شنبه, ۹ فروردین , ۱۳۹۹
کد خبر: 25635
تعداد نظرات: ۰

حل معضل ترافیک در شهرها و تبعات منفی آن به حق یکی از مهم‌ترین مطالبات شهروندان از مسئولین و برنامه‌ریزان شهری است و این نکته نیز بر کسی پوشیده نیست که راهکارهای پیشنهادی و هزینه های صورت گرفته در اجرای این برنامه‌ها به همراه سایر هزینه‌های جانبی در بخش های سلامت و روان شهروندان، اهمیت…

تاریخ انتشار: سه شنبه ، ۲۴ دی ۱۳۹۸

حل معضل ترافیک در شهرها و تبعات منفی آن به حق یکی از مهم‌ترین مطالبات شهروندان از مسئولین و برنامه‌ریزان شهری است و این نکته نیز بر کسی پوشیده نیست که راهکارهای پیشنهادی و هزینه های صورت گرفته در اجرای این برنامه‌ها به همراه سایر هزینه‌های جانبی در بخش های سلامت و روان شهروندان، اهمیت و همکاری همه جانبه همه دستگاه ها و نقش مدیران شهری را در حل این مشکل برجسته می نماید.

« صدای استان »؛ برای این منظور تبیین مطالعه و ایجاد طرح جامع حمل و نقل شهری و تبعیّت تمامی مدیران دست اندرکار از طرح‌های پیشنهادی و اولویت بندی شده در این مطالعات امری ضروری بوده و به روزرسانی این مطالعات نیز موضوع ضروری تری خواهد بود. پیوستگی و تناسب برنامه‌های مدون در طرح های جامع بر مبنای بودجه مالی دستگاهها و همچنین رعایت موارد ذیل در این مقاله می تواند چشم انداز مطلوبی در حل معضل ترافیک برای بلندمدت و به صورت پایدار در شهرهای بزرگ فراهم نماید.

 

 

بدیهی است عدم توجه به برنامه ها و پیروی از یک مسیر مشخص از سوی تصمیم‌گیران بر مبنای برنامه های تعیین شده در طرح های جامع و همچنین بعضا” تصمیم گیری ها با سلایق شخصی در حل این مشکلات می تواند علاوه بر تبعات منفی بیشماری که ایجاد می نماید قطعاً گرهی بر گره های در هم پیچیده ترافیک و تبعات آن بیفزاید. لذا همکاری و همدلی در حل این مشکل برای همگان لازم و ضروری به نظر رسیده و یقیناً عواید اقتصادی حاصل از یک مدیریت درست، یکپارچه و اصولی براساس مباحث علمی در حل این معضل می تواند از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از هدر رفت سرمایه های ملی باشد. امید است با در نظر گرفتن این اصول که در کشورهای پیشرفته جواب بسیاری از مشکلات و مسائل را داده است ما نیز با الگویی صحیح و اصولی در راستای ایجاد شهری پاکیزه و به دور از ترافیک و شلوغی موفق باشیم.

 

 

راهکارهای موثر و پایدار سازی اثرات آن در کاهش ترافیک: برای رسیدن به هدف مدیریت مطلوب و پایدار ترافیک در بلندمدت و کاهش اثرات منفی آن و همچنین پرهیز از ازدحام طاقت‌فرسای خودروها در معابر شهری نیاز است علاوه بر آموزش‌های فرهنگی لازم به شهروندان جهت رعایت قوانین، در برنامه ریزی ها و تصمیم گیری های مدیریتی عوامل زیر نیز از سوی بخش‌های ذیربط مورد توجه قرار گیرند:
۱-اولویت بندی در اجرا و ساخت پروژه های شهری و برنامه ریزی مداوم در توسعه راهکارهای پیشنهادی در حوزه عمرانی به منظور هدف دار نمودن اجرای کلیه پروژه ها
۲-تعیین و یا تغییر کاربری در پوسته شهری و طرح تفضیلی بر مبنای ظرفیت ترافیکی معابر
۳-ساخت، بهسازی و توسعه معابر شهری در جهت افزایش ظرفیت تردد خودروها از قبیل( تعریض ،دوطبقه نمودن و احداث معابر جدید در حوزه عمران شهری)
۴-توسعه و نوسازی حمل و نقل ناوگان عمومی مانند (مترو، اتوبوس، تاکسی بر مبنای ظرفیت معابر موجود)
۵-اعمال محدودیت های ترافیکی شامل تعریف و تعیین محدوده طرح به شکل دائمی زوج یا فرد
۶-استفاده از تجهیزات و سیستم های حمل و نقل هوشمند در بخش های نظارتی
۷-احداث آزادراه‌ها
۸-استفاده از تجهیزات و امکانات ترافیکی( تابلوها ، علائم و…)
۹-استفاده از پارکینگ های طبقاتی در نقاط حساس و پر ازدحام شهر
۱۰-احداث گذرگاه‌های ویژه دوچرخه سواری
بر همین اساس با نگاه مثبت دکتر سیدنورالدین امیری شهردار بندر بوشهر،طرح های مطالعاتی در نقاط مختلف شهر بوشهر انجام گردید و در سال ۹۸ و ۹۷ راهکارها و پروژه های خوبی در نقاط پرترافیک در جهت ساماندهی حمل و نقل شهری و کاهش بار ترافیکی و ایجاد سهولت در تردد خودروها به عمل آمد که نتایج مؤثر و مشهودی نیز در پی داشت و از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره کرد :
۱-اصلاح هندسی معابر
۲-احداث پل عابر هوایی
۳-یکطرفه شدن بعضی از معابر با توجه به درخواست شهروندان و پس از کارشناسی لازم
۴-احداث ویلچرینگ های ویژه عبور توانیابان
۵-مکان یابی و نصب سرعت کاههای مختلف
۶-احداث میدان روبروی پارک شغاب
۷-انجام روکش آسفالت خیابان ها جهت تسهیل در تردد خودروها
۸- تکمیل تقاطع غیرهمسطح میدان آزادی
۹- اجرای پروژه تقاطع غیرهمسطح شهید سپهبد قاسم سلیمانی

مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری بندربوشهر


برچسب ها:
جدیدترین خبرها
بالا