جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
کد خبر: 27047
تعداد نظرات: ۰

صدای استان : آورد رودخانه های استان در سامانه بارشی اخیر ۱۰۹ میلیون متر مکعب است.

تاریخ انتشار: شنبه ، 9 فروردین 1399 - 19:40

به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر؛ مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر  گفت: میانگین بارش در استان بوشهر ۲۴۹ میلیمتر می باشد که در سال آبی جاری طبق اطلاعات ایستگاه های باران سنجی این شرکت تا روز ۵  فروردین ماه ۳۴۴میلیمتر بارندگی ثبت شده است.

علی محمدی افزود: این رقم ۴۷  درصد افزایش نسبت به بارندگی میانگین بلند مدت مشابه و ۲۴ درصد افزایش نسبت به بارندگی تاریخ مشابه سال گذشته را نشان می دهد.

وی گفت: میانگین بارش کل استان در  سامانه بارشی اخیر از دوم لغایت چهارم فروردین برابر با ۳۱ میلیمتر معادل ۱۳ و نیم درصد متوسط بارش سالانه  بوده است.

محمدی افزود: بیشترین میزان بارندگی استان مربوط به ایستگاه کنگان با ۱۰۴ میلیمتر بوده است که رقم معادل ۵۱ درصد از کل بارش سالانه این ایستگاه است.

وی گفت: حجم زیاد بارش در بازه زمانی بسیار کوتاه یک ساعت، باعث ایجاد سیلابی به حجم ۲۳۴ مترمکعب در ثانیه و روانابی حدود ۴ میلیون مترمکعب گردید.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر گفت: حجم آورد رودخانه های استان در محل ایستگاه های هیدرومتری، طی سامانه بارشی اخیر ۱۰۹ میلیون مترمکعب برآورد شده است.

محمدی اضافه کرد: بیشترین حجم آورد مربوط به رودخانه مند در محل ایستگاه هیدرومتری قنطره به میزان ۷۸ میلیون مترمکعب ثبت شده است.

وی افزود: در حال حاضر این حجم از رواناب بدون بهره برداری به دریا تخلیه می شود اما با ساخت و بهره برداری سدهای باغان، دشت پلنگ و کاردنه در این حوضه، حجمی حدود ۱۸۵  میلیون مترمکعب از رواناب ها قابل کنترل خواهد بود.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر گفت: در واقعه سیلابی اخیر فرازبند سد در حال ساخت باغان با عملکردی موفق موجب تاخیر و کنترل جریان سیلاب شد.

محمدی  افزود: با توجه به شدت بارندگی در بازه زمانی بسیار کوتاه و تولید رواناب زیاد در این حوزه، ارتفاع آب پشت فرازبند سد باغان به ۱۸ متر رسید که خوشبختانه این سازه از نظر فنی به خوبی باعث کنترل جریان سیلاب و تخلیه ایمن آن از طریق دو دهنه به حجم ۳۰ متر مکعب بر ثانیه به سمت پایین دست (شهرستان دشتی) شد.

وی گفت: سد باغان یکی از پروژه های شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر در جنوب استان می باشد که با پیشرفت فیزیکی ۳۳ درصد بر رودخانه باغان در حال ساخت است.

محمدی با اشاره به مهار بخشی از رواناب های بارندگی شمال استان گفت: کلیه طرح های تغذیه مصنوعی در شهرستان های کنگان، جم، دیر و دشتی آبگیری شده اند.

وی افزود: با توجه به ممنوعه و ممنوعه بحرانی بودن دشت های استان، این آبگیری موجب تغذیه سفره های آب زیرزمینی این منطقه خواهند شد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر گفت: در شمال استان نیز سد رییسعلی دلواری در شهرستان دشتستان ۷ میلیون مترمکعب آبگیری شده است.

محمدی اضافه کرد: سد تنگ ارم که تامین آب شرب بخش ارم شهرستان دشتستان را بر عهده دارد نیز با حجم مخزن ۴ میلیون متر مکعب به حداکثر طرفیت خود رسیده است.


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا