جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
کد خبر: 22058
تعداد نظرات: ۰

آبشار «لاتون» در ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان آستارا، شهر لوندویل و در ۶ کیلومتری روستای کوته کومه جای گرفته است و ارتفاع تقریبی این آبشار ۱۰۵ متر است که به لحاظ بلندی، مرتفع‌ترین آبشار گیلان و ایران به حساب می‌آید. آبشار «لاتون» در میان جنگل‌های انبوه گیلان و در مجاورت کوه زیبای اسپیناس قرار گرفته و در حاشیهٔ این آبشار یکی…

تاریخ انتشار: سه شنبه ، 28 خرداد 1398 - 12:28

آبشار «لاتون» در ۱۵ کیلومتری جنوب شهرستان آستارا، شهر لوندویل و در ۶ کیلومتری روستای کوته کومه جای گرفته است و ارتفاع تقریبی این آبشار ۱۰۵ متر است که به لحاظ بلندی، مرتفع‌ترین آبشار گیلان و ایران به حساب می‌آید. آبشار «لاتون» در میان جنگل‌های انبوه گیلان و در مجاورت کوه زیبای اسپیناس قرار گرفته و در حاشیهٔ این آبشار یکی از زیباترین جنگل‌های متراکم بکر و دست‌نخوردهٔ گیلان با انبوهی از درختان آلو، به، گلابی، گردو، فندق و سیب وحشی وجود دارد، که در ۹ ماه از سال، سرسبزی و زیبایی خود را حفظ می‌کند. علاوه بر آبشار اصلی، آبشاری دیگر در ۱۰ متری آن قرار دارد که ۶۵ متر ارتفاع دارد و سرریز آب آن نسبت به آبشار اصلی بیشتر و پر عرض‌تر است. در بالا دست آبشار بزرگ «لاتون»، ۳ حوض بزرگ طبیعی با ۳ آبشار ۱۰ متری وجود دارد که از زیبایی‌های بی نظیر و منحصر به فرد منطقه «لاتون» به حساب می‌آید. در مسیر صعود آبشار، تپه‌هایی جنگلی و بسیار زیبا با چشمه‌های فراوانی با آبی خنک و نوشیدنی دیده می‌شود. آبشار «لاتون» از فاصلهٔ ۵۰۰ متری قابل رؤیت است و این آبشار از دامنه‌های شرق کوه اسپیناس”اسپینه” سرچشمه گرفته و به رودخانهٔ لوندویل که با طول ۱۷ کیلومتر خود نیز از کوه اسپیناس”اسپینه” سرچشمه گرفته سرازیر می‌شود و با شیب تندی به سمت کوته کومه و لوندویل حرکت کرده و در آخر وارد دریای خزر می‌شود.

  •  از تهران تا لوندویل بیشتر از ۶ و نیم ساعت فاصله است. اتوبان تهران – رشت را به سمت تالش ادامه می‌دهید. از تالش تا لندویل کمتر از یک ساعت راه دارید. از لوندویل جاده‌ فرعی به سمت جنوب را دنبال کنید و به روستای کوته کومه برسید. به لوندویل که رسیدید، از یک جاده‌ فرعی باید به روستای کوته کومه بروید. تا روستا ۱۵ دقیقه راه است و به آن که رسیدید باید با ماشین خداحافظی کنید تا پیاده‌روی طولانی‌تان شروع شود.  مسیر کمی سربالایی و مسافت آن حدود ۶ کیلومتر است.
  •  وقتی قرار است برای رفت و برگشت هشت ساعت جنگل‌پیمایی و کوه‌پیمایی کنید، کفش مناسب و لباس کافی، ضروری به‌ نظر می‌رسد. لباس اضافی،‌ کلاه، ضدآفتاب، عینک آفتابی، کیف کوچک کمک‌های اولیه، آب و خوراکی سبک همراه داشته باشید.‌
  •  در همه‌ فصل‌های سال می‌شود به تماشای آبشار «لاتون» رفت، نمی‌شود گفت برگ‌های نارنجی پاییز زیباترند یا سبزی درختان در فصل گرما. البته نیمه‌ زمستان را برای این سفر توصیه نمی‌کنیم.
  •  روستای «کوته کومه» چشمه‌ آب گرم و استخری دارد که می‌توانید در آن‌ها دوش بگیرید.  اگر اهل کوهنوردی حرفه‌ای باشید، می‌توانید در دامنه‌ کوه اسپیناس که آبشار «لاتون» از آن سرچشمه می‌گیرد، کوهنوردی کنید.
  • فاصله آبشار «لاتون» تا روستای کوته کومه ۶۰ کیلومتر است و نیاز به پیاده روی ۴ساعته دارد.
  •  در بخش‌هایی از مسیر اگر رودخانه‌ها کم‌آب باشند، از عرض رودخانه می‌گذرید. درغیراین‌صورت، راه جنگل را ادامه می‌دهید. بهترین حالت این است که از راهنمای محلی کمک بگیرید یا  از  نقشه کمک بگیرید.
  • علاوه بر آبشار اصلی، آبشار دیگری هم در ۱۰ متری آن قرار دارد که ۶۵ متر ارتفاع دارد و سرریز آب آن نسبت به آبشار اصلی بیشتر و پر عرض‌تر است.
  •  در مسیر پیاده روی از دریاچه «سوها» هم خواهید گذشت. دریاچه «سوها» در فاصله ۱۵ کیلومتری آبشار قرار دارد و یکی از قشنگترین‌های منطقه است. شما از مراتع و چمن‌ها و پرچین‌ها خواهید گذشت.
  •  در مسیر صعود آبشار ، تپه‌هایی جنگلی و بسیار زیبا با چشمه‌های فراوانی با آبی خنک و نوشیدنی دیده می‌شود.
  •  فاصله آبشار «لاتون» تا روستای کوته کومه ۶۰ کیلومتر است و نیاز به پیاده روی ۴ساعته دارد.
  • آبشار «لاتون»،گردنه حیران ، تالاب استیل عباس آباد و آق ، بازارچه ساحلی ، پارک بی بی یانلو از معروفترین اماکن گردشگری شهرستان آستارا هستند.
  • آبشار «لاتون» در میان جنگل‌های انبوه گیلان و در مجاورت کوه زیبای اسپیناس قرار گرفته و در حاشیهٔ این آبشار یکی از زیباترین جنگل‌های متراکم بکر و دست‌ نخوردهٔ گیلان با انبوهی از درختان آلو، به، گلابی، گردو، فندق و سیب وحشی وجود دارد که در ۹ ماه از سال، سرسبزی و زیبایی خود را حفظ می‌کند.
  •  علاوه بر آبشار اصلی، آبشار دیگری هم در ۱۰ متری آن قرار دارد که ۶۵ متر ارتفاع دارد و سرریز آب آن نسبت به آبشار اصلی بیشتر و پر عرض‌تر است.
  •  ارتفاع آبشار «لاتون» ۱۰۵ متر است و برای همین شما با آبشاری معمولی که قطر آبش اندازه شیرآب است، طرف نیستید.
  •  پیاده‌روی در دل جنگل‌های گیلان،‌ در حالی‌که درختان فندق، ازگیل، گردو و گلابی دورتادورتان را گرفته‌اند، خستگی‌تان را کمتر می‌کند. بعد از جنگل‌پیمایی،‌ به کوه و تپه می‌رسید. از کوه‌های سرسبز می‌گذرید و وارد مرتع می‌شوید.
  •  مسیر صعود آبشار «لاتون» ، تپه‌هایی جنگلی و بسیار زیبا با چشمه‌های فراوانی با آبی خنک و نوشیدنی دیده می‌شود و انتهای مسیر نیز دارای پرتگاه‌هایی خطرناک و مرگبار است.
  • آبشار «لاتون» از دامنه‌های شرق کوه اسپیناس"اسپینه" سرچشمه گرفته و به رودخانهٔ لوندویل که با طول ۱۷ کیلومتر نیز از کوه اسپیناس"اسپینه" سرچشمه گرفته سرازیر می‌شود و با شیب تندی به سمت کوته کومه و لوندویل حرکت کرده و در آخر وارد دریای خزر می‌شود.
  •  بالای آبشار «لاتون» قلعه ای به همین نام وجود دارد که متعلق به بابک خرم دین و معروف به قلعه  اسپینه یا اسپیناس است.

برچسب ها:
تعداد نظرات: ۰
ارسال نظر

جدیدترین خبرها
بالا