولید داروی این بیماری تلاش می‌کنند و این دارو ممکن است کشف شود.

رئیس جمهور بیان کرد: حالا هم باید ما خود را برای یکروز سخت احتمالی آماده کنیم، ضمن اینکه ما بازگشایی ها آرام آرام و پلکانی توسعه می دهیم. امروز برای ۱۳۲شهرستانی که شرایط سفید یا کم خطر دار،ند تصمیم گرفتیم که اینها از فردا مساجدشان باز شده و روز جمعه نیز نماز جمعه شان شروع می شود.

روحانی افزود: به نظر من مساجدی که پروتکل ها را رعایت می کنند دو زیبایی را رقم می زنند. هم زیبایی معنوی دارند و هم زیبایی نظم و اجرای مقررات. در مسجد یک عمل مستحب و یک عمل واجب با هم انجام می گیرد.

وی تاکید کرد: اینکه نمازگزار فاصله را رعایت می کند به واجب عمل می کند و اینکه در مسجد نماز می خواند به عمل مستحب عمل می کند. یعنی کار فاصله گذاری از لحاظ طبقه بندی، جایگاه بالاتری از نماز جماعتی که آن همه ثواب دارد و به آن تاکید شده است، دارد. پس دیدن مستحب و واجب کنار هم زیبایی بیشتری دارد.

رئیس جمهور گفت:  برخی از صنوفی هم که بازگشایی آنها ممنوع بود ازجمله آرایشگاه ها و برخی از مراکز ورزشی، اعلام می شود حتی در بخش های قرمز بازگشایی شوند.

روحانی عنوان کرد: بازگشایی ها با آرامش است و پلکانی پیش می رویم. از یاد نمی بریم کرونا هنوز هست و ممکن است با اوجی روبرو شود. برای آن اوج باید از امروز هم از لحاظ تجهیزات و امکانات و هم از لحاظ مواد غذایی و کالای اساسی، فکر کنیم. اگر این دو در کشور آماده باشد، مردم ما نگرانی ندارند.

روحانی افزود: زمانی که ما بازگشایی ها را شروع کردیم، نزدیک بود یک دو قطبی دیگر شکل بگیرد، دوقطبی بین جان و مال یعنی یکی می‌گوید جان مقدم است و دیگری بگوید نان لازم است. الحمدالله این دو قطبی هم صورت نگرفت و همه فهمیدند که هم باید جان را حفظ کنیم و هم باید نان را آماده کنیم، نمی شود که مردم گرسنه باشند.

مدارس در مناطق کم خطر بازگشایی می‌شود

روحانی در مورد مصوبات جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز گفت: امروز در جلسه ما یکی از مسائلی که مطرح شد، گشایش در امر آموزش در مدارس بود. یعنی در مناطقی که کم خطر و یا سفید هستند برای یک مدت دیگر که ۲۰ اردیبهشت پیشنهاد شد، با حفظ پروتکل‌های به بهداشتی مدارس بازگشایی شود و یک ماه هم آموزش ادامه پیدا کند و سپس امتحانات برگزار شود.

وی ادامه داد: من یک مقدار کمی نگران بودم که آیا این طرح به خوبی اجرا می‌شود یا خیر؟ اولاً ما زمان اجرای این طرح را به تأخیر انداختیم یعنی از ۲۰ اردیبهشت به ۲۷ اردیبهشت موکول می‌کنیم. وزارت بهداشت، وزارت کشور باید با آموزش و پرورش باز هم در این زمینه مطالعه کنند، صدا و سیما هم کمک کند تا دلهره‌ای برای مردم ایجاد نشود و پروتکل‌ها کاملاً مراعات شود.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: البته کار خوبی است که آموزش ما شروع به کار کند اما در عین حال باید پروتکل‌های بهداشتی به دقت مورد مراعات دقیق قرار بگیرد.

وی افزود: البته مصوبات دیگری هم در رابطه با شماره‌گذاری خودرو و مسائل مرتبط با مستاجرانی بود که زمان آنها تمام شده بود زیرا بنگاه های معاملات فعال نبودند. برای این موضوع تصمیمات خوبی اتخاذ کردیم و این تصمیمات به صورت مصوبه شد و ابلاغ خواهد شد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما در این شرایط به سه چیز نیاز داریم، «صبر، آموزش و امید» است. شرایط، شرایط آسانی نیست و ما همه تلاش خود را می‌کنیم تا برای همه رسته های شغلی که تحت فشار شدید قرار گرفتند فکری بکنیم تا مشکلاتشان کمتر شود. اقداماتی هم به صورت وام، بسته های معیشتی انجام دادیم و باز هم این اقدامات را انجام می‌دهیم.

روحانی تصریح کرد: امروز یک عده در معیشت و یک عده در تولید گرفتارند. یک کسی تولیدگر است اما مسیر تولید آن باز نیست. کشورهایی که اقتصادشان تک‌بعدی بود ببینید چقدر گرفتار شدند، آنهایی که فقط به نفت و گردشگری متکی بودند ببینید چقدر گرفتار شدند. خوبی کشور ما این است که تک بعدی نیستیم و ابعاد مختلفی داریک که اگر یک بعد دچار مشکل می شود ابعاد دیگر را افزایش می‌دهیم تا گشایش بیشتری حاصل شود.

وی ادامه داد: ما در این شرایط باید تحمل‌ و تاب‌آوری‌مان را افزایش دهیم و اساسا ماه مبارک رمضان یعنی صبر و اساساً روزه برای تمرین صبر است. ما نباید بی حوصله بشویم. درست است که در خانه ماندن، تفریح نرفتن، سفر نرفتن و به مراکز ورزشی و سینمایی نرفتن سخت است، از این سختی‌ها بیشتر آن است که یک نفر شغلش را از دست داده است.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: همه باید به وظایف خود عمل کنیم. دومین کار بعد از صبر آموزش است. همه مردم باید در این شرایط آموزش ببینند که کرونا چیست و چقدر خطر دارد و چطور خطر دارد و کجاست که خطرناک است. برخی متخصصین ما با زبان خیلی نرم، آرام و ساده با مردم صحبت می‌کنند. خدا اینها را زیاد کند، آدم هایی که نرم، ساده و آسان به مردم آموزش می‌دهند.


برچسب ها: #کرونا
تعداد نظرات: ۱
abolfazl
12:51 - 1399/02/14

با سلام
اگه مدارس باز شود کمی فکر کنید اگه ١ نفر کـرونا داشته باشه و بیاد مدرسه نزدیک ١۵٠ تا ٢٠٠ نفر مبتلا میشوند و انها به خانواده خود انتقال میدهند و خانواده به همسایه و همسایه به …
با اینکه خبر ندارند ولی کرونا پخش میشوند و اونوقت دیگه کاری نمیتونید بکنید و کاشکی کاشکی هم فایده نداره در نهایت اموزش از راه دور فعلا بهتر است
با تشکر

ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا