جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
کد خبر: 25026
تعداد نظرات: ۰

صدای استان: نمایشگاه هفته پژوهش دانشگاه های استان بوشهر با استقبال سرد و عدم حضور دانشگاه های استان روبرو شد و غرفه های خالی و بدون شور و نشاط حکایت از نارضایتی دانشگاه های استان از برنامه ریزی ها و نحوه برگزاری این نمایشگاه داشت… به گزارش «صدای استان»؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر…

تاریخ انتشار: شنبه ، 23 آذر 1398 - 13:25

صدای استان: نمایشگاه هفته پژوهش دانشگاه های استان بوشهر با استقبال سرد و عدم حضور دانشگاه های استان روبرو شد و غرفه های خالی و بدون شور و نشاط حکایت از نارضایتی دانشگاه های استان از برنامه ریزی ها و نحوه برگزاری این نمایشگاه داشت…

هفته پژوهش

به گزارش «صدای استان»؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: دو دلیل برای عدم شرکت در نمایشگاه هفته پژوهش داشتیم، یکی اینکه همزمان نمایشگاهی در تهران  داشتیم و به این خاطر عملا امکان حضور در این نمایشگاه برای ما فراهم نبود. وسایل و امکانات و همکاران و نیروهای ما به تهران منتقل شده و اینکه بخواهیم همزمان در دو جا شرکت داشته باشیم وجود نداشت. دوم اینکه مبالغی پول می گیرند که به نظر من ضرورت ندارد و پارسال هم نسبت به این موضوع اعتراض داشتیم. دو غرفه هم به دانشگاه آزاد اختصاص داده بودند اما ما موافق این مبلغ نبودیم.

باید زمینه حضور حداکثری مراکز دانشگاهی فراهم شود 

عبداللهی ادامه داد: با توجه به اینکه حضور ما در این نمایشگاه افتخاری است طبیعتا باید زمینه برای حضور هر چه بیشتر و حداکثری همه دانشگاه ها و مراکز دانشگاهی فراهم شود که به عقیده من خود این مبالغ بازدارنده است. این دلایل باعث شد که امسال توفیق حضور در نمایشگاه را نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته نیز با پرداخت هزینه در این نمایشگاه شرکت کردیم، افزود: بنده در جلسه استانداری با دوستان دیگر مطرح کردم که اگر حاضر باشند نمایشگاه هفته پژوهش در دانشگاه آزاد برگزار شود حاضر هستیم به شکل رایگان آن را برگزار کنیم و بنابراین وقتی خودمان می گوییم مجانی است انتظار نداریم که در دانشگاه دیگری با دریافت وجه همراه باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر اظهار کرد: مسئولان استان و دانشگاه های برگزار کننده مسئولیت فراهم کردن این امکانات را دارند و فضا هم که نمی خواهد ایجاد شود و همان فضای موجود است و خدمات خاصی نیز ارائه نمی شود. لذا من فکر می کنم باید یک توازن و تعادلی در این شرایط که همه چیز توسط دانشگاه مادر ارائه می شود و در اختیار آنها است، ایجاد شود.

دانشگاه ها باید در بخش های مختلف مشارکت داشته باشند

عبداللهی تصریح کرد: بحث دیگر اینکه برنامه ها نیز از نظر زمان بندی باید تغییر کند، هر ساله نمایشگاه آثار پژوهشی یا فن بازار را در دانشگاه آزاد و در بازه زمانی هفته پژوهش داریم که اگر به این صورت باشد امکان حضور ما بسیار ضعیف خواهد بود. علاوه بر مشورت و هماهنگی، همه دانشگاه ها باید در بخش های مختلف این رویداد مشارکت داشته باشند و همه امور در دست یک دانشگاه نباشد بلکه همه دانشگاه ها مشارکت داشته باشند.

این مسئول افزود: البته ما در این بخش ها همکاری داریم و حساسیتی نیز بر روی این قبیل مسائل وجود ندارد اما به نظر می رسد که اگر می خواهیم توفیقی حاصل شود باید یک تعامل حداکثری وجود داشته باشد و فضا برای تشریک مساعی و همکاری همه دانشگاه ها فراهم شود. اگر حتی مقررات، دستورالعمل ها و بخشنامه های ابلاغی از وزارت عطف هم این را می گوید می شود در استان این را تعدیل کرد، یعنی هیچ مانعی برای مدیریت شرایط و هم افزایی وجود ندارد. 

وی یادآور شد: دانشگاه ها انتظار دارند که چنین موضوعاتی بر اساس تعامل و تشریک مساعی مدیریت شوند و فضا برای حضور همه دانشگاهیان فراهم شود.

از عدم برنامه ریزی صحیح تا تصمیمات بدون مشورت

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان بوشهر در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: عدم برنامه ریزی صحیح هفته پژوهش که متولی آن دانشگاه مادر است، عدم اطلاع رسانی درست و واضح به دانشگاه ها، و تصمیمات بدون مشورت، البته جلسه هماهنگی برگزار شد اما بعضی وقت ها تاریخ هایی که همکاران اعلام می کنند وتو می شود و تصمیماتی می گیرند که از چارچوب جلسه خارج است. نمادین جلسه ای برگزار می شود اما این جلسه خروجی مطلوبی ندارد.

اکبر منصوری نسب با اشاره به روند برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش سال جاری افزود: البته این مربوط به امسال هم نیست و سنوات گذشته نیز این اتفاق مکررا رخ داده و ۲ سال است که دانشگاه فنی و حرفه ای به این وضعیت اعتراض دارد و حضور پیدا نمی کند.

وی بیان کرد: موضوع بعد انتخاب پژوهشگران استان که در انحصار دانشگاه خلیج فارس است و در ۵-۴ سال سابقه مدیریت خود ندیده ام که به جز دانشگاه خلیج فارس و یک نفر هم از دانشگاه علوم پزشکی -که طبق فرمت یک نفر باید از این دانشگاه باشد- از دانشگاه های پیام نور، فرهنگیان، علمی و کاربردی، و فنی حرفه ای کسی انتخاب شود؛ گویی هیئت علمی این دانشگاه ها جزئی از پژوهشگران استان نیستند. 

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای بوشهر ادامه داد: چارچوب هایی برای خودشان تعیین می کنند و طبق آن عمل می شود که البته مشکل در چارچوب های وزارت علوم نیز هست و این انتخاب تنها در انحصار خودشان است. لذا به خاطر این رویه که معمول شده امسال و سال قبل حضور پیدا نکردیم.

منصوری نسب با اشاره به اینکه قوانین قابل انعطاف است، گفت: وزارت علوم چارچوبی برای انتخاب پژوهشگران تعیین کرده است و شاید دانشگاه خلیج فارس نیز در همین مسیر پژوهشگر را انتخاب می کند ولی اغلب استانها در جلساتی که پیش از هفته پژوهش تشکیل می دهند موارد وزارت علوم را انعطاف داده و آنها را تعدیل می کنند و برای هر دانشگاه سهمیه ای جهت حضور تعیین می کنند.

متاسفانه دانشگاه ها در نمایشگاه پژوهش هیچ جایگاهی ندارند

این مسئول یادآور شد: من بر روی موضوع انتخاب پژوهشگر بحث زیادی ندارم و اعتراض عمده من بر روی نمایشگاه پژوهش است که متاسفانه دانشگاه ها هیچ جایگاهی ندارند. هر دانشگاه باید در دانشگاه ّخلیج فارس حضور پیدا کرده و کلی پول بدهد برای اینکه فضای غرفه در اختیارش بگذارند و مواردی از این قبیل که برای دانشگاه ها ناخوشآیند است.

وی ادامه داد: به دلیل تمام موارد گفته شده و همینطور اطلاع رسانی ناصحیح و ضرب العجلی، انحصارطلبی و مواردی از این دست ما حضور پیدا نکردیم.

دانشگاه مادر رسالت معین بودن خود را خوب انجام نمی دهد

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان بوشهر عنوان کرد: پیش از این هم گفته ام متاسفانه دانشگاه های استان جزیره ای عمل می کنند و هر کس ساز خودش را می زند و تعامل کمی بین دانشگاه های استان وجود دارد، البته آقای دکتر چمکوری، مشاور استاندار انصافا خیلی تلاش می کنند که این تعامل ایجاد شود ولی به نظرم دانشگاه مادر خوب مادری نمی کند و رسالت معین بودن خود در استان را خوب انجام نمی دهد.

اکبر منصوری نسب با اشاره به نگاه از بالا به پایین در میان دانشگاه های استان بوشهر گفت: متاسفانه ادعای برتری بدون دلیل وجود دارد که به ارتباط و تعامل و رشد دانشگاه ها آسیب می زند، در استان های دیگر اینگونه نیست اما متاسفانه در بوشهر این اتفاق رخ می دهد، اگر به آمار دانش آموختگان دانشگاه فنی حرفه ای نگاه کنیم، اشتغال این دانشگاه نسبت به بقیه دانشگاه ها در وضعیت مناسب تری قرار دارد. ما مدعی اموزش مهارت هستیم و فارغ التحصیل ما سربار دولت نیست و این را در عمل نیز نشان داده ایم. 

انحصارطلبی و نبود هم افزایی در میان بعضی از دانشگاه ها مشکل بزرگی است 

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر در گفت‌وگو با ایسنا در این خصوص گفت: تغییر تاریخ نمایشگاه هفته پژوهش و اطلاع رسانی نامناسب و دیرهنگام به دانشگاه ها از مواردی است که زمینه اعتراض دانشگاه ها را به وجود آورده است.

علی احمدی زاده بیان کرد: هنگامی که نامه دعوت به نمایشگاه هفته پژوهش به دست ما رسید فرصت کافی برای جمع آوری و ارائه دستاوردهای پژوهشی -با توجه به زمان اعلام و زمان افتتاح نمایشگاه که تنها ۲۴ ساعت بود- وجود نداشت و این باعث شد نتوانیم دستاوردهای پژوهشی خود را در نمایشگاه به عرضه بگذاریم.

وی تصریح کرد: همچنین الزام بر پرداخت پول جهت اختصاص غرفه به دانشگاه ها و اینکه برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش تنها بر عهده دانشگاه خلیج فارس به عنوان دانشگاه مادر بدون پرسیدن نظر سایر دانشگاه ها در کارگروه پژوهش استان مورد بحث است که این موضوعات نیاز به بررسی و اصلاحات دارد.

این مسئول خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی به عنوان یکی از بزرگترین نهادهای علمی پژوهشی کشور که تاکنون بیش از ۱۰۰ فناوری را تجاری سازی نموده است که بعضی از این فناوری ها مانند بازوی بارگیری نفت، دکل های حفاری و مته های حفاری در استان موجب اتفاقات مبارکی در حوزه پژوهش و رفع مشکلات صنعت نفت شده است. وظیفه ذاتی این نهاد علمی ایجاد پل ارتباطی بین صنعت و دانشگاه است و هر جا به این نهاد پژوهشی اعتماد شده توانسته است به خوبی جواب این اعتماد را بدهد.

رئیس جهاد دانشگاهی بوشهر اظهار کرد: دانشگاه ها توقع دارند به میزان نقش آفرینی در حوزه های علمی آموزشی، پژوهشی و تاثیرگذاری در سپهر علمی استان در موارد مختلف مشارکت داشته باشند و فعالیت و همکاری آنها نادیده گرفته نشود.

عدم برنامه ریزی صحیح هفته پژوهش

احمدی زاده یادآور شد: در خصوص هفته پژوهش باید نظر دانشگاه های دیگر نیز در خصوص زمان برگزاری نمایشگاه و برنامه های این هفته پرسیده شود، نه اینکه یک روز قبل از افتتاح نمایشگاه اطلاع رسانی شود و دانشگاه ها فرصتی برای تجهیز غرفه نداشته باشند. متاسفانه دانشگاه مادر به خوبی نقش دبیری کارگروه پژوهش استان را مدیریت نکرده است و هیچ هم افزایی در این کارگروه وجود ندارد.

وی ادامه داد: اگر هم افزایی بین دانشگاه ها اتفاق بیفتد و همچنین بودجه های آموزشی و پژوهشی به عدالت در بین دانشگاه ها و نهادهای علمی تقسیم شود و همه مراکز دانشگاهی در سند دانش بنیان و توسعه استان نقش و ماموریت داشته باشند، اتفاقات فناورانه خوبی را شاهد خواهیم بود. اما در حال حاضر و متاسفانه انحصار طلبی دانشگاه ها یکی از مشکلات بزرگ استان ما است که نیاز به رسیدگی و هم اندیشی برای حل این معضل وجود دارد.  

استان بوشهر باید در مرز علم و فناوری حرکت کند

رئیس جهاد دانشگاهی بوشهر عنوان کرد: استان بوشهر باید در حوزه فناوری و دستاورد پژوهشی در کشور نقش افرینی کند اما دانشگاه های استان به علت جزیره ای عمل کردن تاکنون به خوبی این نقش را ایفا نکرده اند، حتی دانشگاه های استان در کمیته بازرگانی نفت حضور ندارند و علت آن اینکه نتوانستیم هم افزایی لازم را بین دانشگاه ها ایجاد کنیم و در تجاری سازی فناوری و ارتباط با صنعت به خوبی عمل کنیم. البته دکتر چمکوری، مشاور علمی و پژوهشی استاندار و آقای زرین فر معاون اقتصادی استاندار تلاش های خوبی را انجام داده اند که همین جایگاهی که الان در حوزه علم و فناوری هستیم را مدیون افراد مذکور هستیم.

وی تصریح کرد: استان بوشهر با توجه به ظرفیت های مهم در حوزه صنعت و انرژی می تواند نقش مهمی در تولید و تجاری سازی فناوری داشته باشد. دانشگاه های نسل سوم و چهارم باید کارآفرینی و تجاری سازی فناوری داشته باشند اما متاسفانه دانشگاه های ما فقط ساختمان سازی می کنند و به بودجه دولتی وابسته هستند. این نگاه باید از دانشگاه های ما برداشته شود و بودجه ها و اعتبارات بابت تولید فناوری و حل مشکل کشور هزینه شود، اگر این فرهنگ در دانشگاه‌ها جا بیافتد که فرد با تخصص خود، محصولی تولید کند و تجاری سازی کند تمام موانع از بین خواهد رفت.

علی احمدی زاده بیان کرد: جهاددانشگاهی ۳۱ طرح ملی فناورانه برای رفع نیازهای روز کشور مرتبط با مسائل اقتصادی را از ابتدای سال ۹۸ برعهده گرفته که یکی از این طرح های مهم کسب دانش فنی و تولید و تکثیر بچه ماهی سی باس است که در استان بوشهر اجرایی خواهد شد.

اطلاع رسانی نامناسب و هزینه بالای اجاره غرفه ها از دلایل عدم استقبال دانشگاه ها

مشاور استاندار بوشهر در امور علمی و پژوهشی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص عدم استقبال و حضور نیافتن دانشگاه ها در نمایشگاه هفته پژوهش گفت: امسال در جلسات شورای پژوهش و فناوری استان ظاهرا یک یا دو جلسه با محوریت هفته پژوهش برگزار شده بود که بنده اطلاعی نداشتم. در سالهای قبل به من اطلاعاتی داده میشد و در جلسات نیز به عنوان نماینده استاندار شرکت می کردم اما امسال در این زمینه به من اطلاع رسانی نشد. ولی چیزی که از روسای دانشگاه ها و نهادهای پژوهشی همچون جهاد دانشگاهی به من منتقل شده این است که ظاهرا به دلیل عدم اطلاع رسانی در زمان مناسب که فرصت کافی برای جمع آوری دستاوردها و حمل فیزیکی و ارائه در آن فضا برای آنان فراهم نبوده است و مورد دوم نیز که هزینه اجاره غرفه ها و حضور در نمایشگاه هزینه بالایی است که از عهده خارج است.

علیرضا چمکوری در پاسخ به اینکه چنین هزینه زیادی برای اجاره غرفه ها بابت چه چیزی دریافت می شود، گفت: امسال متاسفانه در جلسات هماهنگی هفته پژوهش که توسط گروه پژوهش و فناوری استان برگزار میشده است به من اطلاع رسانی نشد که اگر حضور داشتم الان می توانستم با بیان جزئیات موضوع را شرح دهم اما چیزی که از برآیند اظهارات دانشگاه ها می توان فهمید همین است که هزینه بابت اجاره محل به علاوه خدمات جانبی احتمالی همچون آب و برق و غذا و… است که اطلاعی در خصوص کارشناسی هزینه ندارم.

وی خاطرنشان کرد: رئیس شورای پژوهش و فناوری استان استاندار بوده و به لحاظ ساختاری رئیس دانشگاه مادر که در استان ما دانشگاه خلیج فارس محسوب می شود دبیر این شورا است. نمی دانم این رویداد با اطلاع و هماهنگی استاندار بوده است یا نه اما از بنده به عنوان مشاور علمی و پژوهشی استاندار محترم برای شرکت در جلسات هماهنگی شورای پژوهش دعوتی به عمل نیامده است.

باید نقش تمام دانشگاه ها دیده شود

مشاور علمی استاندار بوشهر تاکید کرد: توصیه من این است که روسای دانشگاه ها با هم تعامل داشته باشند، زیرا تفاوت مجموعه های دانشگاهی و پژوهشی با سایر مجموعه ها این است که قشر تحصیلکرده بوده و همگی دارای تحصیلات آکادمیک هستند که در مباحث خود محورهای مشترکی دارند و کار سختی نیست که به یک تعامل مشترک برسند.

چمکوری با اشاره به برخی مسائل موجود توضیح داد: برای مثال در بحث انتخاب پژوهشگر برتر روسای دانشگاه ها عنوان کردند ما پژوهشگرانی داشتیم که حائز شرایط پژوهشگر برتر بوده اند ولی ظاهرا در شورا این موارد منظور نشده است. و یا اینکه مقالات بعضی از پژوهشگران منظور نشده است، البته بخشنامه و آیین نامه هایی برای این موضوع وجود دارد اما اعتقاد من بر این است که در استان بوشهر برای توسعه فعالیت های آموزشی و پژوهشی که نقش مستقیم در توسعه استان دارند از همه ظرفیت ها استفاده کنیم و باید حتما نقش تمام دانشگاه ها دیده شود.  

وی افزود: یکی از شرایط احراز پژوهشگر برتر در آیین نامه ها داشتن چند مقاله ISI است، و دانشجوهای مقطع تحصیلات تکمیلی حتما دارای مقالات پذیرفته شده با این نمایه هستند. اولویت دانشگاه فنی و حرفه ای مهارت آموزی است اما نمی توان نقش اساتید این دانشگاه در توسعه استان و همچنین نقش پژوهشی آنها را نادیده بگیریم. ما می گوییم ممکن است نقش آفرینی دانشگاه در حوزه های پژوهش و فناوری نقش های یکسانی نباشد و یکی بیشتر باشد و یکی کمتر؛ اما نباید بگوئیم فقط یک مرکز تمام این نقش آفرینی ها را انجام می دهد و یک دانشگاه هیچ نقشی ندارد.

مشاور استاندار بوشهر در امور علمی و پژوهشی عنوان کرد: دانشگاه ها می گویند دانشگاه مادر نقش بیشتری دارد و از این بابت مشکلی ندارند که درصد بیشتری متعلق به این دانشگاه باشد اما آیا دانشگاه های دیگر هر کدام ۱۰ درصد نقش ندارند؟ برای نمونه در دانشگاه آزاد اساتید نخبه زیادی داریم که در سطح ملی واجد شرایط استاد یا پژوهشگر برتر هستند و نمی شود که بگوییم در سطح استان این شرایط را ندارند.

اگر نقش تمام دانشگاه ها را نبینیم استان ضرر می کند

علیرضا چمکوری تصریح کرد: باید به گونه ای عمل شود که بتوانیم از تمام ظرفیت ها استفاده کنیم و نقش تمام دانشگاه ها را ببینیم و اگر این کار را نکنیم استان ضرر می کند. مگر یک دانشگاه تا کجا توان دارد که همه حوزه ها را پوشش دهد؟ به عنوان نمونه در حوزه شیلات و آبزیان اطلاع دارم که جهاد دانشگاهی کار کرده و طراحی آبشیرین کن و موارد دیگری را انجام داده اند و حق آنها است که دیده شوند و مورد حمایت قرار بگیرند.

وی تاکید کرد: باید ظرفیت همه دانشگاه ها در حوزه آموزش و پژوهش به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد. رئیس دانشگاه آزاد می گوید که بزرگترین و قدیمی ترین دانشگاه استان است و نزدیک به ۳۰ رشته در مقطع دکترا دارد. آیا استاد  تمام های این دانشگاه هیچکدام نتوانسته اند پژوهشگر برتر باشند؟ و یا دانشگاه پیام نور، جهاد دانشگاهی، علوم پزشکی و…؛ لذا این خیلی قابل قبول نیست که یک خط کش گذاشته و بین دانشگاه ها تفاوت قائل شویم.

مشاور علمی استاندار بوشهر بیان کرد: بنابراین در حوزه های آموزش، پژوهش و فناوری باید به ظرفیت همه دانشگاه ها توجه شود و از این ظرفیت ها استفاده شود چون این در نهایت به نفع استان است.

به گزارش ایسنا، جمیع اظهارات روسای دانشگاه و موارد مطروحه نشان می دهد که برپایی برنامه هایی همچون نمایشگاه هفته پژوهش بدون هماهنگی و جلب مشارکت و همفکری سایر دانشگاه صورت گرفته و به گونه ای در انحصار دانشگاه مادر استان بوشهر -دانشگاه خلیج فارس- قرار گرفته است.

شرایطی همچون دریافت مبلغ چند میلیونی از دانشگاه‌ها بدون ارائه خدمات خاص، عدم هماهنگی و انجام مشورت، و همچنین دیدگاه انحصاری و نگاه بالا به پایین دانشگاه‌های استان بوشهر را نسبت به وضعیت موجود معترض کرده است.


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا