سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
کد خبر: 26332
تعداد نظرات: ۰

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: اگر همه افراد جامعه اصول بهداشتی را رعایت کنند، می‌توان زنجیره انتقال ویروس کرونا را قطع کرد.

تاریخ انتشار: پنجشنبه ، 8 اسفند 1398 - 11:51

عبدالمحمد خواجه‌ئیان قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا را در گرو رعایت اصول بهداشتی همه افراد دانست و افزود: استان بوشهر به دلیل شرایط خاصی که دارد خیلی زودتر کار کنترل ویروس کرونا را آغاز کرده بود.

او تاکید کرد: با مشاهده موارد کووید ۱۹ در برخی استان‌ها همه اقدامات بهداشتی در استان بوشهر انجام گرفت و در آمادگی کامل به سر می‌بریم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: با توجه به اینکه ویروس کرونا قابلیت سرایت بالایی دارد، بهترین راه برای قطع زنجیره انتقال این است که هر کسی در خود احساس بیماری کرد باید به پزشک مراجعه کند و از تماس با دیگران و حضور در اجتماعات و محل کار پرهیز کند.

خواجه ئیان گفت: با توجه به اینکه بیماری کرونا درمان ندارد، تمام تلاش مجموعه بهداشت و درمان استان قطع زنجیره انتقال و بیماری از طریق بالا بردن سطح اطلاعات، هوشیاری مردم و رعایت بهداشت فردی است.

شست‌وشوی مرتب دست‌ها از زدن ماسک مهم‌تر است

او  با قدردانی از رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی در خصوص پیشگیری از این ویروس افزود: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز محتواهای آموزشی تولید کرده و بخشی هم در حال تولید دارد تا بتوانیم سطح آگاهی جامعه را نسبت به این بیماری ارتقا دهیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر گفت: اهمیت شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون حتی از زدن ماسک خیلی بیشتر است، بر همین اساس استفاده همه افراد جامعه از ماسک توصیه نمی‌شود و ضرورتی هم ندارد.

خواجه ئیان ادامه داد: باید افراد فاصله یک تا ۱٫۵ متری را با بقیه افرادی که با آن‌ها در تماس هستند رعایت کنند و سعی کنند تماس‌ها و حضور خود را در اجتماع کمتر کنند.

او عنوان کرد: استفاده از ماسک برای پزشکان، پرستاران، کسانی که در فوریت‌های پزشکی هستند و افراد بیمار برای جلوگیری از انتشار قطرات تنفسی آنان، لازم است و سایر افراد اگر در اجتماع‌های فشرده و متراکم نباشند استفاده از ماسک لازم نیست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در خصوص الزام شست و شوی دست‌ها گفت: در هر مکان عمومی که دستمان را به جایی زدیم قبل از اینکه دستمان را به صورت، چشم و دهان بزنیم باید ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشوییم.

خواجه ئیان تاکید کرد: اگر آب و صابون در دسترس نبود از ژل ضدعفونی‌کننده، پد الکلی و یا الکل ۷۰ درجه رقیق‌شده می‌توانیم استفاده کنیم و اگر هیچ‌کدام در دسترس نبود باید دستمان را به صورت، چشم و دهان نزنیم تا به جایی که آب و صابون باشد برسیم.

وسایل حمل و نقل عمومی مرتب ضدعفونی می‌شوند

او گفت: بر اساس تمهیدات شورای مدیریت بحران مدرسه‌ها، دانشگاه‌ها و همه رویداد‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی که مستلزم تجمع بود در استان بوشهر تعطیل و لغو شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: به ادارات به خصوص آن‌هایی که در معرض خطر هستند توصیه‌شده از روش‌های معرفی‌شده برای ضدعفونی کردن سطوح استفاده کنند. شهرداری‌ها و پایانه‌های مسافری استان هم به صورت مداوم وسایل نقلیه را ضدعفونی می‌کنند. البته نباید تصور شود که با توجه به ضدعفونی کردن آن‌ها دیگر نیازی به رعایت بهداشت فردی نیست.

خواجه‌ ئیان گفت: دستور ضدعفونی مدارس هم به آموزش و پرورش استان بوشهر ابلاغ‌شده است.

استقرار ۱۲ پست مراقبت مرزی

او با اشاره به اینکه ۱۲ پست مراقبت مرزی برای کنترل مبادی ورودی خارجی استان فعالیت می‌کند، بیان کرد: خدمه‌های تمام شناور‌هایی که در اسکله‌های استان بوشهر پهلو می‌گیرند، آزمایش می‌شوند و با کار‌های انجام‌ گرفته تاکنون هیچ موردی از بیماری از این راه وارد استان و کشور نشده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: دو پایگاه مراقبت مرز هوایی در فرودگاه‌های بوشهر و عسلویه نیز ایجاد شده و مسافران آزمایش می‌شوند.

خواجه ئیان ادامه داد: با بررسی‌های صورت گرفته بر روی موارد مشکوک، هیچ مورد مثبتی تا این لحظه در استان بوشهر گزارش نشده، اما با توجه به اینکه کشور در شرایط اپیدمی قرار دارد هرلحظه ممکن است این بیماری درجایی از کشور دیده شود و استان بوشهر نیز مستثنی نیست.

ایجاد اتاق ایزوله تنفسی در بیمارستان‌ها

او، با بیان اینکه اتاق ایزوله تنفسی با فشار منفی در بیمارستان‌های استان بوشهر ایجادشده است، گفت: در مرکز آموزش درمانی شهدای خلیج‌فارس بوشهر، حضرت قائم (عج)، سلمان فارسی بوشهر، بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان و بیمارستان عسلویه اتاق ایزوله تنفسی با فشار منفی ایجادشده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به اینکه تمام بیمارستان‌ها باید پذیرای بیماران باشند، افزود: هرچند ویروس کرونا مانند ویروس‌های مرس و سارس کشنده نیست، اما حفاظت شخصی برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا امری مهم و ضروری است.


برچسب ها: #بوشهر #کرونا
تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا