پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کد خبر: 22108
تعداد نظرات: ۰

در جامعه ما که معمولا زندگی آدم‌ها در فضای خصوصی و عمومی زمین تا آسمان با هم فرق دارد، باید خیلی مواظب بود تا تبدیل به سوژه آدم‌ها نشد.     « صدای استان »؛  آدم معروف‌ها همیشه از فلش دوربین‌های پاپاراتْزی‌ها(به عکاسانی گفته می‌شود که کارشان تهیهٔ عکس‌های جالب از چهره‌های سرشناس به‌ویژه هنرمندان و…

تاریخ انتشار: شنبه ، 1 تیر 1398 - 12:24

در جامعه ما که معمولا زندگی آدم‌ها در فضای خصوصی و عمومی زمین تا آسمان با هم فرق دارد، باید خیلی مواظب بود تا تبدیل به سوژه آدم‌ها نشد.

 

 

« صدای استان »؛  آدم معروف‌ها همیشه از فلش دوربین‌های پاپاراتْزی‌ها(به عکاسانی گفته می‌شود که کارشان تهیهٔ عکس‌های جالب از چهره‌های سرشناس به‌ویژه هنرمندان و ورزشکاران و نیز خانواده و نزدیکان آنان و فروش این تصاویر به مجلات مختلف است) وحشت داشتند. آنها می‌ترسیدند در جایی و یا در حالتی که نباید تصویر آنها برداشته شود و ماجرا از پشت ماجرا برای آنها بوجود بیاید.

 

 

حالا با پیشرفت تکنولوژی و گسترش گوشی‌های هوشمند، تقریبا همه مردم تبدیل به پاپاراتزی شده‌اند. یعنی آدم‌ها در هرکجا که هستند باید آماده باشند که همان روز یا روز بعد تصویری منتشر شده از خود در فضای مجازی را ببیند.

در همین روزهای اخیر در ایران شاهد انتشار یک عکس و یک فیلم پرحاشیه از بازیگران تلویزیون ایران بودیم. اولی تصویری مربوط به رامبد جوان و نگارجواهریان بود و دومی فیلمی از ستاره اسکندری.

 

 

آی آدم‌ها! دیگر فضای خصوصی نداریم

 

 

در هر دو این‌ها، در خارج از کشور بودند و فکر نمی‌کردند تصویرشان آنهم با ظاهری متفاوت از آنچه در ایران هستند چنین گسترده پخش شود.

بعد از انتشار این عکس‌ها بازهم بحث حریم خصوصی و حریم عمومی مطرح شد و خیلی‌ها گفتند که حریم خصوصی این بازیگران زیرپا گذاشته است و عده‌ای دیگر نیز بر این باور بودند که چون این افراد مشهور بودند و در فضای عمومی نیز حضور داشتند، عکس برداری از آنها هیچ اشکالی نداشته است.

 

 

در این نوشتار قصد اثبات خصوصی بودن و یا عمومی بودن حریم را نداریم بلکه می‌خواهیم بگوییم، آدم معروف‌ها در هر حوزه‌ای باید بدانند که دیگر حریم خصوصی ندارد.

ماهی‌های آکواریوم را دیده‌اید، تمام حرکات آنها جلوی چشم آدم‌هاست و زندگی امروز به مثابه زندگی در یک آکواریوم است.

 

 

نه تنها آدم معروف‌ها بلکه همه کسانی که در حال زندگی در جامعه هستند باید مواظب رفتار خود در فضاهای عمومی و حتی خصوصی خود باشند.

هر لحظه ممکن است عکسی از ما در یک مهمانی خانوادگی در فضای مجازی دست به دست شود. می‌تواند حضور در یک عروسی، آنهم در قسمت خانم‌ها با تیتر، عکس بی حجاب بازیگر مشهور، دست به دست شود.

 

 

بسیاری از ما در جمع دوستان کمی صمیمی‌تر و البته بی‌ادبانه‌تر حرف می‌زنیم اما ممکن است یکی از این دوستان فیلمی برداشته و در فضای مجازی منتشر کند.

در فضای مجازی به راحتی می‌شود کلاغ دم سیاه با آن قار قار گوش خراشش را به جای یک قناری زرد خوش صدا قالب کرد.

 

 

در جامعه ایران آبرو خیلی مهم است حتی برای برخی مهم تر از جان است و ممکن است همین تصاویر و فیلم‌ها باعث شد آبرویی بریزد و زندگی‌های تباه شود.

اتفاق خوبی نیست که آدم‌ها حتی در خصوصی‌ترین لحظات زندگی خود احساس آرامش نکنند اما چاره‌ای نیست. در جامعه ما که معمولا زندگی افراد در فضای خصوصی و عمومی زمین تا آسمان با هم فرق دارد، باید خیلی مواظب بود تا تبدیل به سوژه نشد./عصرایران

 

 


تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا