پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
کد خبر: 25638
تعداد نظرات: ۰

صدای استان: این روزها هشدارهای پی در پی بانک‌ها برای گرفتن رمز پویا و عدم استفاده از رمز ایستا، مکرراً دیده می‌شود و چنان که از شواهد برمی‌آید اجباری بودن این طرح، سبب ایجاد نارضایتی در بسیاری از مردم شده است. به گزارش « صدای استان » به نقل از ایسنا؛ رئیس شعبه‌ی امام خمینی…

تاریخ انتشار: سه شنبه ، 24 دی 1398 - 11:36

صدای استان: این روزها هشدارهای پی در پی بانک‌ها برای گرفتن رمز پویا و عدم استفاده از رمز ایستا، مکرراً دیده می‌شود و چنان که از شواهد برمی‌آید اجباری بودن این طرح، سبب ایجاد نارضایتی در بسیاری از مردم شده است.

به گزارش « صدای استان » به نقل از ایسنا؛ رئیس شعبه‌ی امام خمینی بانک مسکن بوشهر در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ضرورت استفاده از رمز پویا و مزایا و معایب آن می‌گوید: «بر اساس گزارش‌هایی که از طرف پلیس فتا اعلام می‌شود، میزان جرائم در فضای مجازی زیاد شده و صفحات مجازی به کرات در حال هک شدن هستند و این در حالی است که مردم مرتب از رمز ایستا و صفحات مجازی شلوغ استفاده می‌کنند که به راحتی قابل هک کردن و کپی برداری است؛ برای کم شدن این خطر و به خاطر امنیت مردم، دولت تمام بانک‌ها را موظف کرده از رمزی استفاده کنند که فقط ۶۰ ثانیه اعتبار داشته باشد و به هکر فرصت برداشت از حساب شخص را ندهد.»

رمز پویا

منصور حیدرزاده با بیان اینکه استفاده مردم از رمزهای دوم خیلی زیاد است، عنوان می کند: «رمز دوم از حالت ایستا به رمز پویا با مهلت اعتبار ۶۰ ثانیه تبدیل می شود. دریافت رمز پویا کار دشوار و زمان بری نبوده و برخلاف آنچه تصور می‌شود ۶۰ ثانیه زمان کمی برای پرداخت نیست؛ چراکه گزینه‌ی کپی کردن رمز وجود دارد و الزامی برای یادداشت آن نیست؛ مثلاً شما می‌خواهید در موبایل بانک انتقال وجه دهید، تمام کارها را انجام می‌دهید و سپس رمز دوم که کپی کرده‌اید را الصاق (paste) می‌کنید.»

وی در توضیح چگونگی دریافت رمز پویا بیان می‌کند: «با استفاده از گوشی های ساده و مراجعه به خودپرداز، در گزینه رمز پویا، زیرمجموعه خدمات رمز پویا وجود دارد و با انتخاب آن اولین چیزی که از شما می‌خواهد شماره موبایل است؛ یعنی من نمی توانم رمز پویای فرد دیگری را فعال کنم چون پیامک ارسالی به همراه صاحب کارت ارسال می شود و هر شخصی برای دریافت رمز پویا نیاز به مراجعه دارد. البته پیامک حاوی رمز را می توان از طریق پیامک (برای گوشی های ساده) و یا از طریق اپلیکیشن (برای گوشی های اندروید یا IOS) دریافت کرد.»

این کارشناس ادامه داد: «رمز پویا را به وسیله‌ی خودپرداز، از دو طریق اپلیکیشن و پیامک می‌توان دریافت کرد. در حالت پیامکی رمز دوم دو قسمت دارد؛ در قسمت اول، عددی چهار رقمی برای فرد ارسال می‌شود و کافی است چهار شماره‌ی آخر کارت به شماره‌ی اعلام شده فرستاده شود که بلافاصله یک عدد ثابت چهار رقمی و محرمانه دریافت می‌گردد. عدد ثابت چهار رقمی در همان اقدام نخست دریافت شده که باید آن را ذخیره کرد. در قسمت دوم که متغیر است، باید چهار شماره‌ی آخر کارت را به سر شماره‌ی ۱۰۰۰۲۵۱۶ ارسال کرد، عددی دریافت می‌شود که چهار شماره‌ی اولش را فرد قبلاً داشته و این قسمت دوم رمز است. اما در حالت اپلیکیشنی به این صورت نیست و یک عدد ۸ تا ۱۰ رقمی ارسال می‌شود که هر بار متغیر است.»

حیدرزاده می‌افزاید: «به علت برخی مشکلات و مهیا نبودن زیرساخت‌ها، بانک مرکزی برای اینکه همه‌ی بانک‌ها با هم بتوانند این طرح را اجرا کنند، استفاده از رمز ایستا را تا پایان دی ماه تمدید کرده و از اول بهمن ماه تمام رمزهای ایستا غیرفعال خواهند شد مگر اینکه مجددا تصمیم بر تمدید گرفته شود.»

به گفته‌ی وی، مردم می‌توانند تا این زمان از رمز پویا یا ایستا استفاده کنند اما به محض اینکه رمز پویا فعال شود، رمز ایستا غیرفعال می‌گردد و امکان داشتن هر دو با هم وجود ندارد. رئیس شعبه‌ی امام خمینی بانک مسکن بوشهر می گوید: «برای داشتن رمز پویا الزامی به داشتن گوشی اندرویدی نیست، بلکه با گوشی های ساده نیز می توان این کار را انجام داد. بسیاری از مردم پرداخت قبوض را با موبایل یا خودپرداز و… انجام می دهند. برخی از افراد نیز مصرف رمز دوم بالایی دارند که تا استفاده از رمز پویا انجام نشود شاید سخت به نظر برسد، اما تا زمانی که استفاده نکنید برایتان راحت نخواهد شد و پس از آن با احساس امنیت از این امکان استفاده خواهید کرد.»

حیدرزاده در پایان اظهار می‌دارد: «مردم و افرادی که نزد ما می‌آیند از اجرای این طرح خیلی ابراز ناراحتی می‌کنند؛ شاید آن‌ها تا چند بار این کار را انجام ندهند برایشان سخت باشد. ما همیشه در برابر تغییر کمی مقاومت نشان می‌دهیم اما باید توجه داشت این کار برای امنیت و راحتی مردم و عدم سوء‌استفاده‌ی هکرها است.»


برچسب ها: #بانک‌ #رمز پویا
تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا