پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
کد خبر: 22104
تعداد نظرات: ۰

در آستانه هفته بزرگداشت قوه قضائیه طی مراسمی با حضور جمعی از مسئولان، ریش سفیدان و خانواده مقتول، قاتلی از قصاص نفس نجات یافت. به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی و ارتباطات دادگستری کل استان کهگیلویه و بویراحمد حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مزارعی، رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد این حرکت را…

تاریخ انتشار: شنبه ، 1 تیر 1398 - 10:16

در آستانه هفته بزرگداشت قوه قضائیه طی مراسمی با حضور جمعی از مسئولان، ریش سفیدان و خانواده مقتول، قاتلی از قصاص نفس نجات یافت.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی و ارتباطات دادگستری کل استان کهگیلویه و بویراحمد حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مزارعی، رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد این حرکت را از سوی جمعی از سادات یک حرکت فرهنگی در استان نامید.

وی گفت: شما متنفذین، ریش سفیدان و بزرگترهایی که در بین این ۲ طایفه مداخله و در بین فامیل آمدید این فرهیختگی و بزرگی فامیل مرحوم سید مجید سادات فرجی را می‌رساند، و اینکه بعد از چند سال به این نتیجه رسیدند که خدایا تو بخشنده‌ای، ما هم می‌بخشیم.

رئیس شورای قضائی استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: امروز سید بزرگوار، پدر این مرحوم و فامیل این خانواده، این حرکت بزرگ و قرآنی را عملی و الگو کردند و این یک حرکت فرهنگی برای استان و همه کشور است.

مزارعی اظهار کرد: حرکت فرهنگی و قانون مداری دیگری که این خانواده پیشه کردند این بود که کسی را تهدید و متعرض به خانواده‌ی قاتل نشدند و آنها را در عسر و حرج قرار ندادند و الان این حقی را که خدای تعالی و قرآن کریم و قانون برای آنها احراز، اثبات و تبیین کرده، این خانواده به فرمایش حضرت حق اقتدا و عفو کردند.

وی با بیان که باید دست پدر خانواده و فامیل شأن را بوسید فامیلی که فرهنگ‌مدارانه و با آرامش و بدون تعرض، ذره‌ای ایجاد مزاحمت برای خانواده قاتل نکردند، خاطرنشان کرد: توقع از این بزرگوار هم همین بود، انسانی بزرگ، قطعاً همین توقع هم بود، خاصه فامیل سادات فرجی که این حرکت از ناحیه این خانواده شریف و بزرگ، یک مبنای فرهنگی در استان کهگیلویه و بویراحمد و کشور است.

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: گاهی اوقات براثر مباحث خواسته یا ناخواسته ممکن است یک قتلی رخ می‌دهد و باید فرهنگ مدارانه و موضوع را به قانون واگذار کنیم.

مزارعی ادامه داد: ما مجموعه دستگاه قضائی و همکارانم و اعضای شورای قضائی که امروز خدمتتان رسیدیم قطعاً خودمان را خادم شما می‌دانیم.

وی با اینکه این موضوع باید به یک فرهنگی تبدیل شود، عنوان کرد: از صدا و سیمای استان که در تمام عرصه‌های فرهنگی زحمات زیادی می کشند، می‌خواهم این موضوع را مرتب در کشور انعکاس دهند آن هم در استان عشیره‌ای و قبیله‌ای که اگر قتلی رخ دهد بر اثر فرهنگی که برگرفته از شجاعت و شهامت آنهاست فرهنگی حاکم است که همه فامیل برانگیخته می‌شوند و اما فرهنگ گذشت و شهامت و شجاعت آن را دارند، لذا این موضوع را منتشر نمایند.

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به این بخشش قصاص نفس تاکید کرد: بزرگانی در استان کهگیلویه و بویراحمد هستند که خون جوان شأن را عفو می‌کنند. خانواده محترم سادات فرجی و بستگان شأن یقین بدانید این حرکت شما که اکنون ۲ طایفه در کنار هم هستند، موجب خشنودی قلب امام زمان (عج) و دل مقام معظم رهبری که سکاندار جهان اسلام هستند و فراتر از جغرافیای ایران اسلامی است شد.

مزارعی به خانواده قاتل نیز توصیه کرد: شما خانواده محترم رحمانی که مورد لطف قرار گرفتند سفیری برای ایجاد این فرهنگ در جامعه و انتقال این رأفت باشید. اینکه تعدادی انسان‌های مؤمن، خیِّر و متّقی واسطه شدند تا این حرکت زیبا انجام بگیرد.

وی ضمن بیان این موضوع که شاید اقتضای کار بنده و همکارانم در حوزه قضائی صدور حکم مقتضی قضائی باشد، بیان کرد: اما از خانواده همین قضات و همکاران واسطه خیر می‌شوند و با کمک شورای حل اختلاف در این پرونده وساطت و خدمت خانواده سادات فرجی عرض ارادت کردند.

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تقارن خوبی بود که در هفته قوه قضائیه که همزمان با شهادت معمار دستگاه قضائی شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی در منزل یکی از سلاله پیامبر (ص) سید بزرگوار آقای سادات فرجی جمع شویم و در یک امر و فرهنگ خیر یک حرکت بزرگ را رسانه‌ای و اجتماعی کنیم تا همه مردم در سطح استان و کشور بدانند که پدر عزیزی از خون جوانش با وجود حق شرعی و قانونی‌اش برای اینکه یک فامیل و یک جامعه آرام باشند، می‌گذرد.

مزارعی تصریح کرد: در استان کهگیلویه و بویراحمد دستگاه قضائی در مقابل تکلیفی که در برخورد با جرایم در همه پرونده‌ها دارد با وجود این که تکلیف دارد ورود، برخورد و حکم قانونی را صادر کند، جوانی در یک درگیری به قتل می‌رسد با برکت خدای تعالی و جده سادات و بزرگواری خودشان مصالحه‌ای انجام شد و طرف مقابل را بخشیدند و این سید عزیز امروز پس از قریب ۱۰ سال این خانواده را از دغدغه‌ای که داشتند نجات می‌دهد و یک کار فرهنگی ایجاد کردند.

وی افزود: دعا کنیم در استان ولایی کهگیلویه و بویراحمد از این به بعد چنین اتفاقی نیفتد و اگر اتفاقی افتاد با بزرگ منشی که در قوم لر می بی نم، نگذارند تنش ایجاد شود. دستگاه قضائی در کنار رسالت برخوردی، رسالت کار سازشی و رفع اختلاف را هم دارد این امر با کمک شورای حل اختلاف ریش سفیدان و افراد ذی نفوذ انجام می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد نام و یاد آیت الله العظمی مرحوم سید کرامت الله ملک حسینی را گرامی داشت و گفت: آن مرحوم انصافاً مرد بزرگی در جنوب کشور بود و اکنون فرزند بزرگوارش سید شرف الدین ملک حسینی هم بحمدالله در استان موجب برکت و مؤثر هستند.

مزارعی ادامه داد: در دو سال گذشته ششمین پرونده قتلی است که دستگاه قضائی مداخله و با کمک ریش سفیدان و اقارب و بستگان خانواده مقتول و با وساطت خانواده قاتل و بزرگترهای که در استان وجود دارد با صلح و سازش مختومه شده است و همین جا اعلام می‌کنم بنده هم خادم و دست بوس مردم استان هستم.

وی اضافه کرد: تا روزی که در این استان هستم قول شرف می‌دهم نگذارم ذره‌ای خلاف قانون خاصه در حفظ خون مسلمان کم و زیاد شود.

به گزارش ایسنا، سید محمد ابراهیم ساجدی، رئیس اداره امور شوراهای حل اختلاف استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این مراسم در خصوص این پرونده قتل گفت: این قتل در سال ۱۳۸۹ اتفاق افتاد. قاتل و مقتول همکلاسی بودند.

وی افزود: می‌توان گفت یکی از قتل‌هایی در استان بود که هیچ گونه تعارضی از سوی طایفه مقتول نسبت به طایفه قاتل رخ نداد.

ساجدی اظهار کرد: این موضوع نشان از فرهنگ دینی و پیروی از سیره‌ی عملی رسول خدا (ص)،ائمه‌ی اطهار (ع) و با توجه به سیادت بودن مقتول بود و آنها تحت اشتباه قاتل قرار نگرفتند.

رئیس اداره امور شوراهای حل اختلاف استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: سادات امامزاده فرج الله (ع) یاسوج هم قانون و شرع این حق را برای شأن اثبات کردند و هم در عین بزرگواری، اول برای رضای خدا و دوم به حرمت بزرگان و ریش سفیدان احترام قائل شدند و از این حق قانونی خود گذشتند.

سید علیرضا سادات فرجی پدر مقتول نیز در این آئین سخنان خود را با تلاوت سوره مبارکه کوثر آغاز کرد و گفت: برای رضای خدا و جد بزرگوارم و همه فامیل و برادرانم، روحانیون و ریش سفیدان و بزرگان ایل بویراحمد، که تشریف آوردند، بنده وظیفه دارم دست تک تک شما را ببوسم. وظیفه دارم از آقای آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی که زحمت کشیدند تشکر نمایم. شما بزرگوارانی که زحمت کشیدید و ما را خوشحال کردید و ما هم برای رضای خدا هم بخشیدیم.

در این هنگام مادر مقتول مرحوم سید مجید سادات فرجی نیز در جمع حضور یافت و با لهجه و ادبیات شیرین لری از حضور حاج آقای مزارعی تشکر و از حضرت آیت الله ملک حسینی نماینده مقام معظم رهبری در استان قدردانی کرد و گفت: به احترام جناب عالی و همکاران و همیاران تان برای رضای خدا بخشیدیم.

مادر مقتول مرحوم سید علیرضا سادات فرجی افزود: به احترام سادات امامزاده فرج الله (ع) یاسوج که اگر فعالیت سادات جلیل القدر این امامزاده نبود این بخشش انجام نمی‌شد چون وظیفه اسلامی و سیدی خود را بجا آوردند.

لازم به ذکر است که سید مجید سادات فرجی از طایفه سادات امامزاده فرج الله (سادات فرجی) در سال ۸۹ در درگیری که در مدرسه بین او و یکی از هم کلاسی‌هایش رخ داد، به ضرب چاقو به قتل رسید.


برچسب ها:
تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا