جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
کد خبر: 25565
تعداد نظرات: ۰

بابک شاکر « صدای استان »؛ کمتر کسی از نسلهای پیشین شهر بوشهر را می شناسید که دوران تحصیلی ابتدایی خود را در دبستان گلستان طی ننموده باشد . دبستان گلستان یکی از مهم ترین اماکن فرهنگی و بنیادهای آموزشی دوران جدید در شهر بوشهر محسوب می شود که تاریخ تأسیس آن به سال١٣١٨ می…

تاریخ انتشار: شنبه ، 21 دی 1398 - 12:01

بابک شاکر

« صدای استان »؛ کمتر کسی از نسلهای پیشین شهر بوشهر را می شناسید که دوران تحصیلی ابتدایی خود را در دبستان گلستان طی ننموده باشد . دبستان گلستان یکی از مهم ترین اماکن فرهنگی و بنیادهای آموزشی دوران جدید در شهر بوشهر محسوب می شود که تاریخ تأسیس آن به سال١٣١٨ می رسد . در کشاکش دوره های مدرن آموزشی  توانست بار تحصیلات ابتدایی در بوشهر را به دوش بکشد،در  دوران  استانداری دکتر سالاری  تصمیم گرفته می شود که دبستان تاریخی به فرهنگسرا تبدیل شود  و مقدمات اینکار انجام شد از جمله تخلیه مکان  ،  تعمیر قسمت جدید و اختصاص بودجه به قسمت تاریخی که متاسفانه بعد از همه این آموزش و پرورش  قسمت جدید را به فرهنگسرا اختصاص نداد  و آن را به مدرسه غیر دولتی تبدیل کرد.
در این بین  چند صد میلیون تومان بودجه به مرمت ساختمان قدیمی اختصاص یافت، ولی متاسفانه با رفتن دکتر سالاری مثل بسیاری پروژه ها آن قسمت هم فرهنگسرا نشد آن نیز به جهاد دانشگاهی اختصاص یافت و پروژه یک فرهنگسرا در قسمت محروم بافت تاریخی بوشهر فراموش شد.
دبستان گلستان تنها یک محیط آموزشی نبوده که تاثیر آن در دوران مدرن سیستم آموزشی  مدرسه سعادت باعث پربار تر شدن نظام نوین آموزشی ایران در دهه های بیست شمسی شد و در تربیت نسل تازه ای از فرهیختگان ، نویسندگان و دانشمندان نقش بسزایی داشت . این دبستان همچنین توانست نسل تازه ای از آموزگاران را جذب نماید که بنیاد آموزش نوین و دانشسرایی را نیز در بوشهر بنا گذارند .
دبستان گلستان دوره های مختلفی از تغییرات را جهت تثبیت گذرانده است و همواره به عنوان یکی از عوامل ظهور و بروز متدولوژی جدید آموزشی شناخته می شد … که اگر نمونه مدرسه گلستان نبود شاید کودکان اقشار ضعیف در جامعه بوشهر در مکتب خانه ها فاقد دانش روز می ماندند … در واقع دبستان گلستان در امتداد انگیزه تأسیس مدرسه سعادت با آموزش همگانی و سیستم جدید حکومت ایران در دهه بیست بنیاد مهمی را بنا گذاشت .
*امروز اما ساختمان دبستان گلستان غریب با این پیشینه غریب مانده است و آنچه بایسته آن است در حقش ادا نشده است . انتظار می رود بقایای ساختمان  این دبستان به صورت یکی از اماکن مهم فرهنگی و تاریخی بوشهر مورد بهره برداری قرار گیرد .
ملت های بینش مند ملتهایی هستند که در تاریخ خود آینده ای بالنده را متصور می شدند که هر چه ما به پیش می رویم حفظ این بنیادهای ارزشمند ضرورت های فرهنگی و ارزش های مهم اجتماعی را برای ما پر رنگ می کند .
دبستان گلستان امروز تاریخی فراموش شده است …

برچسب ها: #بابك شاكر
تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا