پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
کد خبر: 25966
تعداد نظرات: ۰

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: در ۱۰ ماه امسال حجم تخلیه و بارگیری در بندر بوشهر ۲ میلیون و ۵۴۹ هزار تن بوده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۴.۳ درصدی داشته است. « صدای استان »؛ سیاوش ارجمند زاده روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران افزود:…

تاریخ انتشار: سه شنبه ، 8 بهمن 1398 - 13:55

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: در ۱۰ ماه امسال حجم تخلیه و بارگیری در بندر بوشهر ۲ میلیون و ۵۴۹ هزار تن بوده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۴.۳ درصدی داشته است.

« صدای استان »؛ سیاوش ارجمند زاده روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران افزود: در این بازه زمانی حجم تخلیه و بارگیری به طور تقریبی یکسان است به نحوی که در این مدت، یک میلیون و ۲۲۶ هزار تن کالا تخلیه و یک میلیون و ۳۲۲ هزار تن کالا نیز بارگیری شده‌است.
رشد۱۴ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بندر بوشهر/ احداث چهار اسکله گردشگری در بنادر استان

وی بیان کرد: تناژ عمده کشتی‎هایی که در این مدت در بندر بوشهر پهلوگیری کردند زیر یکهزار تن بود که در مقایسه با سال گذشته ۷.۹ درصد رشد نشان می‎دهد.

ارجمند زاده ادامه داد: همچنین در ۱۰ ماه امسال،  ۹۹ هزار و ۸۲۹ مسافر در  مسیر دریایی بوشهر – جزیره خارگ تردد کردند که این شمار در مقایسه با سال گذشته افزایش ۴ درصدی دارد.
وی اظهار داشت: پس از گذشت چندین سال رویداد خوبی که در بندر بوشهر صورت گرفت تخلیه سه کشتی حامل کالای اساسی با ظرفیت ۳۵ هزار تن بود که عمده آن نیز برنج بوده‌است.
ارجمند زاده ادامه داد: با اتمام پروژه لایروبی بندر بوشهر و فراهم شدن امکان تردد کشتی‎های ۳۰ هزار تنی روند تخلیه کالاهای اساسی برای سال آینده رونق بیشتری خواهد گرفت.
وی با اشاره به پیشرفت ۷۰ درصدی لایروبی کانال دسترسی بندر بوشهر عنوان کرد: این طرح از پارسال با ۱۹۰ میلیار تومان اعتبار آغاز شده‌است و با تکمیل آن، کشتی‌های ۳۰ هزار تنی می‌توانند با آبخور ۱۱ متر وارد بندر بوشهر شوند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: اعتبار طرح‎های این اداره‌کل ۵۸۰ میلیارد تومان است که ابتدای امسال، ۸۶ میلیاردتومان اعتبار به آنها تخصیص یافت اما با توجه به افزایش جذب طرح‌ها، در شهریور این میزان به ۲۱۰ میلیارد تومان رسید.
وی ادامه داد: پروژه احداث تاسیسات مجتمع بندری نگین  بوشهر از پارسال با اعتبار ۸۵ میلیارد تومان آغاز شد و جاده دسترسی به این مجتمع نیز از اسفند پارسال با ۶۵ میلیارد تومان اعتبار در دست اجراست.
وی ادامه داد: با ساخت این جاده، راهی موازی با جاده کنونی ساخته  و پل روی خور لشکری ایجاد می‌شود که باعث تسهیل در رفت و آمدها به مجتمع بندری نگین خواهد شد.
خروج قطعات کشتی رافائل مشاهده نشده

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در پاسخ به سوالی پیرامون خروج قطعات کشتی تاریخی رافائل که چندی پیش از سوی محیط زیست استان نیز تایید شد، عنوان کرد: با توجه به گشت زنی هایی که گارد بندر دارد، عملا مشاهده نکرده ایم در محدوده ای که کشتی رافائل غرق شده، تجهیزات و امکاناتی برای خروج قطعات آن مستقر شده باشد و اینکه یک کلیپ منتشر شود دلیل محکمی نیست و البته از نظر ما این کلیپ واقعی نیست.

ارجمندزاده با بیان اینکه خروج کشتی و لنج غرق شده از بستر دریا نیازمند مجوز بندر است، تاکید کرد: تاکنون مجوزی برای خروج قطعات رافائل اخذ نشده و ما به طور منظم در آن محل گشت دریایی داریم و چنین موردی مشاهده نشده است.

وی افزود: همین الان ما در ساحل بندرگاه خارج سازی کشتی مغروق را داریم که مشکلاتی را برای صیادان ایجاد کرده و خود ما به عنوان متولی تامین ایمنی دریایی این کار را انجام می دهیم. امکان دارد کلیپ منتشر شده مربوط به این محل باشد و ارتباطی با رافائل ندارد.

 

کشتی بوشهر-قطر هم‌چنان منتظر

وی در پاسخ به سوالی درباره عدم فعالیت کشتی مسافری- باری قطر- بوشهر از تیرماه سالجاری در بندر بوشهر با وجود وعده های مکرر عنوان کرد: مشکل اصلی این کشتی که تقریبا شش ماه پیش قرار بود مسافر و بار بین بوشهر، قطر و دبی جابجا کند کمبود سوخت بوده که همچنان پابرجا است.

سیاوش ارجمندزاده با بیان اینکه بازدید ۴ وزیر، معاونان وزرا از کشتی مذکور صورت گرفته و در سفر جهانگیری معاون اول رییس جمهور نیز استاندار موضوع تامین سوخت این کشتی را مطرح کرد، اظهار کرد: با وجود همه بازدیدها و قول هایی که داده شده، این کشتی در لنگرگاه بوشهر همچنان منتظر است و بستگی به سرمایه گذار دارد که تا چه زمانی می تواند این شرایط را تحمل کند چون برای هر روز متقبل هزینه می شود.

 

ارجمندزاده افزود: مطالعه پایانه دریایی والفجر که سال گذشته تحویل اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر شد به انجام رسید و به پایانه مسافری بین‌المللی دریایی بوشهر تبدیل خواهد شد.
وی افزود: لایروبی اطراف اسکله در دست اجرا است تا عمق پای اسکله به ۶ متر برسد و کشتی‌های بزرگ‌تر بتوانند پهلو بگیرند.
ارجمندزاده یادآور شد: نصب دوربین مدار بسته، سامانه اطفای حریق هوشمند، بهینه سازی مصرف انرژی، تعمیرات اساسی اسکله‌های بوشهر و ایجاد موج شکن گردشگری در ساحل غربی بندر بوشهر از دیگر طرح‌های در دست اجرا دراین بندر است.
وی گفت: طرح مطالعه اجرای برق رسانی به مجتمع بندری نگین برای انتقال ۲۰ مگاوات برق در حال نهایی شدن است و امیدواریم اعتبار احداث آن برای سال آینده تامین شود.
ششمین ایستگاه جستجو و نجات دریایی استان بوشهر افتتاح می‎شود
ارجمندزاده بیان کرد: ساخت ایستگاه جستجو و نجات  بندر دیلم به عنوان ششمین ایستگاه جستجو و نجات بنادر استان بوشهر از سال گذشته آغاز  شد و همزمان با دهه فجر افتتاح می‌شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: ‎ طرح اسکله گردشگری بندر دیلم به عنوان ورودی شمال این استان نیز امسال آغاز و تا پایان ۶ ماه نخست سال آینده مورد بهره‎برداری قرار می‎گیرد.
۴۰ شناور مغروق از خور دیلم خارج شد
وی گفت: با هدف تامین ایمنی بیشتر رفت و آمد شناورها در خور دیلم ۴۰ شناور مغروق از این خور خارج شده‌است.
ارجمند زاده در ارتباط با بندر گناوه گفت: اجرای سیستم اعلام اطفا حریق هوشمند، تدوین منشور طرح توسعه منطقه بندی و تعیین کاربری، ساختمان گارد و زیرساخت الکترونیکی از جمله پروژه‎های در دست احداث این بندر است.
 وی یادآور شد: اسکله گردشگری گناوه نیز با دیلم در نیمه اول سال آینده افتتاح می‌شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: سامانه اعلام اطفای حریق هوشمند، ساخت اسکله ناجی و رورو، و استقرار تجهیزات مقابله با آلودگی نفتی را از جمله طرح‌های در دست اجرا در بندر خارگ است.
وی  ادامه داد: جزیره خارگ، مرکز عملیات جستجو و نجات و مقابله با آلودگی در شمال خلیج فارس به شمار می‌رود و بر همین اساس، استقرار تجهیزات مقابله با آلودگی نفتی و نگهداری از آنها در این بندر در اولویت قرار دارد.
ارجمند زاده با اشاره به لایروبی کانال دسترسی بندر محمد عامری در تنگستان، گفت: این طرح نیمه اول امسال به پایان رسید و عمق حوضچه به سه متر رسید.
وی گفت: همچنین اسکله ۹ متری شمع و عرشه در این بندر در دست اجراست که تا اواخر سال آینده افتتاح می‌شود تا این بندر صاحب محلی برای پهلوگیری شناورها شود.
ارجمندزاده افزود: اسکله شمع و عرشه به طول ۱۵۰ متر در بندر بوالخیر تنگستان در دست ساخت است.
وی بیان کرد: اکنون فقط یک اسکله ۵۰ متری آنجا وجود دارد و با افزایش طول اسکله این بندر به عنوان یکی از مهمترین بنادر در اندازه کوچک استان بوشهر مطرح خواهد شد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: طرح توسعه بندر دیر برای افزایش طول اسکله به ۲۰۰ متر در دست مطالعه است.
وی گفت: این بندر یکی از مهمترین بنادر صادراتی استان بوشهر است و در ده ماه امسال ۳۰۰ هزار تن صادرات به قطر داشته‌است.
 احداث چهار اسکله گردشگری در بنادر استان بوشهر
ارجمندزاده ادامه داد: زمینه اجرای ایجاد حوضچه جدید بندر کنگان با ۱۷۰ میلیارد تومان فراهم شده‌است که اجرای این طرح کمک می‌کند شناورهایی با اندازه سه هزار و ۵۰۰ تن در بندر کنگان پهلو بگیرند.
وی یادآور شد: عملیات احداث اسکله شناور گردشگری نیز بزودی در این بندر آغاز می‌شود که به این ترتیب سال آینده در  چهار بندر (دیلم، گناوه، دیر و کنگان) اسکله گردشگری احداث خواهد شد.

تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا