جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
کد خبر: 27739
تعداد نظرات: ۰

صدای استان: فوتبال در بوشهر معنای زندگی دارد و با وجود از دست رفتن فوتبالیست‌های با استعدادش در سال‌های گذشته اما این استان همچنان فوتبالیست‌های درجه یکی به فوتبال ایران معرفی می‌کند.

تاریخ انتشار: سه شنبه ، 2 اردیبهشت 1399 - 10:07

به گزارش صدای استان به نقل از ایسنا؛ فوتبال بوشهر با وجود این که کمتر در فوتبال مطرح بوده اما استانی است که قدمت فوتبالش به بیش از ۷۰ سال ‌می‌رسد و فوتبالیست‌های درخشانی در نسل‌های مختلف داشته اما کمتر توانسته‌اند درخششی در سطح اول فوتبال داشته باشند. ایران‌جوان بوشهر تیمی است که قدمتی ۷۱ ساله دارد و همواره در میان جنوبی‌ها محبوب بوده است. شاهین بوشهر دیگر قطب فوتبال بوشهر است که از تاسیس آن دهه‌ها ‌می‌گذرد و سال‌ها از بهترین تیم‌های بوشهر است.

معدن بازیکن‌سازی بوشهر زنده است/ فوتبال در خون جنوبی‌هاست

در چند فصل گذشته استعدادهای درخشانی همچون مهدی طارمی، مهدی قائدی، حسین ماهینی، محمد محبی و … از جنوب به فوتبال معرفی شده‌اند و بسیاری از استعدادهای هم‌سطح این بازیکنان یا شناخته نشده‌اند و در همان لیگ‌های پایین توپ می‌زنند یا فوتبال را کنار گذاشته‌اند. حضور دو تیم پارس جنوبی جم و شاهین بوشهر در لیگ برتر امسال نشان ‌دهنده موفقیت فوتبال بوشهر است. محبوبیت و مرغوبیت فوتبال و فوتبالیست‌های بوشهری ما را بر این داشت که به سراغ دو پیشکسوت فوتبال بوشهر برویم.

اکبر شاکر، پیشکسوت و بازیکن سابق شاهین بوشهر در گفت‌وگو با ایسنا، از تاریخ فوتبال بوشهر می‌گوید: بوشهر دو تیم قدیمی ایران‌جوان و شاهین دارد. شاهین ابتدا با نام خلیج در سال ۱۳۲۴ شروع به کار کرد و با نام‌های مختلفی در لیگ‌های فوتبال حضور پیدا کرد. ابتدا با نام خلیج و سپس با نام‌های تابان و شهباز در رقابت‌های فوتبال شرکت می‌کرد و در ادامه دوباره به نام شاهین تغییر نام داد. موسس تیم شاهین بوشهر آقای دکتر حمیدی بود و بزرگانی همچون پوربهی، زنگویی، گرانبها، برزگر، تورانی، رزمی، ماهینی، احمدی، وفایی، ابراهیم زاده، ملاح زاده و … در آن تیم حضور داشتند.

اکبر شاکر و فرد ملکیان، بازی شاهین بوشهر و آرارات سال ۷۳ لیگ آزادگان

او ادامه داد: بزرگانی مثل ابراهیم رفعت و بهرام غریب زاده انسان‌های بزرگی هستند. بهرام غریب زاده از بزرگان فوتبال بوشهر است و ستاره‌های زیادی مدیون او هستند چرا که سال‌هاست در تیم‌های پایه کار می‌کند و استعدادهای بوشهری را به بازیکنان قابل تبدیل می‌کند. متاسفانه ما نتوانستیم در فوتبال بوشهر به درستی از ایشان استفاده کنیم. فوتبال بوشهر سرشار از استعداد است اما در سال‌ها دور، انتقال از بوشهر به تهران بسیار سخت بود چرا که در آن زمان هیچ گونه ارتباطاتی مثل امروز وجود نداشت. فوتبالیست‌های بوشهری تمام هدفشان این بود که به استان فارس بروند چرا که در آنجا امکانات بیشتری در اختیار تیم‌ها بود.

پیشکسوت استان بوشهر با بیان‌ این‌که نسل‌های درخشان زیادی در بوشهر وجود داشت، گفت: بازیکنانی مثل اصغر کامیاب، سعید شیروانی و علی‌رضا ملاح‌زاده بازیکنان با استعداد بوشهری بودند که فوق العاده بودند اما در نهایت نتوانستند چهره بزرگی در فوتبال کشور شوند. در آن زمان‌ها فوتبال خوزستان بزرگ بود و همیشه در لیگ برتر حضور داشت اما ما به دلیل این که امکاناتی نداشتیم و شرایط برای فوتبال خوب فراهم نبود نمی‌توانستیم در سطح اول باشیم. باشگاهی مثل ایران‌جوان باشگاهی بازیکن‌ساز است و از مدرسه فوتبال دو تیم شاهین و ایران‌جوان همواره بازیکنان بزرگی بیرون آمده‌اند. البته این را هم باید بگویم شاهین اکنون که زیر نظر شهرداری است، وضعیت بهتری دارد.

او اضافه کرد: طارمی، قائدی، ماهینی بازیکنان فوق العاده‌ای از این نسل هستند و همچنین بازیکنی مثل محمد محبی از پایه تا بزرگسالان در همین بوشهر کار کرد و به ترتیب بالا آمد تا اینکه امروز در سپاهان حضور دارد. او از شش، هفت سالگی در مجموعه شاهین فعالیت داشته است. می‌خواهم بگویم بازیکنان زیادی داریم که واقعا خوب و سرشار از استعداد هستند. نسل قبل از این‌ها بازیکنانی مثل علیرضا ملاح زاده بودند که استقلال او را می‌خواست. محمود خرمزی، عبدالله قوسی و نظرزاده‌ها و مجید طباطبایی در لیگ برتر بازی می‌کردند و مهدی و مهرداد کریمیان که سابقه حضور در تیم ملی را داشتند.

اکبر شاکر

شاکر درباره وضعیت امکانات فوتبال بوشهر گفت: بوشهر با توجه به داشتن شرکت‌های نفت و گاز از نظر مالی و امکانات در شرایط خوب قرار دارد اما متاسفانه از آن هیچ‌گونه استفاده در فوتبال نمی‌شود. یک مجموعه درست و حسابی مثل فولاد خوزستان ندارد تا بازیکنان را در این مجموعه پرورش دهد و به جای خوبی برساند. بوشهری‌ها هنوز مثل ۲۰ ،۳۰ سال قبل باید بروند و کنار زمین لباس‌هایشان را تعویض کنند و این جای تاسف دارد. مهدی طارمی می‌گوید بازیکنان بهتر از من در بوشهر زیاد هستند و واقعا باید بگویم همین‌طور است و بازیکنان در سطح او در این استان فراوان هستند.

وی ادامه داد: نسل پاس بوشهر در دهه ۶۰ بی نظیر بود و با وجود دو تیم قدرتمند شاهین و ایران‌جوان، هشت سال قهرمان مطلق فوتبال بوشهر بود و با امکانات ضعیف بسیار تیم خوبی داشت و نسل درخشان بوشهر بود. اکثر بازیکنان آن تیم در تیم منتخب بوشهر بودند و مسابقات لیگ تیم تهران را متوقف می‌کردند و در یک سال از جام آزادگان مقام سوم را به دست آوردند. هواداران بوشهری بسیار پرشور هستند و همیشه در کنار تیمشان هستند. بعد از چندین سال استادیومی در خارج از شهر ساخته‌اند که زمین بی‌کیفیتی دارد و به دلیل دور بودن از مرکز شهر حضور هواداران در ورزشگاه سخت است.

پیشکسوت باشگاه شاهین بوشهر اضافه کرد: با این که از لحاظ امکاناتی ضعیف هستیم اما دو تیم در لیگ برتر داریم و این نشان می‌دهد چقدر بوشهر پتانسیل دارد. به نظرم استان ما از نظر استعداد و سرمایه بازیکن‌سازی اکنون از فوتبال خوزستان پیشی گرفته و دلیل آن هم انتقال دانش فوتبالیست‌های درخشان نسل‌های قبل است که اکنون مربی هستند. ورزش اول بوشهر، فوتبال است و این رشته تمام دلخوشی مردم است. امیدوارم مسئولان به این تیم‌ها رسیدگی کنند چرا که امکانات ضعیفی دارند.

شاهین بوشهر

همچنین عبدالله قوسی، بازیکن بوشهری سابق ذوب‌آهن اصفهان و برق شیراز به ایسنا درباره وضعیت فوتبال بوشهر گفت: دلیل این که فوتبال بوشهر در نسل‌های قبل موفق نبوده عدم راه ارتباطی و فضای مجازی است. مثلا من به عنوان بازیکن تستی به برق شیراز رفتم و در این تیم پذیرفته شدم. سخت بود مربی یک بازیکن بوشهری قبول کند اما اگر همان بازیکن خوزستانی بود آن را می‌پذیرفتند. آن زمان بوشهری‌ها را در سطح بالای فوتبال ایران قبول نمی‌کردند.

او ادامه داد: نسل ما و نسل‌های قبل بی برنامه‌تر بودند و آن‌طور که باید فوتبال را جدی نمی‌گرفتند. اکنون به راحتی می‌شود یک ویدئو از بازی فوتبال را در موبایل خود تماشا کنید و فوتبال یاد بگیرید. همه چیز نسبت به گذشته فرق کرده است و این باعث شده است فوتبال گذشته به فراموشی سپرده شود و با پیشرفتی که فوتبال امروز دارد بسیار تفاوت داشته باشد. در بوشهر اگر در خیابان‌ها راه بروید می‌بینید که معمولا کودکان و نوجوانان فوتبال بازی می‌کنند چرا که عاشق این ورزش هستند.

پیشکسوت باشگاه ایران‌جوان بوشهر عنوان کرد: واقعا حیف است اگر فوتبال بوشهر دیده نشود چرا که پتانسیل زیادی بین نوجوانان و جوانان دیده می‌شود و آن‌ها نیاز دارند حمایت شوند و یک مربی بالای سرشان باشد تا پیشرفت کنند. باید در فوتبال استان ما سرمایه گذاری وجود داشته باشد اما متاسفانه همه می‌بینیم که مسئولان حمایتی نمی‌کنند. ما فوتبالیست‌های بسیار با استعدادی مثل مهدی طارمی داریم.

او درباره مهدی طارمی گفت: واقعیت این است که بازیکنی مثل مهدی طارمی را در کشور کم داریم یا اصلا نداریم و او حتی می‌تواند بهتر از این هم شود. اگر در بوشهر نبود و در تهران یا شهر دیگری بود شاید بیشتر از این‌ها دیده می‌شد و پیشرفت بیشتری هم داشت و موفق‌تر می‌شد.

عبدالله قوسی

قوسی با بیان این‌که حمایتی از سمت مسئولان برای فوتبال بوشهر وجود ندارد، اضافه کرد: ما بدون برنامه هستیم و باید بگویم وقتی تیمی را به لیگ برتر می‌آوریم باید از حضور در بالاترین سطح لیگ کشور استفاده کنیم اما متاسفانه دیدمان نسبت به حضور در لیگ برتر فقط رسیدن به آن لیگ است. ما برنامه‌ای برای معرفی استعدادهایمان نداریم و بدون هدف جلو می‌رویم. این را باید اضافه کنم که با این وضعیت در یکی دو فصل آینده در لیگ برتر تیمی نخواهیم داشت و دوباره رویای صعود به لیگ برتر را در سر می‌پرورانیم.

به گزارش ایسنا، تیم‌های بوشهری این روزها با وجود استعدادهای نابی که در این استان یافت می‌شود اما از مشکلات زیادی برخوردارند و نیاز به کمک از سوی مسئولان دارند. با این حال در هر گوشه از استان بوشهر را نگاه کنیم یک مهدی طارمی و یک مهدی قائدی پیدا می‌کنیم. فوتبال در خون آنها جریان دارد و هر روز استعدادهای‌ بیشتری از این استان کشف می‌شوند و در آینده ناجی تیم‌هایشان خواهند شد و به تیم ملی کمک می‌کنند.


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا