جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
کد خبر: 25737
تعداد نظرات: ۰

انتخابات‌های دوره‌های گذشته در استان بوشهر نشان داده است که اصولگرایان در انتخابات رقابتی با حضور چهره‌های شاخص اصلاحات قادر به رقابت نبوده و انتخابات را باخته‌اند یا اگر پیروز شده اند بر مبنای ویژگی‌های شخصیتی و یا حمایت های پنهان از کاندیدا بوده است.   « صدای استان »؛ نتایج تایید صلاحیت کاندیدای انتخابات…

تاریخ انتشار: یکشنبه ، 29 دی 1398 - 11:39

انتخابات‌های دوره‌های گذشته در استان بوشهر نشان داده است که اصولگرایان در انتخابات رقابتی با حضور چهره‌های شاخص اصلاحات قادر به رقابت نبوده و انتخابات را باخته‌اند یا اگر پیروز شده اند بر مبنای ویژگی‌های شخصیتی و یا حمایت های پنهان از کاندیدا بوده است.

 

« صدای استان »؛ نتایج تایید صلاحیت کاندیدای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بیرون آمد و شاهد رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان خصوصا چهره‌های شاخص اصلاحات در استان بوشهر بودیم. باتوجه به غالب شدن فضای یاس و ناامیدی بر جامعه و عدم تمایل گسترده مردم بر مشارکت در انتخابات مجلس انتظار می‌رفت این دوره از انتخابات دایره تایید صلاحیت‌ها قدری باز شده و شرایط برای مشارکت حداکثری مردم فراهم شود اما گویی متولیان امر در استان بوشهر و کشور، انتخابات منهای چهره شاخص اصلاحات را بر حضور گسترده مردم ترجیح داده و سعی بر خلق فضایی دیگر در انتخابات پیش‌رو دارند.

 

خروجی تایید صلاحیت‌ها بیانگر این است که استان بوشهر در هر زمینه‌ای عقب مانده باشد در رد صلاحیت کاندیدا جز استان‌های پیشتاز در کشور است . این هم از مصیبت‌های این استان است که افرادی دور هم جمع شده و تصمیم می گیرند توسعه استان فقط به وسیله یک تفکر خاص سیاسی محقق شود. امام خمینی فرمودند « انتخابات در انحصار هیچکس و هیچ جناحی نیست» در ادامه مطلب خواهیم گفت چگونه رد صلاحیت‌های کاندیدای اصلاح‌طلب استان بوشهر انتخابات آینده مجلس را در انحصار جریان اصولگرا خواهد برد.

 

بوشهر، گناوه و دیلم ؛ در این حوزه رد صلاحیت‌های کاندیدای اصلاح‌طلب که توان رای آوری بالایی داشته‌اند زمینه را برای پیروزی یک کاندیدای اصولگرا(میگلی نژاد یا جمیری) فراهم خواهد نمود .در دوره قبل جمیری از خدری (کاندیدای جبهه اصلاحات) شکست خورد اما به احتمال زیاد این دوره جناب میگلی نژاد یا جمیری بدون دردسر کرسی پارلمان را از آن خود خواهد کرد.این دو حتی یک کاندیدای اصلاح‌طلب را به عنوان رقیب در پیش ندارند
دشتستان ؛ گرچه شکست اصولگرایان در انتخابات دوره قبل عزم آنها را برای پیروزی در این حوزه دو چندان نموده بود اما حضور جوانشیر کدخداپور و چند پارگی اصولگرایان دشتستان به شدت پیروزی را برای آنها سخت نموده بود .کاندیدای اصولگرای این حوزه به هیچ وجه نتوانستند بر روی یک کاندیدا اجماع کنند و از طرفی دیگر اصلاح‌طلبان با قاطعیت بر روی کدخداپور با مشی اصلاح‌طلبی اجماع نموده بودند . طبق وضعیت پیش آمده ،پیروز قطعی کدخداپور بوده چرا که عدم انسجام اصولگرایان ارا آنها را بین کاندیداهایشان تقسیم می‌نمود تنها یک اتفاق بیرونی به دادشان می‌رسید که این امر به میمنت رد صلاحیت کدخداپور محقق شد .

 

دشتی و تنگستان ؛ یکی دو روز قبل از مشخص شدن تایید صلاحیت‌ها خبری بیرون آمد که پورفاطمی با مشی اصلاح‌طلبی تایید صلاحیت خواهد شد . خبر مسرت‌بخشی بود چرا که نوید دهنده انتخابات رقابتی در این حوزه بود اما رد صلاحیت ایشان نشان داد که این حوزه هم مانند دو حوزه مذکور حتما باید یک کاندیدای اصولگرا را به مجلس روانه نمایند . پورفاطمی ۴ دوره نمایندگی مجلس را در کارنامه داشته و هر دوره‌ای که در انتخابات شرکت نموده پیروز انتخابات بوده است. این وضعیت به احتمال زیاد غلامحسین کرمی با مشی اصولگرا بدون رقیب جدی اصلاح‌طلب را روانه مجلس از حوزه دشتی و تنگستان خواهد نمود.

 

کنگان، دیر، جم و عسلویه ؛ تنها حوزه‌ای از استان بوشهر که رقابت انتخاباتی در آن قدری برقرار خواهد بود این حوزه می‌باشد شاید سوال برایتان پیش آید که چرا این حوزه به درد رد صلاحیت چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان مبتلا نشده و تقریبا انتخابات نیمه رقابتی برگزار خواهد نمود. پاسخ این است الماسی که نماینده تفکر اصلاحات در این حوزه می‌باشد به دلیل نارضایتی مردم از عملکرد ایشان شانسی برای پیروزی در انتخابات نخواهد داشت و اصولگرایان چندان دغدغه‌ای برای پیروزی در این حوزه ندارند.
همانطور که در بالا اشاره شد در شرایط فعلی به لطف رد صلاحیت‌های گسترده اصلاح‌طلبان تمامی نمایندگان استان بوشهر در مجلس یازدهم از جبهه اصولگرا بوده و در بد بینانه‌ترین حالت موجود برای اصولگرایان، فقط یک حوزه را از دست خواهند داد و بقیه حوزه‌ها نمایندگانی با مشی اصولگرا و بدون رقیب اصلاح‌طلب وارد مجلس خواهد شد. مشخص نیست مقوله مردم سالاری دینی که نظام جمهوری اسلامی این همه به آن تاکید داشته است کجای انتخابات مجلس استان بوشهر ایستاده است. چرا به نمایش مردم سالاری دینی در انتخابات یازدهم در این استان توجه‌ای نشده و همه چهره‌های شاخص اصلاحات حذف شدند تا حتی کاندیدای دست دوم اصولگرایان نیز شانس پیروزی داشته باشند.

 

مگر رهبری بارها نفرمودند که حضور گسترده مردم بازدارندگی دشمنان از تهدیدات را به دنبال دارد . آیا مشارکت حداکثری بدون حضورهمه سلایق سیاسی درون نظام امکان‌پذیر خواهد شد؟
قطعا حضور همه سلایق سیاسی در جریان انتخابات مهم‌ترین انگیزه است که در جامعه باعث مشارکت حداکثری انتخابات خواهد شد.
چگونه می‌توان مردم را دعوت به حضور حداکثری نمود اما آنها را از امکان انتخاب و گزینش محروم کرد . دموکراسی را سازوکار مشخص برای رسیدن به نتایج نامشخص تعریف کرده‌اند اما امروز نتایج انتخابات مشخص است و آن اینکه اصولگرایان استان بوشهر به لطف رد صلاحیت های تعجب برانگیز، پیروز انتخابات خواهند شد.

 

انتخابات مجلس یازدم در استان به جای اینکه رقابتی بین همه سلایق سیاسی باشد صرفا رقابتی بین کاندیداهای اصولگرا میباشد . کاندیدای اصولگرا رقابتی درون حزبی و بدون اینکه چند پارگی آنان خطری برایشان داشته باشد از الان طبل پیروزی را به صدا درآورده‌اند. واضح و مشخص است برگزاری انتخابات با مشارکت حداقلی تضمین کننده پیروزی جریان سیاسی اصولگرا خواهد بود امری که بستر آن به وسیله متولیان امر در استان بوشهر مهیا شده بدون اینکه پیامدها و تبعات آنرا برای نظام مد نظر قرار دهند.

 

انتخابات‌های دوره‌های گذشته در استان بوشهر نشان داده است که اصولگرایان در انتخابات رقابتی با حضور چهره‌های شاخص اصلاحات قادر به رقابت نبوده و انتخابات را باخته‌اند یا اگر پیروز شده اند بر مبنای ویژگی‌های شخصیتی و یا حمایت های پنهان از کاندیدا بوده است.

 

اکثر رد صلاحیت شدگان اصلاح‌طلب بر مبنای عدم التزام به اسلام و ولایت فقیه رد شده اند تصمیم گیرندگان در این مورد بدانند که استراتژی رهبری در همه انتخابات‌های گذشته مشارکت حداکثری مردم در انتخابات بوده است لذا اینبار ما التزام این اشخاص و مجموعه ها را مورد سنجش قرار داده و سوال می‌کنیم که آیا مشارکت حداقلی به وجود آمده توسط شما برخلاف رویکرد مشارکت حداکثری رهبر انقلاب نیست؟ چرا التزامتان به ولایت فقیه را ذیل مشارکت حداقلی زیر سوال برده اید بهتر است متولیان امر برای یکبار التزام خویش به ولایت فقیه را مورد سنجش قرارداده تا مردم آنها را بر مبنای این اصل مورد رد صلاحیت قرار ندهند.


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا